طی روزهای اخیر مطلع شدیم که دکتر الهه گوهرشادی عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یکی از ۵۰ محققان سرآمد کشور برگزیده شده است.

محققان دانشگاهی توان رفع نیاز های صنعت را دارند

این پژوهشگر گرایش شیمی فیزیک که از سال ۱۳۷۵ در این دانشگاه به کار مشغول است با اشاره به سوابق علمی خود به خبرنگارما می‌گوید: درحال حاضر ۱۳۰ مقاله تخصصی دارم که ۱۲۱ مورد آن مقالات i.s.i می‌باشد. همچنین با همراهی دوستان نیز ۵ کتاب تألیف کرده‌ام. دکتر گوهرشادی همچنین می‌افزاید: نشریات و ژورنال‌های تخصصی وجود دارند که از نظر کارشناسان و محققان ازضریب اثرگذاری برتر برخوردارند. از همین رو چاپ مقالاتی دراین گونه نشریات ارزش علمی قابل توجهی دارد. از این موارد می‌توان به «ژورنال ادونس متریال» اشاره کرد. مقاله‌ای که حاصل یکی از کارهای پژوهشی من بود نیز درآن منتشر شده است. به این ترتیب با توجه به موارد یاد شده به عنوان یکی از محققان سرآمد کشور توسط معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری مورد تشویق قرار گرفتم.

 جذب یکی از محققان پسا  دکتری

وی می‌افزاید: بنابراین از سوی فدراسیون سرآمدان توانستم به جذب یکی از محققان پسادکتری بپردازم که حقوق آن از سوی فدراسیون مزبور پرداخت خواهد شد. همچنین پاداشی نقدی به من تعلق گرفت که با این مساعدت مالی به جذب محقق دیگر پسادکتری اقدام کردم. این درحالی است که اینگونه دانش‌آموختگان مستعد و توانمند شرایط مطلوبی برای جذب درمراکز علمی ندارند. نکته دیگر اینکه از سوی فدراسیون سرآمدان به میزان ۵ میلیون تومان برای انجام آزمایش‌های تخصصی به من تخفیف تعلق گرفت.

 تولید مواد آنتی باکتریال و ضد سرطانی

این استاد دانشگاه درادامه خاطرنشان می‌کند: طی انجام طرح‌های تحقیقاتی در آزمایشگاه موفق به تولید مواد آنتی باکتریال و ضد سرطانی شدیم که هنوز به مرحله به‌کارگیری درانسان نرسیده است. همچنین در حوزه آلاینده‌های آب با مشارکت نهادهای علمی کشور پژوهشی انجام دادیم که بخشی از آن به مقوله حذف فلزهای سنگین وحذف رنگ‌ها مربوط می‌شد. درحال حاضر نیز برروی پنجره‌های هوشمند تحقیقاتی را انجام می‌دهیم. همچنین طرح‌های پژوهشی برای تولید مواد جاذب برای حذف روغن از آب را در دست بررسی داریم.

 نبود ارتباط همسو و هماهنگ صنعت و دانشگاه

دکتر گوهرشادی با اشاره به دلایل نبود ارتباط همسو و هماهنگ صنعت و مراکز دانشگاهی و ضرورت توجه به این مقوله، تأکید می‌کند: کاستی‌های موجود هم به دانشگاه و هم به صنعت مربوط می‌شود زیرا صنعت برای حل چالش‌های خود به دنبال راهکارهای سریع و زود بازده است در حالی که تحقیقات دانشگاهی اغلب زمان‌بر و پژوهش محور می‌باشد.

 همچنین بسیاری از محققان دانشگاهی به دلیل مسئولیت‌های مضاعف اجرایی در انجام پروژه‌های خود با کمبود زمان و تأخیر مواجه هستند. چنانکه گاهی اوقات من به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه بیشتر نقش تایپیست را دارم چرا که درگیر مسئولیت‌های اجرایی شده‌ام برای نمونه باید به دنبال تهیه لیست خرید و تأیید فاکتورها و مواردی اینچنینی باشم.

وی ادامه می‌دهد:بنابراین دانشگاه‌ها می‌توانند فرصت بیشتری برای انجام امور تحقیقاتی دراختیار پژوهشگران خود قراردهند و درمقابل حوزه صنعت نیز به محققان دانشگاهی اعتماد کند. البته گرچه بنابر برخی تجربیات پیشین که صنعت مسئولیت‌هایی را به دانشگاه‌ها و پژوهشگرانی واگذار کرده و نتایج دلخواهی نداشته، اما با فراهم کردن فرصت‌های دوباره می‌توان از فعالیت‌های تحقیقاتی سود برد چرا که معتقدم پژوهشگران ما توان رفع نیازها و خواسته‌های صنعت را دارند.

دکتر گوهرشادی همچنین اظهار می‌کند: یک زن دانشمند در ایران مشکلات متعددی را تجربه می‌کند. چرا که با وجود مسئولیت‌های مضاعف خانوادگی و اجتماعی برای فعالیت‌های علمی با چالش‌هایی مواجه است. از همین رو بانوان خودشان رغبتی برای قبول مسئولیت‌های اجتماعی و تخصصی نشان نمی‌دهند چنانکه به من درباره ریاست دانشکده علوم پیشنهادی شد که نپذیرفتم.

 ۱۱ سال به آزمایشگاه دسترسی نداشتم

این محقق برتر کشور می‌افزاید: هرچند بانوان سعی می‌کنند تمام مسئولیت‌های خود را به خوبی به انجام برسانند، اما به طورحتم خودشان نیز فشارهای صدچندانی را متحمل می‌شوند. نکته دیگر اینکه حتی در فضاهای علمی و تخصصی نیز مردان رغبتی به حضور زنان و قبول توانمندی‌های آنان ندارند. چنانکه من در شهریور امسال موفق به عنوان محقق سر آمد شدم اما از بروز و اظهار آن به دلیل واکنش‌ها خودداری کردم تا جایی که مسئولان دانشکده علوم خودشان مطرح کردند.

همچنین طی ۲۲ سال فعالیت در دانشگاه ۱۱ سال به آزمایشگاه دسترسی نداشته و امکان انجام امور نظری را نداشتم که جنسیتم را در این قضیه بی‌اثر نمی‌دانم چراکه من قدرتی برای کسب این فرصت‌ها نداشتم. البته بعد از این مدت نیز با دشواری این فرصت را به دست آوردم. به هر روی برای رفع این چالش‌ها و تقویت مشارکت علمی بانوان همچنان نیازمند اقدامات فرهنگی هستیم تا حضور بانوان فرهیخته در جامعه تسهیل شود. شایان ذکر است که برنامه انتخاب محققان سرآمد کشور از سال ۱۳۹۴ در چارچوب برنامه دستیابی به مرجعیت علمی جهانی و از سوی معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری صورت گرفته است. همچنین هدف از این برنامه افزایش کیفیت علمی کشور، افزایش تعاملات بین‌المللی با محققان معتبر، استفاده از زیرساخت‌ها و امکانات مراکز معتبر علمی جهان و کمک به توسعه پژوهش‌های محققان معتبر می‌باشد

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.