نایب رییس دوم‌ فدراسیون فوتبال گفت: اگر کسی ادعا کند قانون منع بکارگیری بازنشسته ها شامل فدراسیون فوتبال می شود،این موضوع در مغایرت کامل با برنامه پنجم‌ و ششم‌ توسعه است.

بهاروند: قانون منع بکارگیری بازنشسته‌ها شامل فدراسیون فوتبال نمی‌شود

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، حیدر بهاروند در خصوص مشکلاتی که این روزها پیرامون اساسنامه فدراسیون فوتبال مطرح می‌شود اظهار داشت:فدراسیون فوتبال تابع اساسنامه مربوط به خود است.این اساسنامه که به تصویب فیفا رسیده،فدراسیون را یک نهاد غیردولتی معرفی می کند.در واقع اساسنامه فدراسیون فوتبال متفاوت با اساسنامه دیگر فدراسیون هاست و مستنداتی وجود دارد که خود مسولان وزارت ورزش و جوانان هم در مکاتبات خود با فدراسیون این موضوع را پذیرفته و بر آن تاکید کرده اند.

وی افزود:در این بین روشن است که بحث امروز ریاست فدراسیون فوتبال هرگز درباره شخص خودش نیست.وی که بارها بر قانونمداری تصریح داشته می‌تواند با استفاده از ماده ۶۰ قانون جامع خدمات ایثارگران در فدراسیون بماند اما با دلسوزی و فداکاری در حال دفاع از اساسنامه و مجمع فدراسیون و در یک جمله به دنبال دفاع از کیان فوتبال است.رییس فدراسیون نسبت به فرآیند دموکراتیک انتخابات فدراسیون فوتبال و مجمع آن حس مسولیت شناسی دارد و احساس وظیفه می کند.


رییس سازمان لیگ تصریح کرد:نکته بسیار مهم،علمی و راهگشایی را در این بین می خواهم مطرح کنم که تکلیف فدراسیون را روشن کرده است.اینکه فدراسیون بر اساس تاکیدات مصرح در برنامه پنجم و ششم توسعه یک نهاد خصوصی و غیردولتی است.شرح این موضوع این است که براساس تبصره ب ماده ۱۳ برنامه پنجم توسعه مصوب ۱۵ دی ماه سال ۸۹؛پرداخت هرگونه وجهی از محل بودجه کشور به ورزش حرفه ای ممنوع است.همچنین با توجه به تبصره ۲ ماده ۹۴ قانون برنامه ششم توسعه مصوب ۱۴ اسفند ۹۵ پرداخت هرگونه وجهی از بودجه کشور به ورزش حرفه ای ممنوع است و در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است.نظر به این مواد قانونی به هیچ وجه نمی توان فدراسیون فوتبال را آماتور محسوب کرد.زیرا در سالهای اخیر کمک های ملی دولت به هر شکل به فوتبال  ممنوع بوده است.

بهاروند در ادامه گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: برای مثال، همین قانون باعث شد در سالهای گذشته باشگاههایی مانند راه آهن تهران، پاس همدان، صبای قم و نفت تهران که تیم های مردمی و بازیکن ساز بوده دچار مشکلات عدیده شوند و از طرفی همین قانون در حال حاضر مانع کمکهای مالی دولتی به باشگاههایی از قبیل پرسپولیس، استقلال،صنعت نفت آبادان، پارس جنوبی جم و ... شد و هرگونه کمک مالی از منابع دولتی به اینگونه باشگاهها از طریق نهاد های نظارتی تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد.پس نمی توان ادعا کرد که فدراسیون فوتبال آماتور و غیر حرفه ای است.جدا از این، اگر باشگاه های ما حرفه ای نیستند و آماتور محسوب می شوند، نباید اجازه داشته باشند در لیگ قهرمانان باشگاههای آسیا شرکت کنند در صورتیکه کنفدراسیون فوتبال آسیا به شرط اخذ مجوز حرفه ای اجازه حضور را می دهد.همچنین در حالیکه معاون محترم توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای  در نامه ای در تاریخ ۹/۸/۹۱ به مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده که لیگ برتر ایران حرفه ای بوده و  در آن نامه اشاره به مصوبه تاریخ ۲۸/۱/۹۱ هیات محترم دولت داشته است.با این تفاسیر و به شکل کاملا قانونی،هرگز نمی توان گفت که فدراسیون فوتبال آماتور و غیر حرفه ای است.

