نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت:نرخ نامناسب خریدتضمینی گندم برای سال آینده موجب می‌شود قاچاق این کالا در کشور شکل بگیرد.

نرخ نامناسب خرید تضمینی گندم به قاچاق این محصول دامن می زند

به گزارش قدس آنلاین ، حجت‌الاسلام  نصراله پژمان‌فر ظهر چهارشنبه در حاشیه جلسه بررسی مشکلات کشاورزان اظهار کرد:دولت باید به موضوع تعیین منطقی قیمت خرید گندم در زمان معین یعنی قبل از سال زراعی طوری که کشاورزان به تولید این محصول ترغیب شوند، توجه ویژه کند، نه اینکه با گذشت چند ماه از سال زراعی قیمت تضمینی خرید گندم یا نرخ سایر محصولات کشاورزی را بدون در نظر گرفتن جمیع جهات طوری اعلام کند که موجب نارضایتی کشاورزان شده و تبعات سخت و جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

وی افزود:نگاه دولت به بحث گندم و نان باید ویژه باشد، چرا که این بخش از اقتصاد دارای چرخه تولید، اشتغال و مصرف وسیعی در کشور بوده و نیازمند تدابیر درست و منطقی است تا مشکلی اشتغال فعالان این بخش مهم کشاورزی را تهدید نکند و از طرفی سفره کم‌درآمدها نیز پرهزینه نشود.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد:انتظار این بود امسال تدابیر خاصی در اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی قبل از سال زراعی ۹۸-۹۷ اندیشیده شود.

وی تصریح کرد:دولت امسال نه‌تنها با تاخیر ۲ ماهه نرخ تضمینی خرید گندم را اعلام کرد، بلکه با توجه به نوسانات ارزی که تاثیر بسزایی بر بازار گذاشته است، توجهی به تعیین منطقی نرخ گندم برای سال آینده نداشته است که این موضوع نگرانی‌هایی را در پی دارد، چرا که این امکان وجود دارد که تولیدکنندگان گندم سال آینده این محصول را با قیمت بالاتر از کشور خارج کنند.

پژمانفر بیان کرد:از آنجا که گندم ایران از کیفیت مناسبی در منطقه برخوردار است و کشورهایی چون عراق، افغانستان و برخی کشورهای دیگر طالب این محصول هستند، بنابراین نرخ تضمینی نامناسب گندم برای سال آینده موجب می‌شود قاچاق این کالا در کشور شکل بگیرد، چرا که خریداران گندم ایرانی با توجه به نوسانات ارزی آن را با قیمت بالایی می‌خرند.

وی ادامه داد:چنانچه در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده تجدیدنظر نشود امکان کاهش تولید گندم و در نتیجه ایجاد بحران در تامین نیاز داخل وجود دارد.دولت برای برخی محصولات پرمصرف و کالاهای اساسی مهم نظیر گندم و نان باید تدابیری ویژه داشته باشد و به این کالا یارانه تخصیص دهد تا سفره کم‌درآمدها پرهزینه نشود.

منبع : مهر

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.