قائم مقام تولیت آستان‌قدس در مصاحبه با رسانه‌ها اینطور مطرح کرده است که اگرچه از نظر مصوبه مجلس الزامی برای اجرای قانون مذکور نیست، اما آن را اجرا می‌کنیم و فکر می‌کنم تعداد بازنشسته‌ها در آستان قدس چندان زیاد نباشد، زیرا تا اواخر سال ٩۶ همه قوانین مجلس درباره منع به‌کارگیری بازنشستگان را اجرا کردیم.

اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در آستان قدس از سال 96
به گزارش قدس آنلاین ، بعد از سال‌ها مدیریت و تصمیم‌گیری «پدربزرگ‌ها» در دستگاه‌های اجرایی کشور، ابلاغ قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مرهمی بر دل ریش جوانانی شد که با وجود ظرفیت‌های بالای علمی و خلاقیت، به‌جرم جوانی از چرخه مدیریت کشور دور مانده بودند.

چرا مهلت اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان تمدید شد؟

قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی، ۲۷ شهریور ماه از سوی رئیس‌جمهور برای اجرا به‌«سازمان اداری و استخدامی کشور» ابلاغ شد و طبق اعلام سازمان بازرسی ۲۶ آبان، آخرین مهلت برای بازنشسته‌ها برای ترک پست‌هایشان بود.

یعنی۲ ماه پس از ابلاغ این قانون باید بازنشستگان میز و پست‌ها را ترک می‌کردند، اما در آستانه پایان مهلت قانونی ۲ ماهه بود که این تشنگان قدرت طرحی نو در انداختند و با استدلال‌هایی، برای خود ۲۰ روز زمان خریدند تا بلکه بتوانند با چانه‌زنی‌های بیشتر، غزل خداحافظی را دیرتر بخوانند و این‌گونه بود که چند روز قبل، رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد ۱۵ آذر، آخرین مهلت بازنشستگان برای ترک پست‌های خود است.

اینکه چرا اجرای نهایی این قانون به‌عقب می‌افتد برای بسیاری جای سئوال دارد، اما به‌نظر می‌رسد که برخی از مدیران برای جابه‌جایی از سمتی به‌سمت دیگر و برای چانه‌زنی‌های بیشتر، با این کار برای خود زمان خریده‌اند.

بعضی افراد حاضرند ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کنند تا سوابق خود را پاک کنند

اما داستان به‌همین‌جا ختم نمی‌شود و پدربزرگ‌های تشنه قدرت و دلبسته شهرت این بار با عناوین مختلف سعی در دور زدن این قانون کردند، غافل از اینکه با ادعای شیفته خدمت بودن نمی‌توان به‌قانونی که نمایندگان ملت تصویب کرده‌اند، تمکین نکرد.

مقاومت در برابر اجرای این قانون اما دامنه وسیعی دارد که به‌عنوان یک نمونه بارز و آشنا در شهر ما، می‌توان به‌خداحافظی پر کش و قوس تقی‌زاده خامسی شهردار سابق مشهد اشاره کرد تا نمونه‌های کشوری مانند فدراسیون فوتبال و مدیرعامل یکی از باشگاه‌های معروف پایتخت و حتی افراد مشمول قانون در دفتر ریاست جمهوری که دست و پا می‌زنند تا بلکه چند صباحی بیشتر توفیق خدمت به‌ملت را داشته باشند و این شوق به‌خدمت تا آنجا پیش می‌رود که به‌گفته احسان قاضی‌زاده هاشمی در برنامه «حالا خورشید» بعضی افراد حاضرند ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کنند تا سوابق خود را پاک کنند و مشمول این قانون نشوند!

کسی چه می‌داند شاید روزی اجرای این قانون و حواشی و بهانه تراشی‌های خنده‌دار برخی مسؤولان سوژه طنز و خنده نسل‌های آینده شود، به‌عنوان نمونه یک کارشناس ورزشی که از هواداران رئیس فدراسیون فوتبال هم هست، برای ابقای وی در پست فعلی اینگونه توجیه می‌کند که: «شکی نیست که فدراسیون فوتبال ما بسیار موفق عمل کرده، وقتی نفر اول فوتبال جهان در کمتر از ۷ ماه، دو بار به‌ایران می‌آید و از فوتبال ما اینچنین تمجید می‌کند، باید به‌این فوتبال افتخار کنیم؛ نه اینکه چوب لای چرخش بگذاریم»، توجیه این شخص برای نرفتن رئیس فدراسیون هم این است که فدراسیون فوتبال نهادی بین‌المللی است که باید به‌مقررات بین‌المللی فیفا و ای اف سی، پایبند باشد!

