عکاسی در شب به تنظیمات ویژه‌ای نیاز دارد؛ چراکه وجود منابع نور مصنوعی در شب، چشم‌اندازهای جذاب‌تری به‌وجود می‌آورد.

نکات مهم "عکاسی" در شب که باید رعایت شود +تصاویر

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، در بسیاری از آموزش‌های عکاسی، به ساعات‌ طلایی اشاره شده است؛ اما هنگام غروب و پس از آن، چطور باید عکاسی کرد؟ شب، زمان مناسبی برای عکاسی خیابانی است. از یک سو، چشم‌اندازهای شهری با هزاران منبع نور رنگارنگ و جذاب مثل تیرهای چراغ، تابلوهای نئونی، ویترین مغازه‌ها، نور خودروها و لامپ‌های ساده و از سوی دیگر، مناظر و چشم‌اندازهای یکنواخت روز جذاب‌تر می‌شود. در ادامه، به ۱۰ نکته برای عکاسی در شب اشاره می‌کنیم.

۱. تنظیمات ایده‌آل دوربین برای شفافیت در هنگام شب

برای ثابت‌کردن حرکت در روز توصیه می‌شود از سرعت شاتر ۱/۳۲۰ با کمترین حد ۱/۱۶۰ استفاده کنید. بااین‌حال، در شب این روند تغییر می‌کند و در نواحی روشن‌تر با سرعت ۱/۲۵۰ می‌توانید عکاسی کنید؛ اما اغلب اوقات بهتر است سرعت شاتر را بین ۱/۶۰ تا ۱/۱۶۰ نگه دارید. برای این کار دست‌ها باید ثابت و بدون لرزش باشد و به فاصله‌ی کانونی وسیع نیاز دارید. برای عکاسی دستی در سرعت ۱/۶۰، کاملا باید بی‌حرکت باشید.

لنز واید

برای این نوع عکاسی به لنز واید نیاز دارید؛ زیرا هرچه فاصله‌ی کانونی بیشتر باشد، سرعت شاتر لازم برای حفظ شفافیت تصویر بالاتر است. همچنین، با لنز ۲۸ تا ۵۰ میلی‌متری به‌راحتی به‌صورت دستی در سرعت‌های کم می‌توانید عکاسی کنید.

استفاده از لنز پرایم سریع مثل لنز ۳۵میلی‌متری f/2 هم برای چنین حالتی مفید است. در صحنه‌های روشن‌تر، از f/4 هم می‌توانید استفاده کنید؛ اما توانایی ثبت تصویر در f/2 و f/2.8 یا حتی f/1.8 قدرت انتخاب‌ را بیشتر می‌کند.

در این وضعیت، ایزوی خود را تا حد زیادی باید افزایش دهید. تنظیمات ایزوی مناسب برای عکاسی در شب در دوربین‌های دیجیتالی پیشرفته بین ۱۶۰۰ تا ۶۴۰۰ متغیر است. درغیر این‌صورت، امکان عکاسی دستی در شب وجود ندارد. ایزوی ۳۲۰۰ و گاهی ۶۴۰۰ نیز در چنین مواقعی مفید است.

۲.  در ابتدا به‌دنبال منابع نور بروید

صرف‌نظر از مکان یا زمان عکاسی، همیشه باید به‌دنبال منابع نور اصلی باشید؛ اما شب‌ها اهمیت این مسئله دوچندان می‌شود. کار را با یافتن منابع زیبای نور یا نورپردازی‌های مناسب شروع کنید و منتظر اتفاق بمانید.

منابع نور

به برخورد نور به سوژه‌ها دقت کنید. اگر پشت به منبع نور بایستید، با عبور سوژه‌ها، برخورد قوی نور و رنگ‌های جذاب آن را می‌توانید ببینید. اگر گشادگی دیافراگم بیشتر از f/4 نیست، با این روش بر این محدودیت می‌توانید غلبه کنید. افزون‌براین، اگر می‌خواهید دوربین به‌سمت منبع نور باشد، نور کمتر بر سوژه‌ها می‌تابد؛ اما مانند تصویر بالا، بیشتر بر تابلوی نور می‌توانید تأکید کنید. در این تصویر، به تفاوت نور در سمت چپ و راست صورت مرد دقت کنید.

