در بسته خبری امروز، اخباری از شهرستان‌های خراسان رضوی از جمله کاشمر، بردسکن، تربت حیدریه، خواف، داورزن، سبزوار و مشهد منتشر شده است.

همایش بانوی مومن و انقلابی در کاشمر برگزار شد/ مرمت و ساماندهی حمام حاج رئیس تربت حیدریه

به گزارش قدس آنلاین ، در بسته خبری امروز، اخباری از شهرستان‌های این استان از جمله کاشمر، بردسکن، تربت حیدریه، خواف، داورزن، سبزوار و مشهد منتشر شده است.

مرمت و ساماندهی حمام حاج رئیس تربت حیدریه

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تربت حیدریه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تربت حیدریه گفت: حمام حاج رئیس از جمله بناهای تاریخی متعلق به‌دوره قاجاریه است که در تربت حیدریه قرار دارد، این بنا به‌شماره ۵۱۴۶ در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسیده است.

علی محمدی ادامه داد: عملیات مرمت و بهسازی این حمام شامل مرمت استحکام‌بخشی، احیای سردرب ورودی، آجرفرش پشت‌بام، اجرای پوشش سقف و آواربرداری است.

وی ادامه داد: اعتبار پیش‌بینی شده برای این عملیات مرمتی ۱۲۰ میلیون تومان بوده است.

گفتنی است، تربت حیدریه دارای بیش از ۳۰۰ اثر شناسایی شده بوده که ۵۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسیده است.

اهدای کتاب به‌بازیکنان تیم فوتبال پدیده و سایپا

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: این اداره کل همزمان با بازی پدیده، صدرنشین لیگ برتر فوتبال با تیم سایپا از سری بازی‌های هفته سیزدهم لیگ برتر به‌بازیکنان و تیم فنی دو تیم کتاب اهدا می‌کند.

حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان بیان کرد: این برنامه در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و در ایام میلاد مسعود حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع) برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ورزش به‌ویژه فوتبال از جمله فعالیت‌هایی است که در حال حاضر طرفداران و بینندگان زیادی را به‌ویژه در بین نوجوانان و جوانان به‌خود جلب کرده و استفاده از این ظرفیت برای ترویج و اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی موثر و ارزشمند است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اضافه کرد: در حال حاضر، نماینده استان در صدر جدول بازی‌ها قرار دارد و طرفداران این تیم با شور و شوق به‌ورزشگاه می‌آیند، برگزاری مراسم اهدای کتاب به‌بازیکنان خاطره‌ای خوب و تاثیرگذار را برای آنها ترسیم می‌کند.

گفتنی است؛ بازی پدیده و سایپا امروز یکشنبه چهارم آذرماه در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد مقدس برگزار می‌شود.

همایش بانوی مومن و انقلابی با حضور شیرزن کرمانشاهی در کاشمر برگزار شد

همزمان با هفته بسیج و در آستانه برگزاری هشتاد و یکمین سالگرد شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس(ره) همایش بانوی مومن و انقلابی با حضور فرنگیس حیدرپور شیرزن کرمانشاهی و مهناز فتاحی نویسنده کتاب «فرنگیس» در سالن اجتماعات آرامگاه شهید مدرس برگزار شد.

 فرنگیس حیدرپور شیرزن کرمانشاهی که خاطراتش در قالب کتابی با عنوان «فرنگیس» جمعآوری و به‌چاپ رسیده است با ابراز خوشحالی از حضور در کاشمر و زیارت مرقد بزرگمرد عرصه دین و سیاست شهید آیت‌الله سید حسن مدرس(ره) به‌بیان خاطراتش در دوران هشت سال دفاع مقدس پرداخت.

خاطرات این بانوی کرمانشاهی که به‌زبان فارسی توسط مهناز فتاحی نویسنده کتاب «فرنگیس» برای بانوان بیان می‌شد، مورد استقبال شرکت‌کنندگان در این همایش قرار گرفت، به‌طوری که بانوان کاشمری نیز سئوالاتی نیز درخصوص انگیزه، هدف و احساس وی در آن زمان می‌پرسیدند.

فرنگیس حیدرپور که متولد 1341 در روستای اوازین استان کرمانشاه است، در بیان خاطراتش گفت: در سال 59 که جنگ ایران و عراق آغاز شد، به‌دلیل اینکه کرمانشاه در منطقه مرزی قرار داشت، متأسفانه مورد تجاوز نیروهای بعثی قرار گرفت، به‌طوری که با حمله عراقی‌ها به‌روستای ما تعداد زیادی از اهالی روستا به‌خاک و خون کشیده شدند و مابقی مردم نیز برای در امان ماندن به‌دره‌ای در نزدیکی روستا پناه بردند.

