هادی مظفری مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای که با انجمن‌های هنری امضا کردیم، موظف شده‌اند هر سال دو رویداد برگزار کنند که یکی از آن‌ها باید خارج از تهران باشد.

انجمن‌های هنری به برگزاری رویداد خارج از تهران موظف شده‌اند

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، بیش از ۵۳۰ گالری در کشورمان مجوز فعالیت دارند که از این تعداد، حدود ۲۶۰ گالری در تهران و ۲۷۰ گالری در شهرستان‌ها هستند. هرچند درباره گالری‌های فعال که در معرفی هنرمندان و گردش آزاد اقتصاد هنر نقش دارند،  آمار دقیقی وجود ندارد، اما با این حال تمایز بارزی میان گالری‌های پایتخت با گالری‌های استانی وجود دارد و در این باره هنرمندان به یک میزان از عدالت برخوردار نیستند. حتی در گالری‌های تهران هم هر هنرمندی نمی‌تواند نمایشگاه برگزار کند و عنصر تعیین‌کننده، گالری‌دارها هستند. برای واکاوی این مسأله و ارائه راه‌حل‌های احتمالی، در سلسله گفت‌وگوهایی با افراد صاحب‌نظر و دخیل در این ماجرا گفت‌وگو می‌کنیم.

هادی مظفری مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره گفت: اعتقاد جدی‌مان این است که هنرهای تجسمی را در استان‌ها گسترش دهیم و تمرکز را از تهران برداریم.

وی ادامه داد: به همین منظور، امسال تفاهم‌نامه‌ای با انجمن‌های هنری امضا کردیم تا هر انجمنی دو رویداد را در سال برگزار کند؛ یکی در تهران و دیگری قطعاً در خارج از تهران. یعنی داریم به نوعی پایتختی و مرکزیت هر رشته هنری را در بین شهرهای ایران توزیع می‌کنیم.

مظفری با اشاره به وجود ۱۰ رشته در هنرهای تجسمی افزود: به همین منظور، ۱۰ شهر برای محورشدن در ۱۰ رشته هنری انتخاب می‌شوند. به عنوان نمونه؛ نقاشی به رشت خواهد رفت، سفال و سرامیک به زاهدان و کلپورگان و تصویرگری احتمالاً به کیش. بنابراین هنرهای تجسمی به همین شکل توزیع خواهد شد و از رسانه‌ها می‌خواهیم این موضوع را دنبال کنند، چون به شدت به آن نیاز داریم.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام درباره بخش غیردولتی کار که بیشتر معطوف به نگارخانه‌ها و گالری‌های خصوصی است، اظهار داشت: اخیرا آبادان، اهواز و خرمشهر بودم با این رویکرد که به جای اینکه برگزاری نمایشگاه توسط اداره‌های ارشاد برای هنرمندان، گالری‌ها را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: توافقاتی با گالری‌دارها داشتیم تا بتوانیم تعدادی از کیوریتورها و گالری‌دارها را به استان‌های دیگر اعزام کنیم تا از هنرمندان استانی مجموعه آثار انتخاب کنند و در تهران به نمایش و فروش بگذارند تا به این شکل گردش اطلاعات و هنر را در کشور بتوانیم ایجاد کنیم.

مظفری در پایان خاطرنشان کرد: اعتقادمان این است که تاکنون این اتفاق کمرنگ بوده است و شرایط استان‌ها نسبت به تهران قابل قبول نیست. یکی از سیاست‌های جدی ما این است که با «ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر»، «ارسال آثار برتر هنرمندان کشور به استان‌ها» و «آوردن هنرمندان و هنرشان به تهران»، این تعادل را برقرار کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.