سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از تصویب تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد سازمان خصوصی سازی در نشست کمیسیون متبوعش خبر داد.

تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد سازمان خصوصی‌سازی تصویب شد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، زهرا سعیدی مبارکه درباره جلسه دیروز کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در این جلسه رای‌گیری در خصوص تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد سازمان خصوصی‌سازی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷بر اساس ماده ۲۱۲ آئین‌نامه داخلی مجلس انجام شد.

به گزارش خانه ملت، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: براساس رای‌گیری انجام شده در کمیسیون اقتصادی، تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد سازمان خصوصی سازی در کمیسیون تصویب شد.

این گزارش می‌افزاید: موضوع تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی توسط نمایندگان مجلس چندی پیش توسط یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد و به تازگی ادیانی، نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه‌ از ارائه درخواست تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد سازمان خصوصی‌سازی با ۱۰۱ امضا، به هیئت رئیسه مجلس خبر داده است و گفته بنده، حاجی دلیگانی، سلیمی نماینده مردم محلات، حجت‌الاسلام آزادی‌خواه، سید راضی نوری، مهرداد لاهوتی، محمدرضا نجفی، علیم یارمحمدی‌، جمشید جعفرپور و ذبیح نیک‌فر از نمایندگانی هستند که درخواست تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد سازمان خصوصی‌سازی کشور را امضا کرده‌اند.

گفتنی است حاشیه‌های ناتمام سازمان خصوصی‌سازی از نحوه ارزش‌گذاری و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی گرفته، تا تأخیر در اتمام واگذاری‌ها و آزادسازی سهام عدالت همواره مورد نقد متولیان اقتصادی کشور به‌ویژه نمایندگان مجلس بوده و هست؛ تا جایی که حالا کار به تحقیق و تفحص از این سازمان کشیده شده است.

بر اساس شنیده‌ها در حالی علاوه بر نحوه قیمت‌گذاری و واگذاری شرکت‌های دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی که با انتقادات فراوانی نیز همراه بوده است، برخی انتصابات در این سازمان و سایر مسایل از جمله موضوعات مالی مورد توجه و زیر ذره‌بین نمایندگان مجلس قرار گرفته است که به گفته نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه‌ محورهای درخواست این تحقیق و تفحص به شرح زیر است:

. چگونگی احراز صلاحیت و اهلیت خریداران شرکت‌ها یا مؤسسات و ... واگذاری شده به ویژه در واگذاری شرکت‌ها و مؤسسات بزرگ با برند ملی یا استانی و منطقه‌ای.

. علت تفاوت قیمت واگذاری‌ها با قیمت کارشناسی و عرفی‌ شرکت‌های واگذار شده با اعتبار ملی یا استانی.

. چگونگی نظارت و صیانت از حق‌السهم‌ سازمان و دولت در شرکت‌های واگذار شده.

. نحوه اعمال حاکمیت شرکتی توسط سازمان در شرکت‌های سرمایه‌پذیر متعلق به سهام عدالت.

. نقش و جایگاه پیوست‌های سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی در واگذاری شرکت‌ها.

. چگونگی اعمال نظارت و اجرای قوانین ذیربط‌ نسبت به تعهدات خریداران پس از واگذاری شرکت‌ها.

. میزان انطباق شرکت‌های واگذار شده با قوانین و مقررات ذیربط‌.

بر این اساس باید منتظر ماند و دید میرعلی پوری حسینی، مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی که این روزها انتقادات زیادی به عملکرد وی در خصوص واگذاری سهام دولت از جمله شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، هپکو، مغان، آلومینیوم المهدی و ... وارد است و از سوی دیگر زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر وی و نیز مشمول بودنش در خصوص طرم ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان به گوش می‌رسد، آیا از گذر تحقیق و تفحص مجلس به سلامتی عبور خواهد کرد یا نه!؟

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.