شهاب سلطانی، مربی تیم ملی کاراته گفت:کسب سهمیه را یک کار مشکل برای کاراته ایران می‌دانم به این دلیل است که بخشی از راه کسب سهمیه به شرایط فنی بچه‌ها و موفقیت در امتیازات لازم مقابل رقبای بستگی دارد.

مربی تیم ملی کاراته: کسب مدال در المپیک توکیو اولویت دوم ما است

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، شهاب سلطانی در خصوص دستاورد تاریخی کاراته در مسابقات قهرمانی اسپانیا اظهار داشت: عملکردی که در مسابقات جهانی اسپانیا اتفاق افتاد، یک رکورد تاریخی برای کاراته و ورزش ایران است. به خصوص سومین قهرمانی متوالی در کومیته تیمی که قطعا رکوردی تاریخی برای ما بود و  قطعا  تکرار آن برای کشورهای دیگر بسیار سخت خواهد بود.

وی تصریح کرد: البته کاراته ایران این پتانسیل را دارد که این سه را در مسابقات جهانی آینده به چهارمین قهرمانی متوالی نیز تبدیل کند. امیدوارم این اتفاق  با یک برنامه ریزی خوب فارغ از بحث المپیک به گونه‌ای پیش برود که در مسابقات جهانی ۲ سال آینده در امارات با حفظ شرایط فنی و تیمی همچنان عطش خود را حفظ  تا چهارمین قهرمانی را کسب و این رکورد خود را دست نیافتنی‌تر کنیم.

مربی تیم ملی کاراته در پاسخ به این سوال که چه ابزارهایی برای حفظ روند موفقیت‌های تیم ملی کاراته در المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیاز است، گفت: اولا کسب مدال در المپیک توکیو اولویت دوم ما است و کار سخت‌تر ما ابتدا کسب سهمیه این مسابقات است. ما ابتدا باید بتوانیم سه سهمیه کامل در کومیته را کسب کنیم. اینکه کسب سهمیه را یک کار مشکل برای کاراته ایران می‌دانم به این دلیل است که بخشی از راه کسب سهمیه به شرایط فنی بچه‌ها و موفقیت در امتیازات لازم مقابل رقبای بستگی دارد و بخش مهم به پروسه حضور ما در مسابقات لیگ جهانی کاراته وان بستگی دارد.

سلطانی خاطرنشان کرد: ما برای کسب سهمیه ۷ مرحله مسابقات لیگ جهانی کارته وان در سراسر دنیا و ۴ مرحله نیز مسابقات سری A را در پیش داریم که همه این اعزام‌ها از لحاظ مالی شرایط سختی را برای فدراسیون کاراته به وجود می‌آورد. فکر می‌کنم برای کسب سهمیه باید وزارت ورزش، کمیته المپیک و فدراسیون کاراته برنامه‌ریزی دقیق و اصولی در خصوص اعزام‌ها داشته باشند تا هم بتوانیم اعزام‌ها را به صورت کامل داشته باشیم و از طرفی اردوهای در حد و شان قهرمانان را در داخل ایران فراهم کنیم.

وی با ابراز امیدواری برای موفقیت کاراته ایران در المپیک ۲۰۲۰ عنوان کرد: با توجه به برداشت من از سطح کاراته جهان، اگر ما بتوانیم سهمیه‌های کامل را کسب کنیم به مراتب کار ما در مسابقات المپیک برای کسب مدال راحت‌تر خواهد بود و بچه‌های ما این پتانسیل را دارند در هر سه وزن مسابقات المپیک مدال کسب کنند. 

مربی تیم ملی کاراته در خصوص نگرانی‌هایی برخی از کارشناس  در خصوص مشکل پشتوانه‌سازی در تیم ملی گفت: در کاراته ایران متاسفانه عادتی از قدیم وجود دارد که تبدیل به  سبقه تاریخی در این رشته شده است. این عادت قدیمی این است که زمان شکست روال طبیعی انتقادات وجود دارد و زمان پیروزی نیز عده‌ای اجازه نمی‌دهند این پیروزی‌ها به کام جامعه کاراته شیرین باشد.  این افراد در بحبوحه پیروزی از تلخی‌ها و ناامیدی صحبت می‌کنند. 

سطانی تاکید کرد: البته این که ما باید به فکر پشتوانه‌سازی در تیم ملی باشیم امری طبیعی است و خیلی از کشورها به خاطر عدم توجه به این موضوع روزهای بدی را نیز تجربه کردند. زمانی تیم‌هایی مانند فرانسه، انگلیس  و اسپانیا در کاراته دنیا آقایی می‌کردند و سکوهای کومیته تیمی در اختیار این تیم‌ها بود اما در حال حاضر می‌بینیم شرایشان به گونه‌ای شده که به سختی مدال کسب می‌کنند. در خصوص تیم ایران نیز شرایط به گونه‌ای بوده است که در مسابقات جهانی دوره گذشته در اتریش علی اصغر آسیا بری و مهدی خدابخشی به تیم تزریق شدند و در این دوره نیز صالح اباذری به بدنه تیم ملی اضافه شد.

وی ادامه داد: جوانگرایی این نیست که به صورت یک مرتبه ۹۰ درصد ترکیب تیم ملی را تغییر بدهیم. جوانگرایی و پشتوانه یعنی اینکه در هر دوره مسابقات جهانی یک یا دو بازیکن به بدنه تیم ملی تزریق شوند. در حال حاضر در کاراته ایران افرادی خوب زیادی وجود دارند که در مواقع مناسب می‌توانند به ترکیب تیم ملی بپیوندند. تیم ما در حال حاضر در وزن ۶۰- کیلوگرم در این خصوص مقداری دچار مشکل است. امیر مهدی‌زاده در این وزن بازیکن صاحب سبک و بزرگی است اما پشت سر او کاراته‌کایی که در حد و اندازه‌ای باشد که در مسابقات آسیایی و جهانی خود را نشان بدهد وجود ندارد و مشکل داریم.

مربی تیم ملی کاراته در پایان گفت: در این خصوص نیز باید فدراسیون، هیئت‌های استانی، باشگاه‌ها، مربیان سازنده و  کادرفنی تیم ملی به فکر باشند. ما در تیم ملی از ماحصل دست رنج مربیان باشگاهی استفاده و بچه‌ها را آماده و ایرادت آنها را برطرف می‌کنیم و به خودی خود نمی‌توانیم بازیکن بسازیم. باید در این زمینه باشگاه‌ها نیز فعال و برنامه‌ها اصولی باشد تا اتفاقات تلخی که برای تیم‌های صاحب نام افتاده است برای ما نیفتد. 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.