دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: اجرای طرح‌های جدید در کشف رود باید با هماهنگی محیط زیست خراسان رضوی باشد.

اجرای طرح‌های جدید در کشف‌رود باید با هماهنگی محیط‌زیست خراسان‌رضوی باشد
به گزارش قدس آنلاین ، غلامعلی صادقی اظهار داشت: با توجه به اینکه اخیرا آیین نامه‌های اجرایی قانون هوای پاک تصویب و ابلاغ شده امیدواریم دستگاه‌ها به وظایف خود به درستی عمل کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مشهد ادامه داد: در این قانون بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌ها تکالیفی برعهده دارند و سازمان حفاظت محیط زیست باید نظارت‌های لازم را داشته باشد و در صورت تخلف و عدم اجرای تکالیف قانونی توسط دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط در مرحله اول مراتب به سازمان بازرسی و در صورت بروز جرم به دادستانی منعکس شود.  

صادقی گفت: یکی از عوامل موثر در جهت مقابله با آلودگی هوا، گسترش فضای سبز شهری است و قانونگذار در مواد 22 و 27 قانون هوای پاک به آن اشاره کرده که در حال حاضر بخشی از ارتفاعات جنوب شهر و همچنین بخشی از حریم کشف رود توسط شهرداری درختکاری شده که گسترش و تکمیل طرح کمربند سبز در این دو منطقه امری ضروری است و امیدواریم همانند سابق شهرداری اهتمام ویژه‌ای به این طرح داشته باشند.

وی به طرح گردشگری و ساخت هتل در تنها پارک جنگلی مشهد نیز انتقاد کرد و گفت: اجرای این طرح به وسعت 12 هکتار در پارک جنگلی طرق  می‌تواند در آینده سبب تضییع حقوق عمومی و تصرف مابقی این پارک باشد و چه نیازی است که در پارک جنگلی، هتل احداث شود؟ صرفاً به این بهانه که شرکت مذکور می‌خواهد تصفیه خانه درست کند؟ باید سازمان بازرسی نیز پیگیری و نظارت‌های لازم را در این زمینه داشته باشد تا حقوق مردم نیز حفظ شود.

صادقی ادامه داد: لازمه اجرای طرح‌های گردشگری علاوه بر اخذ مجوزات و رعایت مقررات قانونی؛ باید توجه به حفظ و گسترش فضای سبز و نیز پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی باشد که متاسفانه در اصلاح قرارداد این موارد از متن قرارداد حذف شده است.

دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال  در اراضی، منابع طبیعی و حقوق عامه خراسان رضوی در زمینه آخرین وضعیت رودخانه کشف رود گفت: نکته اساسی در زمینه این رودخانه این است که رودخانه کشف رود، رودخانه حفاظت شده محیط زیستی است و اجرای هر طرح و برنامه‌ای در کشف‌رود باید با هماهنگی محیط زیست صورت پذیرد.

صادقی اظهار داشت: به نظر می‌رسد با توجه به جاری بودن فاضلاب غیر استاندارد دراین رودخانه، به منظور پیشگیری از برداشت غیرمجاز، بهترین گزینه در کشف رود، اجرای طرح کمربند سبز در حریم آن در محدوده شهرستان مشهد است.

وی ادامه داد: قبلا هم تذکرات لازم به دستگاه‌های مسئول داده شده که اجرای طرح‌هایی مانند شهرک گلخانه‌ای می‌تواند مقدمات تصرفات بعدی در کشف رود را فراهم سازد و از سوی دیگر آبیاری بخشی از محصولات کشاورزی و صیفی‌جات در این گلخانه‌ها به وسیله فاضلاب غیراستاندارد رها شده در کشف رود،سلامت مردم را به مخاطره خواهد انداخت و دستگاه قضایی برابر قانون و در راستای صیانت از حقوق عمومی با دستگاه‌های خاطی برخورد خواهد کرد.

دادستان مشهد در زمینه وضعیت شهرک صنعتی چرمشهر گفت: در زمینه وضعیت ساماندهی فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر، محیط زیست اعلام کرده که فاضلاب تصفیه شده این شهرک، خارج از استانداردهای مجاز است که در همین راستا قرار شد محیط زیست، سازمان صنعت معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی استان جلسه‌ای برگزار، موضوع بررسی و نتیجه را اعلام کنند.

وی با انتقاد از عملکرد برخی سازمان‌ها گفت: شهرک صنعتی ایجاد شده اما زیرساخت‌های آن را مهیا نکرده‌اند حال می‌گویند دستور دهید تا واحدهای متخلف در آن شهرک را پلمپ کنیم؛ اما به آنان گفته شد اگر بنا بر برخورد باشد اول با مدیران خاطی برخورد می‌کنیم و بعد از آن به سراغ واحدهای متخلف خواهیم رفت؛ پس بهتر است قبل از ورود دستگاه قضایی و تشکیل پرونده کیفری با عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی، این دستگاه‌ها هرچه سریع‌تر به وظایف و تکالیف خود عمل کنند.

صادقی در پایان اظهار داشت: در اجرای قانون هوای پاک دستگاه قضایی به صورت جدی در حال پیگیری اجرای  قانون مذکور توسط دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول است و تاکنون ده‌ها مکاتبه و جلسه در این زمینه توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم صورت گرفته تا حق آحاد مردم که استفاده از هوای پاک و سالم است در مشهد محقق شود.     

منبع : تسنیم   

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.