ایلام- طالب صادقیان گفت: شهر ایلام از لحاظ توپوگرافی در دامنه کوه قرار گرفته و مسیر روان آبها به درون شهر بوده است و در واقع سیل همواره شهر ایلام را تهدید می کند.

"سیل" تهدیدی دائمی برای ایلام/نیاز به 100 میلیارد اعتبار برای کنترل سیلاب‌های شهر

طالب صادقیان شهردار ایلام امروز(سه شنبه) در گفتگو با قدس آنلاین، با بیان اینکه در سال های گذشته پدیده زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز و سکونت‌گاه های غیر رسمی و حتی برخی مسیرهای درون شهری بر روی مسیل های طبیعی و قدیمی شهر ایلام بنا شده است، اظهارداشت: برخی اقدامات برای کاهش اثراث سیل همچون ایجاد گودال های بزرگ در مسیر روان آبها، لایروبی گابیون بندی های اطراف شهر، ایجاد پوشش گیاهی و ... برای کاهش سرعت ورود سیلاب به شهر و جلوگیری از ورود نخاله ها انجام شده که این اقدامات برای مهار این مشکل قطعی و کافی نخواهد بود.

وی توسعه و گسترش شهر به سمت کوهپایه های اطراف شهر را یکی از دلایل مهم تبدیل روان آبها به سیل در شهر ایلام عنوان کرد و افزود: گسترش ساخت و ساز در زمین های کشاورزی و حرکت به سمت کوهپایه ها، زمین ها و پوشش گیاهی که در سالیان گذشته آب باران را جذب می کرده، اکنون تبدیل به کوچه و خیابان شده و آب باران سریعا به سیلاب تبدیل می شود.

شهردار ایلام با انتقاد از طراحی و اجرای سیل بندها و همچنین فاضلاب شهری شهر ایلام، بیان داشت: اجرای این قبیل سازه ها نیازمند افق ۵۰ ساله و حتی ۱۰۰ ساله است که در اجرای سیل بندهای اطراف شهر ایلام چنین آینده نگری صورت نگرفته و با مطالعه ای که از طرف مشاور شهرداری بر روی سیل بندهای اطراف ایلام صورت گرفته، این سیل بندها به هیچ وجه جوابگوی نیاز حال حاضر شهر ایلام نیست و حتی برای ۱۰ سال آینده نیز جوابگو نیستند.

طالب صادقیان با بیان اینکه در حال حاضر هزینه احداث هر مترمربع سیل بند ۱۲ میلیون تومان است، ادامه داد: در سال جاری ۸ سیل بند جدید در اطراف شهر ایلام با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد تومان احداث شده اما مهار سیلاب های ایلام به بیش از یکصد سیل بند جدید نیاز دارد که اعتبارات عمرانی شهرداری برای این حجم از کار پاسخگو نیست.

وی از مهار برخی نقاط حادثه خیز در هسته مرکزی شهر خبر داد و بیان داشت: برای کاهش اثرات سیل در مرکز شهر، در کنار احداث پروژه های عمرانی، مسیر روان آبها نیز تقسیم شده تا در صورت وقوع سیل، اثرات مخرب آن کمتر به شهروندان و بازاریان خسارت وارد کند.

شهردار ایلام با تأکید بر اینکه تقاطع غیرهمسطح رسالت به موازات کانال های قدیمی در حال اجراست، افزود: برای مهار روان آب ها و عدم بروز مشکل در قعر این زیرگذر، تونل انتقال آب های سطحی چهار راه رسالت به سیل بند خیابان اشرفی اصفهانی به قطر ۸۰ سانتی متر احداث خواهد شد.

طالب صادقیان با اشاره به اینکه مخالف تعریض خیابان ها با کاهش پیاده روها هستم، بیان کرد: در خیابان آیت اله حیدری نیز که بلوار احداث شده نه در کاهش ترافیک مؤثر است و نه فضای سبز را افزایش داده که این بلوار نیز بایستی اصلاح شود.

وی در پایان با بیان اینکه هشدار لازم را به مسئولان در راستای وضعیت سیلاب های ایلام داده شده است، یادآور شد: طبق برآوردها، احداث سیل بندهای اصولی و کافی برای کنترل سیلاب های شهر ایلام به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.