القدس العربی در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخت که چرا مردم کشورهای عربی بخاطر استبداد سرانشان قادر به اعتراض به جنایات عربستان نیستند.

القدس العربی: اگر ملت‌های عربی آزادی داشتند خشم خود علیه بن سلمان را فریاد می‌زدند

به گزارش گروه بین المل قدس آنلاین، القدس العربی نوشت: اگر مردم بیشتر کشورهای عربی زیر آتش ستم و استبداد قرار نداشتند هر وجب از پایتخت‌های آن کشورها صحنه اعتراض علیه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی می‌شدند تا مخالفت، خشم و اعتراض خود را به وی اعلام کنند.

پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی در سرمقاله خود نوشت: نیازی نیست در جستجوی اسرار مرتبط با سفر دوره‌ای اخیر ولیعهد سعودی به برخی کشورهای عربی باشیم و درباره علل مستقیم و غیرمستقیمی که سبب شد وی از لانه‌اش بیرون بیاید فکر کنیم. نیازی نیست فکر کنیم چرا وی به کشورهایی مثل امارات و مصر می‌رود و چرا در یک محفل بین‌المللی مثل نشست گروه بیست در بوینس آیرس شرکت می‌کند. تنها راز این سفر نام کشورهایی است که وی بدانها سفر می کند. این راز نیز تقریبا آشکار است با اینکه به شدت بر آن سرپوش گذاشته می شود.

بدیهی است بن سلمان به کشورهایی سفر می‌کند که با عربستان ائتلاف کردند یا مطیع آن هستند یا اینکه با آن در طرح‌های نظامی، امنیتی، سیاسی و سرمایه گذاری مشارکت دارند. مشارکتی شبیه به «ائتلاف دو محمد» یعنی بن سلمان سعودی و بن زاید اماراتی و ماجراجوئی‌های آنها در یمن و لیبی و خدماتی که در زمینه عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل عرضه می کنند و انواع فشارها را اعمال می کنند تا «معامله قرن» را پیش ببرند. همچنین برخی رژیم‌ها با میلیون‌ها دلار پول ریاض ارتزاق می کنند و پیش از این سابقه داشته است که زمین و تاریخ و نه فقط حاکمیت ملی و تصمیم گیری مستقل را به عربستان فروختند مثل کاری که عبدالفتاح السیسی حاکم مصر انجام داد.

اما بن سلمان می‌داند ملت‌های عربی در بیشتر کشورهایی که وی رویای سفر بدانها را دارد زیر آتش ستم، استبداد، نهادهای سرکوبگر حرفه‌ای در بستن دهان‌ها و مقهور ساختن اراده ها قرار دارند و در غیر این صورت هر وجب از پایتخت‌های عربی ضد وی منفجر خواهند شد تا مخالفت، خشم و اعتراض خود را به وی اعلام کنند. در کشوری مثل تونس که تازه در مسیر دموکراسی، تکثرگرایی و آزادی بیان قدم گذاشته است تظاهرکنندگان در این کشور پلاکاردهایی را که بر آنها نوشته بود «خوش نیامدی» در دست داشتند. این مخالفت نه تنها ضد ارباب اره هاست که جان جمال خاشقجی را گرفت بلکه ضد «جلاد زنان» است که ادعای رهبری روند «اصلاحات» در عربستان را دارد و مدعی است صاحب «نگرشی» برای آینده است.

حتی در مصر نویسندگان، روزنامه نگاران و نمایندگان افکار عمومی در رساندن صدای خود درباره ناخرسندی از سفر ولیعهد سعودی کوتاهی نکردند. فضای مجازی سرشار از عکس شخصیتی است که اره در دست دارد، شخصی که نماد بن سلمان است و در کنار آن اهرام ثلاثه مصر و پرچم سعودی نقش بسته است که به منزله واکنش به شیوه تمسخرآمیزی است که ناخرسندی و خشم خودجوش ملت مصر را نمایان می سازد.

در نشست گروه بیست، بن سلمان با چشمان خود خواهد دید چگونه مردم مخالفت خود را با سفر وی ابراز خواهند کرد و نشان خواهند داد حضورش مشمئزکننده است. افکار عمومی در آنجا کمتر مطیع است و در قبال جنایت زشتی که بن سلمان فرمان آن را صادر کرد، سکوت نخواهد کرد. صرف نظر از باج‌های اقتصادی که ولیعهد سعودی در این نشست به این یا آن فرد مشارکت کننده در نشست خواهد داد، به احتمال قوی هیچ یک از سران به جز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تکیه گاه وی نخواهد بود و حال آنکه ترامپ نیز فورا فاکتور هزینه ها را برایش خواهد نوشت و به «دوشیدن » خزانه عربستان ادامه خواهد داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.