۳.  عکاسی از زندگی روزمره‌ی شب

بعضی از جذاب‌ترین عکس‌های خیابانی در شلوغی ثبت می‌شود. برای مثال، به پروژه‌ی ماسیچ داکوویکز با نام شهر پس از تاریکی (Cardiff After Dark) نگاه کنید.

۴. رعایت فاصله

به‌گفته‌ی روبرت کاپا:

اگر عکس‌هایتان به اندازه‌ی کافی خوب نیست؛ یعنی به اندازه‌ی کافی به سوژه نزدیک نشدید.

برخلاف گفته‌ی کاپا، در عکاسی در شب لازم است این شیوه را تغییر دهید؛ بدین‌معنا که گاهی دورشدن از سوژه و تبدیل آن به عناصری کوچک از چشم‌اندازی کلی، ایده‌ی بهتری است. پس‌زمینه‌ها در شب زیباتر از روز است؛ بنابراین اغلب اوقات مردم به عنصر ثانویه‌ی چشم‌انداز تبدیل می‌شوند.

وقتی از سوژه‌ها دور هستید، به سرعت شاتر بالا نیاز ندارید و این یکی از مزایای عکاسی از چشم‌انداز شب است. از فاصله‌ی دور، حرکت سوژه را با سرعت ۱/۶۰ و از فاصله‌ی نزدیک، با سرعت ۱/۱۲۵ می‌توانید ثبت کنید.

۵.  سه‌پایه و محوکردن جمعیت

برای عکاسی خیابانی، معمولا بهتر است به‌صورت دستی عکس بگیرید؛ زیرا نمی‌توان اتفاقات را پیش‌بینی کرد. بااین‌حال، تنها زمانی از سه‌پایه استفاده کنید که بخواهید در مکان شلوغ عکاسی کنید.

سه پایه

کار با سرعت‌های پایین‌تر شاتر مثل ۱/۸ ثانیه را هم امتحان کنید. به عکس بالا توجه کنید. در این عکس، عکاس زمان زیادی برای ثبت عکس بالا صرف کرده است؛ زیرا در ابتدا منتظر پراکنده‌شدن مردم در کل صحنه و سپس، سوژه‌ای جذاب برای پیش‌زمینه مانده است.

۶. استفاده از فلش

استفاده از فلش در خیابان اختیاری است؛ ولی ممکن است واکنش مردم را به‌دنبال داشته باشد. توصیه می‌شود با محدودیت‌های نور طبیعی در خیابان کنار بیایید؛ چراکه استفاده از فلش و نور آن روی صورت غریبه‌ها ممکن است برایشان ناخوشایند باشد. باوجوداین، گاهی اوقات استفاده از فلش ظاهر بسیار خوبی به عکس می‌دهد.

فلش (نور پرکننده)

استفاده از فلش به‌معنی رهاشدن از محدودیت‌های عکاسی در شب است. با فلش می‌توانید با سرعت شاتر بالاتر عکاسی کنید و عمق میدان و نویز را کاهش دهید. همچنین، کل عمل نورپردازی را به فلش می‌توانید واگذار کنید؛ به‌ویژه در وضعیتی که پیش‌زمینه با نور فلش روشن می‌شود و بقیه‌ی نقاط تاریک است. افزون‌براین، تنظیمات را به‌گونه‌ای می‌توانید انجام دهید که کل صحنه روشن شود و سپس، از فلش به‌عنوان نورِ پرکننده‌ی سوژه‌های اصلی در پیش‌زمینه بهره گیرید.

