رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی گفت: در حال حاضر عموما بشترین تیراژ کتب بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ جلد است و ۱۲ تا ۱۸ درصد از حجم کار چاپخانه‌های خراسان رضوی به کتاب و مطبوعات اختصاص دارد.

تیراژ کتاب‌ها به ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نسخه رسیده است

به گزارش قدس آنلاین ، علی مغانی  درباره آخرین وضعیت صنعت چاپ در استان خراسان رضوی اظهار داشت:  متاسفانه قیمت مواد اولیه اصلا ثبات ندارد به طوری که امروز قرارداد سفارش کار را امضا می‌کنیم اما تا قبل از زمان انجام سفارش و تحویل آن قیمت مواد اولیه تغییر می‌کند. صنعت چاپ به‌گونه‌ای است که مثلا بین 20-10 روز پروسه تولید به طول می‌انجامد و در این مدت قیمت مواد یک سوم گران می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات عدم ثبات قیمت از گرانی بیشتر و سخت‌تر است، افزود: قیمت‌ها را به بهانه دلار 20 هزار تومانی گران کردند حالا قیمت دلار به 12 هزار تومان کاهش یافته اما یک ریال قیمت اجناس را ارزان نکرده‌اند و روز به روز گران‌تر نیز می‌شود این در حالی است که تمامی اجناس خود را با دلار 3800 تومانی وارد کردند و اینها تمام بخاطر عدم نظارت دولت و دستگاه‌های دولتی مربوطه است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اقدامات حمایتی دولت در مقابل گرانی کاغذ غلط است و وزارت ارشاد نیز اشتباهات قبلی خود را تکرار می‌کند؛ به طوری که تقریبا 80 درصد کاغذی که دولت برای خرید آن ارز اختصاص داده؛ در اختیار ناشرانی قرار می‌گیرد که یا خود و یا اقوام نزدیکشان مدیر و کارمند عالی رتبه هستند در حالی که راهش این بود که کاغذ به چاپخانه‌ها به‌عنوان محل مصرف کاغذ داده شود و چاپخانه نیز موظف باشد با قیمت دولتی سفارشات خود را انجام دهد.

مغانی درباره مشکلات نوسازی و واردات ماشین‌آلات صنعت چاپ گفت: در این زمینه نیز با مشکلات متعددی روبه‌رو هستیم؛ وقتی که یورو 14-13 هزار تومان و قیمت یک دستگاه مورد نیاز ما 300 هزار یورو باشد مشخص است که با این ارقام بالا نمی‌توان کاری انجام داد به ‌طور کلی تمامی اقلام مورد استفاده در صنعت چاپ افزایش قیمت قابل توجهی داشته؛ برای مثال مرکبی که کیلویی 20 هزار تومان خریداری می‌کردیم را اکنون باید 80 هزار تومان بخریم یا کاغذ تحریر از بندی 70 هزار تومان به 250 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

وی با اشاره به اینکه امروزه دیگر کتاب چاپ انبوه نمی‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر عموما بشترین تیراژ کتب بین 500 تا 1000 جلد است و 12 تا 18 درصد از حجم کار چاپخانه‌های خراسان رضوی به کتاب و مطبوعات اختصاص دارد و مابقی صرف سفارشات صنعتی، بسته‌بندی و تبلیغات می‌شود ضمن اینکه می‌توان گفت کمتر از 50 درصد از ظرفیت چاپخانه‌های استان در حال حاضر فعال هستند.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی ادامه داد: البته این گونه نیست که کار نباشد بلکه مشکل همان عدم ثبات قیمت مواد اولیه است به طوری که قیمت این مواد در مدت 10 روزه بین 20-10 درصد افزایش می‌یابد اما ما در قراردادهای خود 3 تا 5 درصد قیمت تمام شده کار را به عنوان اجرت خود در نظر می‌گیریم و با این افزایش قیمت مواد اولیه در نهایت متحمل ضرر می‌شویم.

منبع : تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.