۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 631538

«استفن هیلنبرگ» خالق سریال کارتونی «باب اسفنجی» در ۵۷ سالگی درگذشت.

خالق "باب اسفنجی" درگذشت

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، «استفن هیلنبرگ» خالق سریال کارتونی محبوب «باب اسفنجی شلوار مکعبی» در ۵۷ سالگی درگذشت.

دلیل مرگ زودهنگام این هنرمند بیماری ALS (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک) است که برای اولین بار در ماه مارس تشخیص داده شده بود؛ این بیماری عصبی به تضعیف ماهیچه‌ها و فلج‌شدن فرد می‌انجامد.

کمپانی «نیکلودئون» سازنده این انیمیشن در پیامی اعلام کرد: ما بسیار بسیار از شنیدن خبر درگذشت استیو هیلِنبرگ متاثر شدیم. او دوستی گرامی و همکاری باسابقه و موفق برای هرکدام از عوامل مجموعه نیکلودئون بود. او «باب اسفنجی» را با حسی منحصر به فرد از شوخ‌طبعی و معصومیت خلق کرد که شادی را برای نسل‌های مختلف کودکان و خانواده‌ها در هر کجای جهان به ارمغان آورد. شخصیت‌های مندگار این کارتون و دنیای «بیکینی باتِم» به عنوان یادواره‌ای از عشق و دوستی و قدرت بی حد و حصر تخیّل سال‌های سال باقی خواهد ماند.

هیلنبرگ در سال ۱۹۸۴ با درجه لیسانس در رشته «برنامه‌ریزی منابع طبیعی» با گرایش منابع دریایی فارغ‌التحصیل شد. سپس معلم زیست‌شناسی دریایی شد. این رشته تحصیلی او با استعدادش ترکیب شد و عشق به دریا و موجودات دریایی او را به نوشتن داستان‌هایی با این مضامین هدایت کرد که به باب اسفنجی و بیکینی باتِم منتهی شد.

او کار انیمیشن را از سال ۱۹۸۷ آغاز کرد و همزمان فوق لیسانس خود را در رشته هنرهای زیبا کسب کرد. اولین جایزه خود را به عنوان «بهترین مفهوم انیمیشنی» از جشنواره بین‌المللی انیمیشن اوتاوا برای انیمیشن کوتاه «چاله کرم‌ها» دریافت کرد.

پس از آن همکاری‌اش با کمپانی نیکلودئون آغاز شد و برای مجموعه «زندگی پیشرفته روکو» نویسندگی کرد و به تدریج فعالیتش عمده‌تر شد تا اینکه فیلم موفق «باب اسفنجی» را خلق کرد. اولین قسمت این سریال کارتونی در یکم ماه می سال ۱۹۹۹ توسط نیکلودئون پخش شد و پخش منظم سریال از ۱۷ جولای همان سال آغاز شد. از آن زمان تا کنون ۲۵۰ قسمت «باب اسفنجی» ساخته شده است.

«باب اسفنجی» موفق به دریافت جایزه «اِمی»، «آنی»، « ASACP» شده و به بیش از ۶۰ زبان دوبله یا زیرنویس شده که «اردو»، «آذری» و «مائوری» (منطقه پولینِزی نیوزیلند) از آن جمله هستند.

هیلنبرگ همچنین فیلم سینمایی «باب اسفنجی» را در سال ۲۰۰۴ ساخت که در سطح جهانی ۱۴۰ میلیون دلار فروش داشت. او همچنین در سال ۲۰۱۵ فیلم سینمایی «باب اسفنجی: اسفنج بیرون از آب» را خلق کرد.

تابستان امسال نیز نمایش «باب اسفنجی شلوار مکعبی» در برادوی روی صحنه رفته بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.