رئیس جمهور سابق افغانستان در سی‌ودومین کنفرانس وحدت در تهران اعلام کرد که تجربه جمهوری اسلامی ایران به مسلمان‌ها نشان داد که می‌توان در راستای توسعه و پیشرفت گام‌های تاثیرگذاری برداشت.

 تاکید کرزی بر استفاده از تجربه جمهوری اسلامی ایران در کشورهای اسلامی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، سی‌ودومین کنفرانس وحدت بین‌المللی اسلام با شعار "قدس، محور وحدت" با حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور جهان از جمله افغانستان در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.

«فیض محمد عثمانی» وزیر حج و اوقاف، «حامدکرزی» رئیس جمهور سابق ، «کریم خرم» وزیر سابق فرهنگ و آیت‌الله «آصف محسنی» رئیس شورای علمای شیعه افغانستان به نمایندگی از افغانستان در این نشست حضور یافتند.

رئیس جمهور سابق افغانستان اظهار داشت: زندگی آرام و پیشرفت حق مردم فلسطین است و مسلمانان جهان در برابر فلسطینی‌ها مسئولیت دینی و اخلاقی دارند.

وی افزود: وحدت بین مسلمانان تنها راه حل پایان مسئله فلسطین و مشکلات جهان اسلام است بنابراین باید شعار وحدت را در عمل اجرایی کنیم.

کرزی تصریح کرد که زمانی مسلمانان پیش گام تمدن بشری در جهان بودند، امروز می‌توانیم دوباره با تکیه به نیروی انسانی مان به پیشرفت و توسعه دست یابیم.

رئیس جمهور سابق افغانستان تاکید کرد: این تنها در صورتی ممکن است که مسلمانان هویت دینی خود را پاس داشته و در عین حال با علم روز و فناوری نیز آشنایی داشته باشند.

کرزی خاطرنشان کرد، تجربه جمهوری اسلامی ایران به ما نشان داد که کشورهای اسلامی می‌توانند در راستای توسعه و پیشرفت گام بردارند.

وی با تاکید بر لزوم وحدت بین مسلمانان گفت: امروز ویرانی سوریه و جنگ یمن مایه غم و اندوه ملت‌های مسلمان شده است.

رئیس جمهور سابق افغانستان تصریح کرد که مردم کشورش از جنگ ۴۰ ساله رنج می‌برند بنابراین کشورهای اسلامی باید به روند صلح در این کشور کمک کنند.

وی افزود: تلاش‌ها در راستای برقراری صلح در افغانستان افزایش یافته است، نشست صلح مسکو و مذاکرات آمریکا با گروه طالبان مردم را به برقراری صلح امیدوار کرده است.

کرزی از علمای کشورهای اسلامی خواست تا از روند صلح افغانستان حمایت کرده و در راستای پایان جنگ و برقراری صلح به این کشور کمک کند.

کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی هر ساله به میزبانی جمهوری اسلامی ایران به مدت سه روز در تهران برگزار می‌شود که شماری از علما و مقامات کشورهای اسلامی در آن شرکت می‌کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.