مدت‌هاست گرانی گریبانگیر بازار گوشت شده و در حالی که قیمت‌ها سر به آسمان گذاشته مردم کم درآمد، توان خرید یک کیلوگرم گوشت را هم ندارند.

داستان قهر گوشت با سفره مردم ادامه ‌دارد

این درحالی است که نوسانات ارز نیز در ماه‌های اخیر سبب تشدید گرانی‌ها شده و متولیان این حوزه مدعی هستند که تلاش آن‌ها در عرضه گوشت به قیمت مصوب برای جلوگیری از افزایش قیمت‌هاست، اما نظرات مردم نشان می‌دهد که بی‌تدبیری در توزیع گوشت طرح تنظیم بازار باعث شده است که همه روزه شاهد رشد غیرمعمولی قیمت‌ها در این حوزه در شرایطی که قیمت ارز روند کاهشی دارد، باشیم.

  توزیع نامناسب گوشت‌های تنظیم بازار

گزارش قدس از سطح بازارهم از افزایش قیمت کالاهای اساسی در مناطق مختلف شهر حکایت دارد، اما دراین میان توزیع نامناسب گوشت‌های طرح تنظیم بازار نمک بر زخم مردم می‌پاشد.

یکی از شهروندان در منطقه قاسم‌آباد به خبرنگار ما می‌گوید: خودم شاهد تخلیه یک تریلی گوشت برزیلی در فروشگاه رفاه چهارراه مخابرات بودم که بعد از دو ساعت ایستادن هیچ گوشت تنظیم بازاری توزیع نشد و کامیون‌ها با گوشت‌ها رفت، هنوز برگه مهر شده فروشگاه را دارم.

برای بررسی بیشتر و مطلع شدن از نحوه توزیع گوشت‌های طرح تنظیم بازار به چند فروشگاه زنجیره‌ای شهر مراجعه می‌کنم و بعد از ساعت‌ها جست وجو در هیچکدام از آن‌ها اثری از گوشت طرح تنظیم بازاری پیدا نمی‌کنم، در یکی از فروشگاه‌ها مردی مسن که خود را سعیدی معرفی می‌کند، می‌گوید:هر روز ۷ صبح از آخر وکیل‌آباد به میدان بسیج می‌آیم که از فروشگاه زنجیره‌ای، گوشت طرح تنظیم بازار بگیرم، ولی با چشم خودم می‌بینم که چند سبدگوشت تنظیم بازار تحویل فروشگاه می‌شود، اما فقط به ۶ نفر آن هم یک بسته یک کیلویی گوشت می‌دهند وکسی هم نیست نظارت کند، نمی‌دانم بقیه گوشت‌ها چه می‌شود.

 به سراغ یکی دیگر از واحدهای توزیع گوشت طرح تنظیم بازار می‌روم، پیرمردی درآنجا تقاضای طرح گوشت می‌کند و فروشنده به او می‌گوید گوشت تمام شده است و شاید روزهای آینده برایمان بیاورند پیرمرد ناامیدانه در حال خارج شدن از فروشگاه است که به سراغش می‌روم، او که خود را ترابی معرفی می‌کند، می‌گوید: همه فروشگاه‌های شهر را جست وجو کردم هزینه خوراک وهزار هزینه دیگر باعث شده دنبال گوشت‌های ارزان قیمت دولتی باشم، اما متأسفانه پیدا نمی‌شود.

  درگیری برای چند کیلو گوشت

در یکی از فروشگاه‌ها در خیابان فلسطین که محل توزیع گوشت‌های طرح تنظیم بازار است با چند تن از مردم همکلام می‌شوم، خانمی که خود را قنبری معرفی می‌کند، می‌گوید: هر روز در رسانه‌ها می‌شنویم چندین تن گوشت برای تنظیم بازار استان در حال پخش است، اما هر بار که به این فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنیم خبری از این گوشت‌ها نیست و فروشندگان اعلام می‌کنند که گوشت‌های تنظیم بازاری تمام شده است.

علی حسینی هم که برای خرید گوشت با قیمت مصوب آمده است می‌گوید: به نظر می‌رسد که دست‌های پنهانی در کار است که این گوشت‌ها به دست مصرف کننده اصلی نمی‌رسد. وی ادامه می‌دهد: مدتی قبل خبردار شدم که این گوشت‌ها در فروشگاه خیابان خاکی توزیع می‌شود و چون وضع مالی خوبی ندارم به آنجا رفتم، ولی متأسفانه شاهد درگیری مردم با یکدیگر بر سر خرید چند کیلو گوشت بودم که به یکدیگر حرف‌های نامربوطی هم می‌زدند.

خانم عسکری هم که ازاین وضعیت کلافه شده است، می‌گوید: مدیریت عرضه گوشت طرح تنظیم بازار بشدت ضعیف است؛ به مسئولین توزیع بگویید اگر نمی‌توانند درست کار کنند مسئولیت را به فرد یا سازمان دیگری بسپارند.