همان‌طور که گفته شد مدیرعامل یکی از باشگاه‌های معروف پایتخت هم طبق قانون، مشمول طرح منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شود و در حالی که شنیده می‌شود حتی جانشین وی تعیین شده، اما وزارت ورزش هنوز تصمیم نهایی را در این مورد نگرفته و قرار است، به‌همین دلیل ۱۰ آذر ماه، یعنی فقط پنج روز قبل از پایان مهلت تمدید شده اجرای این قانون، نشستی میان مدیرعامل باشگاه و سه نفر از وزیران کشورمان برگزار شود تا آخرین چانه‌ها برای حفظ این پست زده شود!

در حالی که بعد از گذشت بیش از دو ماه از ابلاغ این قانون هنوز آمار دقیق و مشخصی از افراد مشمول این قانون در خراسان رضوی وجود ندارد، سازمان‌های متولی در اعلام این فهرست پاسکاری‌هایی را نسبت به‌یکدیگر انجام می‌دهند.

قانون‌گریزی برخی مسؤولان اگر چه انسان را ناامید می‌کند، اما در همین بحبوحه چانه‌زنی‌ها، در استانداری خراسان رضوی قبل از پایان موعد مقرر جابه‌جایی‌ها و استعفاها آغاز شد و استاندار و تعدادی از معاونانش خداحافظی کرده‌اند، اگرچه در حال حاضر استانداری خراسان رضوی با سرپرست اداره می‌شود، اما به‌هر حال این تمکین از قانون موضوع قابل توجهی است.

آستان قدس رضوی به‌قانونی تمکین می‌کند که مشمول آن نیست

از استانداری که بالاترین دستگاه اجرایی و به‌عبارتی نماینده حاکمیت در استان است بگذریم، دستگاه مستقلی مانند آستان قدس رضوی را می‌بینیم که اگرچه طبق قانون مشمول منع به‌کارگیری بازنشستگان نیست، اما از سال گذشته و پیش از ابلاغ اصلاحیه و تعیین مهلت برای اجرای این قانون به‌دستگاه‌ها، تصمیم به‌تمکین در برابر آن می‌گیرد و به‌خاطر جامه عمل پوشاندن به‌منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جوانگرایی، چند وقتی است که این روال را با سرعت بیشتری پیگیری می‌کند.

قائم مقام تولیت آستان‌قدس در مصاحبه با رسانه‌ها اینطور مطرح کرده است که اگرچه از نظر مصوبه مجلس الزامی برای اجرای قانون مذکور نیست، اما آن را اجرا می‌کنیم و فکر می‌کنم تعداد بازنشسته‌ها در آستان قدس چندان زیاد نباشد، زیرا تا اواخر سال ٩۶ همه قوانین مجلس درباره منع به‌کارگیری بازنشستگان را اجرا کردیم.

طبق اخباری که پیش از این در برخی رسانه‌ها منتشر شد تعداد مدیران بازنشسته آستان قدس رضوی ۶۲ نفر است که اجرای این قانون می‌تواند فرصت مدیریت و تصمیم‌گیری را برای حداقل ۶۲ نیروی جوان و پرنشاط خراسان رضوی فراهم کند.

حرکت خوب آستان قدس رضوی که اگرچه مشمول این قانون نبوده، اما از سال گذشته به‌شکل داوطلبانه اجرای آن را در دستور کار قرار داده، بیانگر روحیه جوانگرایی و نوگرایی در این مجموعه است که می‌تواند به‌عنوان یک الگوی عملی، فراروی سایر دستگاه‌ها و مدیران باشد.

اجرای صحیح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان رنسانس مدیریت کشور است

حال که شمارش معکوس وداع «پدربزرگ‌ها» آغاز شده، نقش نهادهای نظارتی بیش از پیش پررنگ‌ می‌شود تا این قانون بتواند به‌نحو کاملی اجرا شود.

قانونی که بنا به‌گفته رئیس کل دیوان محاسبات کشور، با اجرای آن حدود 170 نفر از مدیران بازنشسته خواهند شد و به‌اذعان وی «با اجرای این قانون، کشور دچار چالش مدیریتی نخواهد شد.» شاید این ادعا، پاسخی باشد برای عده‌ای که نگرانی از وضعیت آینده کشور و اشتیاق به‌خدمت را بهانه‌ای کرده‌اند برای دور زدن قانونی لازم الاجرا، شاید زمان آن رسیده است که به‌نسل جوان اعتماد کرد و جوانگرایی که جزو توصیه‌های مقام معظم رهبری است، در دستور کار دستگاه‌های اجرایی کشور قرار گیرد.

بدون شک قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در صورت اجرای درست و جایگزینی‌های به‌دور از روابط و بدون توجه به‌«ژن خوب» می‌تواند به‌عنوان رنسانسی در عرصه اجرایی و تصمیم‌گیری‌های کشوری تعبیر و عدالت مدیریتی را سبب شود.

منبع : فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.