خوزستان- وقتی مطبوعات شهری تیتر افتتاح زیرگذر شریعتی را می زدند، در ذهنشان، ترافیکی روان را تصور می کردند نه خودروهایی که به جای ترافیک میان سیلاب گیر افتاده اند.

دوربرگردان ممنوعه و زیرگذری که سیلاب تنها میزبانش است

به گزارش قدس آنلاین، انتشار فیلمی از زیر آب رفتن چندین خودرو در زیر گذر تازه ساخته شده شریعتی که به دلیل بارندگی های اخیر پر از آب شده در حالی صورت می گیرد که فروردین امسال نیز این زیرگذر در پی یک بارندگی خودروهای زیادی را به زیر آب کشیده بود.

اما متاسفانه مسئولان شهری این موضوع را جدی نگرفتند تا مردم بازهم شاهد تکرار مصیبتی دیگر باشند.

ساخت زیر گذر شریعتی در حالی با چالش های بسیاری روبرو بود که هنوز هم مشکلاتی را باعث می شود؛ پروژه ای که قرار بود با ۶ میلیارد تومان به سرانجام برسد اما ۱۶ میلیارد دیگر از بودجه شهری را بلعید.

مسلما وقتی مطبوعات شهری برای پروژه زیرگذر شریعتی تیتر افتتاح می زدند، در ذهنشان ترافیکی روان را تصور می کردند نه آدم هایی که به جای ترافیک میان سیلاب گیر افتاده اند.

گره کور شریعتی!

زیر گذر شریعتی پروژه ای است که در ۱۵ آذر ۹۵ خبر از افتتاح آن داده شد و بیست و پنجم همان ماه مراسم افتتاحیه آن با حضور وزیر کشور رقم خورد؛ عمر کم آن و هزینه 22 میلیاردی ساختش باور به گل نشستن این پروژه را کمی دور از ذهن می کرد.

به گفته شهردار وقت ۱۱ میلیارد آن جهت تملک اراضی موجود در مسیر طرح بوده است، در حالیکه یکی از اعضای شورای شهر مدعی است که مشکل اصلی این زیرگذر عدم تملک اراضی است!

حالا اما واقعیت این است که یکی از گره های مصوب طرح جامع «کنترل ترافیک اهواز» کورتر شده و زیر گذری که قرار بود معضلی از شهر را برطرف کند، خود به معضلی جدید تبدیل شده است.

کارشناسی اشتباه سه سال را هدر داد

محمد رضا ایزدی عضو شورای کلانشهر اهواز با اشاره به این مهم که قرارداد ساخت این پروژه ۷ ماهه بود و باید در این مدت پایان می یافت؛ تصریح کرد: متاسفانه به لحاظ عدم کارشناسی دقیق، این پروژه ۳ سال دیرتر انجام شد و ۳سال و ۷ ماه به طول انجامید و زمانی که قرار بود محل احداث زیر گذر عریض شود، بدون تملک، منازلی که در مسیرپروژه قرار گرفته بودند را با کلنگ زخمی کرده و اقدام به حفاری های غیر اصولی کردند.

 ضعف فرهنگی مردم!

 ایزدی بخش عمده تاخیر را مربوط به این موضوع دانست که مردم می خواستند بهای خانه و زمین های خود را دریافت کرده و این منطقه را خالی کنند؛ اما شورا و شهرداری قبلی، نه تنها پولی به ساکنان پرداخت نکردند بلکه در مصاحبه های انجام شده برای پاسخ تاخیر این پروژه، گفتند: "به علت ضعف فرهنگی مردم منطقه نتوانستیم کار را پیش ببریم."

وی با تاکید بر اینکه نمی توان مردم را از آنجا بیرون کرد تا در خیابان چادر بزنند و زندگی کنند، ادامه می دهد: قبل از انجام پروژه، شهرداری باید بهای زمین ها را پرداخت می کرد تا اهالی از آنجا بروند و بعد شروع به تخریب منطقه می‌کردند؛ ۳ سال و ۷ ماه مردم منطقه به خاطر بار ترافیکی و شرایط بوجود آمده عذاب کشیدند و حالا بقیه نیز برای عبور از زیر گذر دچار دردسر می شوند.

۱۶میلیارد تومان جریمه تاخیر

ایزدی این تاخیر را موجب هدر رفت سرمایه شهری خوانده و اظهار می کند: این تاخیر، یک قرارداد ۶ میلیاردی را به بیست و دو میلیارد تبدیل کرد؛ هرچند گره های ترافیکی را باز کرده اما هنوز هم این زیرگذر اشکالات فنی و مهندسی بسیاری دارد.

عضو شورای پنجم اهواز درباره مشکلاتی که با احداث بدون کارشناسی زیرگذر شریعتی دامنگیر منطقه شده است، اینگونه توضیح می دهد: ساختار مهندسی آن به شکلی است که اگر فلکه را دور بزنید مستقیما با ساختمانها برخورد می‌کنید، یعنی ساختمان هایی که تملک نشده درست وسط جاده قرار گرفته اند.

سد سازی مشکل تجمع آب را حل می کند

او با اعلام این خبر که طرفین دیواره و بدنه زیرگذر سد سازی نشده است؛ خاطر نشان می کند: ۱۰ پمپ همزمان و  ۲۴ ساعته، آبی که به خاطر گود بودن منطقه زیرساختمان ها جمع می شود را به سمت زیرگذر روانه می‌کنند؛ عدم سد سازی باعث شده در زمان بارندگی که سیستم فاضلاب کشش ندارد آب جمع شده در زیر گذر از کنترل خارج شود و رفع این مشکلات نیازمند کار کارشناسی و بودجه کافی است.

رابطه معکوس شهری

روزهای پربار پروژه های شهری در استان خوزستان روز به روز کمتر می شود؛ در شرایطی که سالهای صرف شده برای ساخت آنها بیشتر می‌شود و هزینه هایشان بالاتر می رود.

این موضوع را می توان سدی در برابر توسعه و آبادانی یک شهر دانست، آبادانی که رابطه مستقیم با میزان رضایت و امید به زندگی شهروندان دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.