شیوع سالک در خراسان رضوی طی ۱۰ سال اخیر ۸۰ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۸۰ درصدی شیوع سالک در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سال ۱۳۸۸ شیوع سالک در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۰۳ نفر در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بود که اکنون به ۲۳ نفر در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کاهش یافته است.

دکتر محمدجعفر صادقی مشهد و چند شهرستان دیگر خراسان رضوی را بومی بیماری سالک توصیف و بیان کرد: برای مقابله با سالک در خراسان رضوی آموزش و اطلاع رسانی، جمع آوری زباله و نخاله های ساختمانی، درمان مبتلایان و توسعه مراکز درمان سالک همزمان با اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: استانهای فارس، کرمان، اصفهان، منطقه خراسان و سیستان و بلوچستان بیشترین شیوع بیماری سالک را در سطح کشور دارند.

وی همچنین درمان بیماری سالک را رایگان اعلام و بیان کرد: مدت درمان این بیماری بین سه تا چهار هفته طول می کشد و گلوکانیتن داروی اصلی درمان این بیماری است که به صورت موضعی و عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد.

سالَک یا لیشمانیوز پوستی شایعترین نوع بیماری پوستی لیشمانیاز است که بر اثر گزش جنس ماده پشه خاکی به نام لیشمانیا به انسان منتقل می‌ شود. سالک در کشورهای گرمسیری و نیز چین، سوریه، عربستان، عراق، ایران، فلسطین، قفقاز و جنوب‌ شرقی روسیه، پاکستان، افغانستان و هند شایع است.

منبع: صداو سیما

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.