۷. نویز و تصاویر کم‌نور

حتی با بهترین تنظیمات، بعضی از تصاویر بسیار تاریک می‌شود. در این وضعیت، امکان عکاسی و نورپردازی صحیح تک‌تک عکس‌ها وجود ندارد و فقط می‌توانید در مرحله‌ی ویرایش، نورپردازی را تصحیح کنید. در این وضعیت، نویز عکس را نادیده بگیرید و نورپردازی صحیح را در لایت روم انجام دهید. پس از این مرحله، اگر تنظیمات نور را بالا ببرید، نویز بدتر خواهد شد. خوشبختانه تا زمانی که در حالت RAW عکاسی کنید، می‌توانید این گونه عکس‌ها را نجات دهید.

نویز

برای مثال، اگر به‌دنبال تصویر نویزداری هستید که در عین حال ظاهر خوبی هم داشته باشد، می‌توانید نویز را حذف کنید و دوباره آن را برگردانید. ازجمله‌ برنامه‌های خوب کاهش نویز می‌توان به فتونینجا (PhotoNinja) و توپاز دِ نویز (Topaz DeNoise) و دی‌ایکس‌اُ (DxO) اشاره کرد. همچنین، از قابلیت کاهش نویز (Noise Reduction) تعبیه‌شده در لایت‌روم هم می‌توانید استفاده کنید.

اگر حتی پس از کاهش نویز با مشکل مواجه‌اید، در فتوشاپ مقدار کمی Gaussian blur به آن اضافه کنید. سپس از تنظیمات نویز لایت‌روم برای بازگرداندن نویز به تصویر بهره گیرید. در این وضعیت، نویز مطلوب‌تر از حالت نویز دیجیتالی به‌نظر می‌رسد و بعضی نواقص فنی تصاویر کم‌نور را جبران می‌کند. نتیجه قطعا عکس شفاف نیست؛ بلکه عکسی خوشایند و زیبا است.

۸. تارشدن و نواقص عکس

وقتی به‌دنبال تصاویر کاملا شفاف هستید، فراموش نکنید عکسی با وجود نویز و شفاف‌نبودن هم می‌تواند عکس درخورتوجهی باشد. هنگام عکاسی در شب، لازم نیست حرکت را کاملا ثابت کنید. وقتی بحث شفافیت مطرح می‌شود، استانداردهای عکاسی در روز بیشتر از شب خواهد بود.

شفافیت تصویر

در سرعت‌های شاتر ۱/۶۰ و ۱/۳۰ هم می‌توانید به‌صورت دستی با کمی محوشدگی عکاسی کنید. در چنین وضعیتی، سوژه‌ها تا اندازه‌ای شفاف است؛ اما لازم است کمی حرکت به آن‌ها اضافه کنید.

۹. بهتر است عکس‌های شب تاریک باشد

این شرطی کلی است و لزوما با آن نباید موافق باشید. توصیه می‌شود در شب طوری عکاسی کنید که حس تاریکی و شب به بیننده القا شود و عکس‌ها با سایه‌ها و نواحی تاریک همراه باشد. هنگامی که به هیستوگرام عکس ‌ثبت‌شده در شب نگاه می‌کنید، بیشتر به‌سمت طیف تاریک تمایل باید داشته باشد.

بهتر است هیستوگرام عکس‌های شب به‌سمت طیف تاریک برود

وقتی عکس ثبت‌شده در شب را به‌ویژه براساس تنظیمات خودکار دوربین نورپردازی می‌کنید، دوربین اغلب اوقات صحنه را به‌اشتباه دریافت می‌کند و نور زیادی به آن وارد می‌کند. در این حالت، تصویر روشن می‌شود و می‌توانید مانند روز همه‌چیز را در آن ببینید؛ اما حس واقعی شب را منتقل نمی‌شود. در این وضعیت، باید نوردهی یا اکسپوژر دوربین را اندکی پایین بیاورید. بعضی اوقات هم ثبت تصاویر روشن هنگام شب مفید است؛ اما نگران نباشید، اگر عکستان تاریک و واقعی شد.

۱۰. مراقب باشید

بسته به محل زندگی، بیرون‌رفتن با دوربین در شب همیشه امن نیست. مراقب باشید کجا می‌روید و از حس قضاوت خود برای یافتن سوژه‌ی مناسب استفاده کنید و بکوشید با یک یا چند نفر همراه عکاسی کنید.

منبع: زومیت

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.