کاهش سطح مطالعه مردم کشورمان باعث شده که اندک اندک کتاب از سبد مصرف خانواده های ایرانی خارج شود ودرست به همین دلیل است که باید ترویج کتابخوانی دراولویت فعالیت مدیران فرهنگی کشورمان قرارگیرد.

اهدای کتاب به کسبه احمدآباد ازسوی دانش آموزان یک دبستان

قدس آنلاین – سعید کوشافر: هفته کتاب و کتابخوانی شروع شده است، مقامهای مسوول آمارهایی از کاهش سرانه مطالعه درایرانیان منتشر میکنند واز تلاشهای خود برای افزایش کتابخانه های عمومی و تخصصی میگویند. چند کتابخانه هم به رسم این روزها افتتاح میشودو دربرخی مراکز و سازمانها بخشهایی مرتبط با کتابخوانی گشایش می یابد . اما سال بعد بازهم همین روال تکرار میشود و بازهم سطح مطالعه مردم کشورمان کمتر و کمتر میشود.

به نظر میرسد این روزها تنها اقشاری که کتاب میخوانند یا به عبارتی بهتر مجبورند کتاب بخوانند ، دانش آموزان هستند . این درحالی است که معلمان میتوانند آنها را به سمت و سویی سوق دهند که تنها حافظ کتابهای درسی نباشند. کتابهای مناسب سن خودرا حتی اگر مرتبط با درس هم نباشد مطالعه کنند. میتوان آنها را به گونه ای تعلیم داد که مانند نسل امروز کشورمان نشوند نسلی که ساعتها وقتش را درکانالهای تلگرامی میگذراند اما حاضر نیست دقایقی را صرف مطالعه یک کتاب مفید ، خواندن یک رمان یا حتی یک داستان کوتاه کند. نسلی که گمان میکند هرآنچه لازم دارد درکانالهای تلگرامی میتواند پیدا کند و کمترسراغ کتاب میرود حال میخواهد این کتاب برپایه علوم انسانی باشد یاتجربی ، تاریخی باشد یا دینی، شعر باشد یا رمان، کلا کتاب غریب مانده است .

معلم اما میتواند این چرخه را تغییر دهد ، میتواند از همین امروز میان دانش اموزانش و کتاب دوستی برقرار کند ؛ اتفاقی که دریک مدرسه محروم رخ داده ودرمیان اتفاقات کاملا تکراری این روزها خودنمایی میکند.

زیور بیگم سید موسوی یک معلم زحمتکش مشهدی دراین خصوص به خبرنگار قدس آنلاین میگوید: آنچه امروزه کودکان مارا تهدید به فرو پاشی ذهن و فکرو خلاقیت و توانمندی می کند ، دوری از کتاب است و بیگانگی با فرهنگ غنی کتاب خوانی.

وی با بیان اینکه  باید دانش اموزان بدانند که کتاب یار مهربان تنهاییهای ماست، آموزگار بی منتیست که جان میبخشد به به کالبد نیمه جان فهم و خردمان خاطرنشان میکند: این درحالی است که دنیای مدرن این روزها با سرعت سرسام آور خود حجم عظیمی از فیلمها و بازیها و.... را به دنیای کودکان تحمیل میکند وچه بسا آنها را روز به روز با کتاب و کتاب خوانی بیگانه ترشوند.

این معلم درادامه میگوید: به بهانه هفته کتاب و کتابخوانی دانش آموزان دبستان سوم شعبان شهر جدید بینالود در منطقه احمد آباد کاری درخور تحسین و تشویق انجام دادند . دانش آموزان این آموزشگاه که در منطقه ای محروم و به دور از امکانات درس می خوانند اقدام به انجام کاری نمادین برای ترویج فرهنگ کتابخوانی انجام کردند .

وی تصریح میکند: آنها به همراه مدیر و معاونین مدرسه به میان کسبه شهر رفته و به آنها کتاب هدیه کردند، شعار آنها در این عمل زیبا «دانایی جوهر آدمیست»بود .این حرکت نمادین که با استقبال کسبه شهر همراه شد ،  بی شک تاثیری شگرف در اذهان عمومی به جا گذاشته و دلهای سخت را هم  با کتاب مهربان تر میکند .

شاید اهدای کتاب از سوی فرزندانمان باعث شود تا فراموش شده زندگی خود را بازشناسیم ، دوباره مطالعه را شروع کنیم و کاری را که دهها مدیر فرهنگی با صرف میلیاردها تومان بودجه نتوانستند به ثمر برسانند ، دلهای پاک این کودکان دبستانی به ثمر برساند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.