وی با بیان اینکه در جریان حمله نیروهای عراقی بسیاری از اعضای خانواده‌ام از جمله برادرم، دایی و عمویم به‌شهادت رسیدند، یادآور شد: با توجه به‌اتمام آب و غذا، پدرم تصمیم گرفت، شبانه برای تهیه آذوقه به‌روستا برگردد و من نیز از ترس اینکه پدرم را از دست ندهم، با وجود مخالفتش با او همراه شدم.

راوی کتاب «فرنگیس» ادامه داد: در مسیر رسیدن به‌روستا با تعدادی از سربازان عراقی روبه‌رو شدیم که در جریان درگیری با آنها پدر و برادرم به‌شهادت رسیدند و من نیز با وجود ترسی که داشتم، با تبری که در دست داشتم، یکی از آنها را کشتم و دیگری را اسیر کردم.

حیدرپور خاطرنشان کرد: اگرچه جنگ دیروز دشمن با جنگ امروز متفاوت است، اما قطعا در سایه وحدت و همدلی، آگاهی و هوشیاری اقشار مختلف مردم می‌توانیم در برابر توطئه و جنگ امروز دشمن پیروز و سربلند بیرون بیاییم و برگ زرین دیگری بر تاریخ پرافتخار ایران اسلامی اضافه کنیم.

متهم در حال مجازات در داورزن استخدام شد

رئیس حوزه قضایی داورزن در گفت‌وگو با خبرنگارفارس در داورزن گفت: فردی‌، مرتکب بزه بریدن بوته‌ها و درختچه‌های بیابانی‌کویر این شهرستان شده ‌بود که طی مجازات‌های جایگزین حبس به‌خدمات عمومی 80 ساعت نهال‌کاری ( 2 هزار نهال تاغ و اتریپلیکس) محکوم شد و حکم تحت نظارت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری داورزن در طرح «بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان در منطقه کانون بحران به‌مساحت 20 هکتار» اجرا شد.

سیدرضا سیدآبادی اظهار داشت: از آنجا که پیمان‌کار مشارکتی اجرای طرح از نحوه عمل‌کرد محکوم‌علیه، ابراز رضایت داشت، متهم را پس از اجرای حکم و اتمام دوران محکومیت در محل استخدام کرد و این فرد  درحال حاضر مشغول کاشت و سایر کارهای محوله است.

وی بیان‌ کرد: مجازات‌های جایگزین حبس و محکوم ‌کردن مجرمان به‌خدمات عام‌المنفعه مهم‌ترین دستاورد قانون جدید مجازات اسلامی مصوب سال 1392 محسوب می‌شود.

رئیس حوزه قضایی داورزن ‌افزود:براساس ماده 66 قانون مجازات اسلامی، مرتکبان جرایم عمدی که حداکثر مجازات قانونی آنها 91 روز تا 6 ماه حبس هستند، به‌مجازات‌های جایگزین محکوم می‌شوند، البته استفاده از این مقررات برای مجرمان و محکومانی است که سابقه کیفری نداشته یا از سابقه کیفری‌شان بیشتر از 5 سال نگذشته ‌باشد.

نجات و تیمار یک قطعه کبک از دام تله‌های متخلفین در خواف

در پی گشت و کنترل مامورین یگان حفاظت محیط زیست خواف در عرصه‌های طبیعی حوزه این شهرستان، یک قطعه کبک گرفتار شده در دام تله‌های متخلفین شکار و صید توسط مامورین نجات و تیمار شد. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خواف ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: شکارچیان  غیرمجاز در یک اقدام  ناشایست با استفاده از تله‌های نخی و ابریشمی اقدام به‌تله‌گذاری بر روی چشمه کرده بودند که با حضور مستمر و مداوم مامورین یگان این اداره در مناطق از تلف شدن این گونه جلوگیری و از دام تله‌های متخلفین نجات یافت.

سعید توانا بیان کرد: این اقدام ناشایست متخلفین که منجر به‌مصدومیت و عدم توانایی و بازگشت به‌طبیعت پرنده شده بود، با تیمار و مراقبت‌های لازم از آن و اطمینان از بازیابی قدرت پرواز در ارتفاعات و زیستگاه‌های مناسب آن شهرستان رهاسازی شد.