بهاروند در پاسخ به این سال که آیا با این تفاسیر قانون منع بکارگیری بازنشسته ها شامل فدراسیون فوتبال می شود یا خیر؟ گفت: قطعا این قانون با توجه به غیر دولتی و حرفه ای بودن فدراسیون و باشگاههای زیر مجموعه آن، شامل این فدراسیون نمی شود، لذا اگر کسی ادعا کند قانون منع بکارگیری بازنشسته ها شامل فدراسیون می شود،در عمل این قانون با قانون برنامه پنجم و ششم  توسعه کاملا در تضاد بوده و مغایرت دارد. بنابراین نمی شود در قانون فدراسیون فوتبال و باشگاههای زیر مجموعه آن را حرفه ای قلمداد کرده و اجازه ندهند از بودجه دولتی استفاده کنند و در قانون دیگر بگویند فدراسیون فوتبال غیر دولتی عمومی و آماتور می باشد.اگر فدراسیون عمومی و غیر دولتی باشد باشگاههای آن هم تابع قوانین فدراسیون هستند و نباید با استناد به قانون برنامه پنجم و ششم توسعه، آنها را از دریافت کمک مالی از بودجه کشور ممنوع کرد. قانون منع بکار گیری بازنشستگی در خصوص فدراسیون فوتبال کاملا در تضاد و مغایر با مواد قانونی استفاده از بودجه کلی کشور در خصوص ورزش حرفه ای و اجرای آن در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه است.

وی درباره اظهارات اخیر قاضی زاده،نماینده مجلس اظهار کرد: متاسفانه ایشان اطلاعات کافی ندارد. همه جامعه فوتبال، وزارت ورزش، دیوان محاسبات و دستگاههای نظارتی کاملا اطلاع دارند که بر اساس قانون ماده ۸۸ هیچ ورزشگاه با فضای ورزشی به صورت رایگان در اختیار فدراسیون ، سازمان لیگ، هیاتها و باشگاهها نیست و اماکن ورزشی را اجاره کرده و هزینه  آن را پرداخت می کنند.حتی بعضا بخش خصوصی که اصلا ورزشی نیستند این اماکن را اجاره می کنند، یعنی هیچ فرقی بین هیاتها، باشگاهها، فدراسیون ، سازمان لیگ و بخش خصوص در اجاره اماکن ورزشی وجود ندارد.
وی داد: در خصوص استادیوم های ورزشی محل برگزاری مسابقات نیز فدراسیون، سازمان لیگ ، باشگاهها و هیات ها هزینه اجاره آن را پرداخت می کنند و عملا فوتبال به طور خصوصی اداره می شود و به عنوان مثال باشگاههای استقلال و پرسپولیس در یک فصل بابت اجاره زمین ورزشگاه آزادی بیش از سه میلیارد تومان به شرکت توسعه و تجهیز پرداخت می کنند. پس کجای این فوتبال دولتی است؟ در خصوص مالیات‌ها که شامل همه بخش های فوتبال می شود و هیچ بخشودگی وجود ندارد، در این چند ماهه اخیر، حساب سازمان لیگ به دلیل بدهی مالیاتی مسدود بود. همه در گیر مشکل مالیاتی هستند. پس چطور می توان ادعا کرد که فوتبال از امکانات دولتی و بودجه دولتی استفاده می کند؟ به هرحال فوتبال در فدراسیون و سازمان لیگ  به صورت خصوصی اداره می شود، اما بعضی ها می خواهند هر طور که شده به افکار عمومی القاء کنند که فوتبال دولتی است.

بهاروند در پایان گفت: یقینا فدراسیون فوتبال با استناد به اساسنامه مربوطه و تاکید فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا  بر استقلال فدراسیون و عدم استفاده از بودجه کل کشور در باشگاه های زیر مجموعه، غیر دولتی و حرفه ای محسوب شده و به هیچ وجه آماتور نیست.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.