   ما بی‌تقصیریم

با یکی از فروشندگان هم که صحبت می‌کنم، می‌گوید: مردم کلافه شده‌اند روند توزیع آنقدر ضعیف است که همه شاکی هستند ما هم تقصیری نداریم هم مقدار گوشت‌ها کم است و هم هیچ حساب و کتاب خاصی ندارد که این گوشت‌ها تا چه زمانی به دست ما می‌رسد تا آن‌ها را توزیع کنیم. من و همکارانم در این میان به دردسر افتاده‌ایم و بد و بیراه مردم نثار ما می‌شود.

   یک قاچ ازمیوه!

شرکت پشتیبانی امور دام خراسان رضوی یکی از سازمان‌هایی است که وظیفه نظارت و توزیع گوشت‌های طرح تنظیم بازار برعهده آن قرار گرفته است برای آگاهی از دلایل نابسامانی‌های موجود در توزیع گوشت طرح تنظیم بازار به دفتر مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی می‌روم، سید احمد دلقندی در این باره می‌گوید: در بحث طرح تنظیم بازار ما یک قاچ از میوه هستیم و انجام وظیفه می‌کنیم و هر زمانی که قیمت از یک حدی می‌گذرد برای اینکه فشار به مصرف کننده نیاید و قیمت روند صعودی تندی نداشته باشد ورود پیدا می‌کنیم و به اشکال مختلف زیر نظر تنظیم بازار استان گوشت را توزیع می‌کنیم.

 وی می‌افزاید:پارامترهای مختلفی در بحث گرانی مؤثر است یکی بخش مربوط به نهاده است که با توجه به مشکلاتی که در بحث واردات به وجود آمد و خشکسالی‌هایی که در کشور اتفاق افتاد، سبب شد نهاده قیمت صعودی داشته باشد و در کنار آن یک مشکل دیگر بحث اعتصاب رانندگان بود که باعث کمبود نهاده‌ها در بازار شد که باعث شد قیمت افزایش پیدا کند.

   تلاش برای ارزانی گوشت

مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی با اشاره به اینکه مقدار گوشتی که توزیع می‌شود جوابگوی نیاز شهروندان نیست، می‌گوید: ۳۴۲ تن گوشت استرالیایی از برج ۴ تا ۸ توزیع کرده‌ایم یعنی روزی ۳ تن به طور متوسط توزیع شده واین مقدار در شهری که نزدیک ۶۰ تن گوشت قرمز روزانه مصرف می‌کند عددی نیست به همین دلیل مقداری که می‌آید قطعاً نیاز شهروندان را تأمین نمی‌کند، این کار فقط برای این است که تا حدودی قیمت گوشت قرمز را کنترل و از این افزایش بی‌رویه که متأثر ازشرایط اقتصادی کنونی است جلوگیری کنیم.

دلقندی با تأکید بر اینکه ما تلاش می‌کنیم میزان توزیع را بالاتر ببریم تا نزدیک شویم به نیاز ۶۰ تن در روز می‌افزاید: ولی واقعیت این است که آن مقدار که نیاز احساس می‌شود نمی‌توان وارد کرد واین افزایش قیمت هم اجتناب ناپذیر است و ما تلاش می‌کنیم حداقل قیمت‌ها را در همین حد نگه داریم و بتوانیم قسمتی از نیازها را هم تأمین کنیم و توزیع بیش از دو برابر گوشت قرمز نسبت به سال گذشته هم داشته‌ایم، ولی در برابر مصرف روزانه ۶۰ تن و مصرف سالیانه ۲۲ هزار تن نیاز گوشت قرمز مشهد عددی که ما توزیع کردیم اگر تا آخر سال نهایت ۲۰۰۰ تن بشود حدود ۱۰ درصد نیاز مردم می‌شود که جوابگو نخواهد بود و این ۱۰ درصد به آن شکلی که مد نظر شماست که یکدفعه قیمت را ۱۰ هزار تومان کاهش دهد، امکان پذیر نیست.

مدیرکل امور پشتیبانی دام خراسان رضوی درباره توزیع نامناسب گوشت‌های طرح تنظیم بازار می‌گوید: ستاد تنظیم بازار استان تعیین کرده گوشت استرالیایی در فروشگاه‌های شهرما توزیع شود چون در دستورعملی که از تهران آمده آن‌ها اولویت داشتند و اگر آن‌ها نتوانند تأمین کنند در اختیار فروشگاه‌های رفاه و تعاونی مصرف قرار می‌گیرد.

  عذرخواهی از مردم

وی می‌افزاید: من نمی‌توانم بگویم هیچ گونه تخلفی در توزیع گوشت‌های طرح تنظیم بازار وجود ندارد و نمی‌توانم همه را متخلف بدانم، ولی تمام تلاش ما این است گوشتی که وارد استان می‌شود را افزایش دهیم و توزیع دقیق‌تر انجام شود و به همراه سازمان صمت نظارت می‌کنیم تا این اقلام دقیق‌تر به دست مردم برسد.

دلقندی با تأکید بر اینکه وظیفه ماست که تلاش خود را برای کم کردن مشکلات بیشتر کنیم، خاطرنشان می‌کند:اگر در این زمینه مردم راضی نیستند بنده به عنوان یک مدیر مسئول در حوزه خود عذرخواهی می‌کنم و سعی می‌کنیم تلاشمان را بیشتر کنیم که مشکلات مردم را کمتر کنیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.