در سال ۵۷ با اوج‌گیری راهپیمایی و تظاهرات در سراسر کشور، مردم مشهد نیز همچون سایر مبارزان شور و حرارت زیادی برای مقابله با رژیم پهلوی داشتند و هرچه به روزهای پایانی این دودمان نزدیک می‌شد بر این حرارت افزوده می‌شد.

بازخوانی واقعه ۲۹ آبان سال ۵۷ مشهد از زبان یار خراسانی رهبر معظم انقلاب

به گزارش قدس آنلاین، یکی از وقایعی که برگی کوچک از جنایات رژیم پهلوی محسوب می‌شود، یورش مأموران شاه در ۲۹ آبان سال ۵۷ به حرم مطهر امام رضا(ع) بود که به نوعی نقطه‌ای برای روشنگری و جوشش مردم انقلابی محسوب می‌شد و نشانی ننگین بر پیشانی تاریخ نشاند. این حادثه که در اعتراض به حکومت شاه به وقوع پیوست در سه منطقه شهر مشهد شکل گرفت که یکی از این کانون‌ها حرم مطهر رضوی بود.
در نشست علمی «نقض حریم» که روز گذشته با حضور جمعی از پژوهشگران و محققان بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و مبارزان به منظور بازخوانی واقعه هجوم وحشیانه رژیم پهلوی به انقلابیون در حرم مطهر رضوی برگزار شد، ابعاد مختلف مبارزات مردم از زبان آنها نقل شد.

*نقطه عطف مبارزات انقلابی در مشهد
در این مراسم حاج علی شمقدری، یکی از انقلابیون مبارز و یار خراسانی رهبر معظم انقلاب که خود شاهد عینی این واقعه بوده به نقل خاطراتی از آن روز پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی ایران ابعاد مختلفی دارد که هیچ‌گاه نمی‌توان به طور کامل به تمام زوایای آن پرداخت زیرا همه شهرها و خیابان‌های ایران شاهد حضور مردمی بود که هر روزه حرکت‌هایی را در دفاع از حکومت اسلامی انجام می‌دادند.
وی افزود: اما در این میان مشهد به دلیل وجود مضجع منور رضوی به کانون حرکت‌های انقلابی تبدیل شده بود که سخنرانان و رهبران انقلاب در مشهد، بارگاه منور رضوی را سنگری برای روشنگری مردم برگزیده بودند و از همین نقطه جوشش‌های انقلابی نیز شروع شد.
شمقدری ادامه داد: حادثه ۲۹ آبان نقطه عطف مبارزات انقلابی در مشهد بود و موجب اوج گیری انقلاب در مشهد به عنوان دومین کلان شهر کشور شد و این روز تاثیر زیادی نیز در مردم سایر شهرها داشت.
وی در قسمتی از خاطرات روز ۲۹ آبان گفت: مردم مشهد در اعتراض به حکومت شاه در سه نطقه از شهر اجتماع کردند که یکی از مراکز مسجد گوهرشاد بود. مردم انقلابی مشهد از تمام اقشار کسبه، دانشگاهی و حوزوی در صحن انقلاب اسلامی اجتماع کرده بودند و شروع به شعار دادن می‌کردند.
شمقدری افزود: با سر دادن شعارهایی همچون «شاه جلاد ما تازه مسلمان شده، آب و غسل و وضوش خون جوانان شده» انزجار خود را از رژیم اعلام می‌کردند؛ رژیم پهلوی که هیچ حریمی برای خود قائل نبود با هتک حرمت حرم حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، به مردم بی دفاع مشهد هجوم برد و تعدادی را به شهادت رساند.
این مبارز انقلابی تصریح کرد: کار به اینجا ختم نشد و خوی حیوانی نیروهای شاه با بی شرمی هر چه تمام با تانک وارد حریم قدسی شد و به داخل حرم مطهر هجوم برد و در کنار ضریح مطهر حضرت رضا(ع) مردم را به گلوله بست و با پخش گاز اشک‌آور گروهی از مردم را مجروح و مصدوم کرد.
شمقدری اضافه کرد: در این حادثه بخش‌هایی از بارگاه منور رضوی نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفت که آثار آن تیراندازی و گلوله‌ها یادآور رشادت‌های مردم قهرمان مشهد است.
منبع: آستان نیوز

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.