طرح کمربند جنوبی شهر مشهد که قرار بود با اتصال شرق و غرب مشهد، نقش مهمی در کاستن از بار ترافیکی این کلانشهر ایفا کند، در چند قدمی بهره برداری متوقف مانده است.

توقف طرح کمربند جنوبی مشهد، در چند قدمی بهره برداری

به گزارش قدس آنلاین، این طرح مصوب طرح جامع شهر مشهد و شورای برنامه ریزی و توسعه استان در قالب طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا (ع) است.

اجرای طرح کمربند جنوبی شهر مشهد که به عنوان یکی از بزرگ ترین طرح های شهری مشهد، دو مصوبه شورای همتا (شورای ترافیکی خراسان رضوی) را نیزداراست، از آذرماه ۱۳۹۱ آغاز شد.

این پروژه ۲۷ کیلومتری که قرار است انتهای بولوار شهید برونسی در غرب مشهد را به اتوبان باغچه در شرق مشهد متصل کند، در ۲ فاز طراحی شده است و فاز نخست آن به طول ۱۲ کیلومتر تقاطع شهرستانی را به تقاطع طالقانی متصل می کند.

پس از گذشت ۵ سال و صرف بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان از اعتبارات شهرداری و تحقق پیشرفت ۸۲ درصدی، ۲۷ اسفند سال ۹۶ و به دنبال اعتراض فعالان محیط زیست،   دادستان مشهد دستور توقف این طرح را صادرکرد.

سمن‌های محیط زیستی خراسان رضوی معتقدند پروژه کمربند جنوبی بر خلاف اصل ۵۰ قانون اساسی، سبب تخریب منابع طبیعی و نابودی کوهها وبخش عظیمی از ارتفاعات اطراف مشهد شده است و مجریان این طرح بدون پیوست محیط زیستی و صرفا با داشتن تاییدیه شورای ترافیکی همتا اقدام به تخریب ارتفاعات کرده‌اند.

اعضای این سمن ها در بیانیه ای اعتراضی خطاب به صادقی، دادستان مشهد از او خواستند طبق ماده ٥٩٨ و ٥٧٦ و ٦٩٠ قانون مجازات اسلامی که تخریب محیط زیست را جرم میداند، در اسرع وقت ادامه این طرح را متوقف کند.

به گفته فعالان محیط زیستی، ساخت کمربند جنوبی باتخریب کوههای اطراف مشهد، باعث ثبات ریزگردها و افزایش آلودگی هوای این کلانشهر می‌شود.

از بین رفتن آبراهه‌های قدیمی موجود در منطقه، افزایش احتمال ایجاد سیلاب‌

و قطع کامل دسترسی مردم به ارتفاعات جنوبی شهر با ساخت بزرگراهی ۷۵ متری که خودروها با سرعت  در آن تردد میکنند ازدیگر دغدغه های فعالان محیط زیستی مشهد نسبت به اجرای این طرح است.

دادستان مشهد نیز پس از این اعتراضات در اسفند ۹۶ حکم داد: هرگونه فعالیت برای ادامه اجرای طرح ساخت کمربند جنوبی مشهد تخلف است و با متخلفان برخورد قانونی می شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی  نیز به عنوان پیمانکار پروژه بزرگ کمربند جنوبی مشهد، پس ازصدور حکم دادستان، در نامه ای به معاونت فنی و عمران شهرداری اعلام کرد که با دستور مقام قضایی از ۲۸ اسفند ۹۶ همه فعالیت های اجرایی در طرح به طور کامل تعطیل  شده است و ماشین آلات و عوامل اجرایی از کارگاه خارج شده اند.

اما قاسم تقی زاده خامسی، شهرداروقت مشهد با اشاره به هزینه های صورت گرفته در مدت ۵ سال برای اجرای این طرح گفت: این مخالفت ها باید از ابتدا مطرح می شد و هم اکنون امکان تغییر کاربری این اتوبان وجود ندارد.

رئیس کمیسیون عمران و طرح‌ریزی شورای اسلامی شهر مشهد نیزمعتقد است در باره ابرپروژه هایی مانند طرح کمربند جنوبی مشهد باید تصمیمات از جهتهای مختلف اقتصادی، شهر سازی، و محیط زیستی بررسی شود تا برآیند نهایی، تصمیمی با کمترین تبعات و بیشترین منافع برای مردم و شهر باشد.

محمدهادی مهدی‌نیا با اشاره به اینکه کمربند جنوبی مشهد طرحی است که پس از کارشناسی های مختلف به تصویب و به مرحله اجرا رسیده است افزود:در سطوح مدیریتی  هیچ تصمیمی ۱۰۰ درصد صحیح یا غلط نیست و باید سعی شود تا معایب یک طرح تا حد امکان با استفاده از تکنولوژیهای روز به حداقل برسد.

وی با اشاره به اینکه شورای پنجم پروژه کمربند جنوبی را با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت تحویل گرفته است، افزود: تصمیمات کلان باید پشتوانه تخصصی داشته باشند به همین سبب شورای شهر مشهد تلاش میکند تا ضمن کلان نگری و عمل در چار چوب قوانین و مقررات، آنچه راکه  به صرفه و صلاح شهر است محقق نماید.

 ریحانی، معاون فنی عمران شهرداری مشهد میگوید: برای برون رفت طرح کمربند جنوبی مشهد از این بن بست، تصمیم گیری در باره سرنوشت آن هم اکنون به دفتر معاونت فنی استانداری خراسان رضوی ارسال شده است تا کمیته های تخصصی استانداری درباره آن تصمیم بگیرند.

باید دید مسیرکمربند جنوبی سرانجام، شرق و غرب مشهد را به هم متصل خواهد کرد و گره ترافیکی کلانشهرمشهد را خواهد گشود و یا خود به گره کوری تبدیل خواهد شد که همواره یادآور بی برنامگی، ناهماهنگی و اتلاف اعتبارت شهری باشد.  

منبع: صدا و سیما

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.