برگزاری جشن بزرگ بهار مهربانی در تربت حیدریه

همزمان با زادروز پیامبر مهربانی(ص) و میلاد امام جعفر صادق (ع)، جشن شادی به‌عنوان جشن بهار مهربانی با حضور مسؤولان تربت حیدریه در محل رباط طبسی برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تربت حیدریه در این مراسم گفت: برای اولین بار هنرمندان روستایی گردشگری حاج بیگی به‌عنوان روز فرهنگی حاج بیگی در این مراسم شرکت کردند.

علی محمدی افزود: در این جشن، توانمندی‌های روستایی شامل باغی، ورزش‌های بومی و محلی، غذاهای محلی و سنتی، نمایشگاه صنایع‌دستی و ساخت اسباب بازی توسط کودکان به نمایش گذاشته شد.

وی با بیان اینکه قصد داریم ماهی یک بار در هر یک روستا از توابع تربت حیدریه در قالب روز فرهنگی این مراسم را برگزار کنیم، متذکر شد: هدف از این کار، شناساندن توانمندی‌های روستاها است.

دستگیری باند سارقان مغازه و منزل در خواف

فرمانده نیروی انتظامی خواف عصر امروز در جمع خبرنگاران از دستگیری باند 3 نفره سارقان حرفه‌ای مغازه و منزل در این شهرستان خبر داد و گفت: در پی وقوع چند فقره سرقت مغازه و منزل در شهرهای سنگان و نشتیفان از توابع خواف، پیگیری این پرونده به‌صورت ویژه در دستور کار کاراگاهان پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت.

علیرضا حسینعلی‌زاده افزود: ماموران اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی با اشراف اطلاعاتی و بررسی شیوه‌های وقوع سرقت با بررسی دقیق محل سرقت به‌یک سارق سابقه‌دار مظنون و پس از جمع‌آوری ادله کافی این فرد را با هماهنگی مقام قضایی در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کردند.

وی با اشاره به‌اینکه متهم دستگیر شده در بازجویی‌های به‌عمل آمده به 5 فقره سرقت مغازه و منزل با همدستی 2 نفر دیگر اعتراف کرد، اظهار داشت: کاراگاهان در عملیاتی ضربتی، 2 متهم دیگر را نیز دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی خواف خاطرنشان کرد: متهمان پس از تشکیل پرونده مقدماتی به‌منظور سیر مراحل قانونی به‌مراجع قضایی معرفی شدند.

مرمت برج تاریخی علی آباد کشمر در بردسکن

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بردسکن عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برج تاریخی علی آباد کشمر در بردسکن مرمت می‌شود، گفت: مرمت سنگ‌فرش، دیوارها و بندکشی آن، مرمت و بازسازی خانه قدیمی همجوار محوطه، نورپردازی، تجهیز و امکانات خدماتی در داخل محوطه برج از جمله طرح‌های مرمت و بازسازی آن است.

احمد صابری زارع با اشاره به‌اماکن تاریخی در بردسکن، متذکر شد: برج کشمر از بناهای تاریخی و ارزشمند این شهرستان است که به‌ثبت ملی رسیده و از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته، با ادامه و تکمیل کارهای انجام شده، شرایط مناسب و درخور شایسته این بنای ارزشمند به‌عنوان یک مجموعه تاریخی، گردشگری فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری مذهبی بردسکن اماکن مذهبی مختلفی از جمله امام‌زاده کدوغن، امام‌زاده سرنخواب، امام‌زاده هاشم انابد، امام‌زاده سید محمد شهرآباد و امام‌زاده رکن‌آباد دارد، اظهار داشت: برخی از این اماکن مذهبی به‌دلیل  قرار گرفتن در موقعیت طبیعی جنبه طبیعت‌گردی نیز دارند.

واژگونی تیبا در محور سبزوار - نیشابور یک کشته و ۵ مصدوم برجای گذاشت

معاون مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی سبزوار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار گفت: واژگونی یک دستگاه خودرو سواری تیبا در کیلومتر ۳۰ محور سبزوار - نیشابور یک کشته و پنج مصدوم برجای گذاشت‌.

هادی عباس‌آبادی ادامه داد: این حادثه امروز رخ داد و بلافاصله نیروهای امدادی اورژانس ۱۱۵ سبزوار به‌محل اعزام شدند.

وی با بیان اینکه در این حادثه یکی از سرنشینان خودرو به‌دلیل شدت جراحت جان خود را از دست داد، بیان کرد: همچنین پنج سرنشین دیگر دچار مصدومیت شدند که پس از اقدامات اولیه برای ادامه روند درمانی توسط آمبولانس به‌بیمارستان منتقل شدند.

معاون مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی سبزوار اضافه کرد: دلایل وقوع حادثه از سوی کارشناسان مربوطه در حال بررسی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.