این روزها در اینستاگرام و توییتر و بقیه شبکه‌های اجتماعی، تصاویر برخی از امام جمعه‌ها دارد دست به دست می‌شود. از امام جمعه تبریز گرفته که با تاکسی این‌طرف و آن‌طرف می‌رود و طرفدار فوتبال است تا امام جمعه شهرجلفا که درخواست جوانان شهر را رد نمی‌کند و همراهشان یکی دو ساعتی والیبال بازی می‌کند.

به گزارش گروه فرهنگی قدس‌آنلاین در چندماه اخیر اقدامات حجت‌الاسلام جدایی، ابراهیمی و موسوی در فضای مجازی حسابی گُل کرد و تعریف کلیشه‌ای را که از امام جمعه در ذهنمان داشتیم، دچار چالش کرد. البته که لیست امام جمعه‌های متفاوت و خاص خیلی طولانی‌تر از این‌ حرف‌هاست. 

امام جمعه بهاباد

ممنون که جریمه‌ام کردید!

اکنون اگر اسم بهاباد را سرچ کنید، به جای اینکه با اطلاعات ویکی‌پدیایی‌ای مثل فاصله ۲۰۰کیلومتری‌اش تا یزد، آب و هوای گرمش یا زندگینامه ملا عبدالله بهابادی روبه‌رو شوید، تصاویر حجت الاسلام علی اکبر ابراهیمی بشکانی، امام جمعه متفاوت این شهر، جلوی چشمانتان باز می‌شود که البته با توجه به چیزهایی که از امام جمعه در ذهنتان است، بعید است باور کنید که واقعی باشد. اولین باری که نام حجت‌الاسلام ابراهیمی سر زبان‌ها افتاد، زمانی بود که تصویر او با لباس عادی و معمولی یا به قول معروف لباس کارگری در بین کارگرها و باغبان‌های بهابادی منتشر شد. البته طبق معمول خیلی‌ها این کار را گذاشتند پای شوآف و خودنمایی و شعاردادن و ترجیح دادند باور نکنند که یک امام جمعه می‌تواند متفاوت باشد و برای یک روز هم که شده، کارگری و بیل زدن در باغ‌های مردم را تجربه کند. البته آن‌طور که رسانه‌ها نوشتند گویا ایشان تکه زمینی در این شهر دارند و هر از گاهی مثل بقیه برای سرکشی به آنجا می‌روند و خودشان امور را رتق و فتق می‌کنند. اما این روزها حجت الاسلام ابراهیمی به خاطر نامه‌ای که به فرماندهی نیروی انتظامی شهر بهاباد نوشته، مشهور شده و فضای مجازی را درنوردیده است. البته امام جمعه بهاباد در آن نامه به قول معروف، سفارش کسی را نکرده است، بلکه درخواست کرده از مأموری که خودرویش را جریمه کرده تقدیر کنند، چون وظیفه‌اش را انجام داده. جالب‌تر اینجاست که حجت‌الاسلام ابراهیمی در پایان نامه‌اش اظهار امیدواری کرده «با آگاهی از قانون» از این به بعد هیچ تخلفی برایش تکرار نشود.

این نامه از همان لحظات اولیه‌ای که به اشتراک گذاشته شد تا همین امروز حسابی بازدید داشته و تعجب برانگیز بوده، چون ما ایرانی‌ها خیلی عادت نداریم که چنین رفتارهایی از مسئولانمان ببینیم. کار امام جمعه بهاباد مطابق انتظار دو دسته واکنش به همراه داشت. یک عده آن را گذاشته‌اند پای ریا، عده دیگر هم معتقدند که این حرکت مصداق بارز قانونمداری است و می‌خواستند به بقیه مسئولان هم یاد بدهند که باید به قانون احترام بگذارند.  امیرحسین ثابتی، فعال رسانه‌ای، در توییترش نوشت: «کافی بود این نامه به زبان انگلیسی و به‌جای امام‌جمعه بهاباد مثلاً توسط فرماندار کالیفرنیا نوشته می‌شد تا امروز در صدر اخبار دنیا قرار بگیرد و در همین ایران خودمان دست‌به‌دست در شبکه‌های اجتماعی بچرخد که‌ای خدا چقدر آن‌ها از ما مسلمان‌تر هستند و از این حرف‌ها. چند نفر از ما حزب اللهی‌ها که درباره خطاهای فاحش امام‌جمعه رشت و ایلام و... به‌درستی در فضای رسانه به آن‌ها تاختیم، این کار ارزشمند امام‌جمعه بهاباد را به گوش مردم خواهیم رساند تا این قبیل کارها از استثنا به‌قاعده و فرهنگ عمومی تبدیل شوند»؟ 

امام جمعه خرمشهر

جوشکاری در گرمای ۵۰ درجه

امروز اگر بخواهند از مسئولی صحبت کنند که مردم را در شرایط سخت تنها نگذاشته و با جان و دل آن‌ها را همراهی‌ کرده است، قطعاً نام دو نفر را نمی‌توانند از قلم بیندازند؛ یکی حجت‌الاسلام فاطمی نسب، امام جمعه سرپل ذهاب، که مثل خیلی از مردم این شهر تا مدت‌ها در چادرهای هلال احمر زندگی می‌کرد؛ دیگری هم حجت‌الاسلام سید عبدالنبی موسوی‌فرد، امام جمعه خرمشهر.

درست همان روزهایی که هیچ مسئول کشوری و استانی حاضر نبود از پشت میز و جلوی باد کولر بیرون بیاید و برای مردم توضیح بدهد که وضعیت از چه قرار است و آب آشامیدنی‌شان کِی وصل می‌شود، حجت الاسلام عبدالنبی موسوی‌فرد هم با مردم صحبت و آرامشان کرد، هم اینکه خودش را به محل احداث خط لوله آب‌رسانی رساند و علاوه بر اینکه به مهندسان و کارگرانی که زیر گرمای ۵۰ درجه مشغول کار بودند خداقوت گفت و هم دست به کار شد و برای چند دقیقه‌ای شروع کرد به جوشکاری خط لوله. اقدامی که در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری مثل بمب صدا کرد و هشتگ امام جمعه خرمشهر جزو ۱۰ ترند اول توییتر شد. اظهارنظرها هم درباره حرکت حجت‌الاسلام موسوی‌فرد در نوع خودش جالب بود: «زمانی که دغدغه خدمت داشته باشی، برات فرقی نمی‌کنه چه جایگاه یا چه لباسی داشته باشی»، «کار امام جمعه خرمشهر از جنس همان کارهایی است که از سرچشمه انقلاب اسلامی نشأت می‌گیرد. مگر نه اینکه انقلاب کردیم تا خالصانه به مردم خدمت کنیم؟»، «تا دیروز فکر می‌کردم حرکت امام جمعه خرمشهر، شوآف و نمایش است، اما وقتی دیدم که ایشان سابقه چنین کارهایی را دارد، از فکر بدی که راجع به ایشان کرده بودم، پشیمان شدم». با منتشر شدن عکس‌های جوشکاری تازه کاشف به عمل آمد که امام جمعه خرمشهر خیلی قبل‌تر از این و بی‌توجه به پست و مقامش در اردوهای جهادی شرکت می‌کرده و مثل بقیه هم کار بنایی انجام داده، هم جوشکاری و هم لوله‌کشی؛ ولی به قول معروف صدایش درنیامده است. خیلی طول نکشید که خبر این اقدام حجت‌الاسلام موسوی‌فرد به گوش مقام معظم رهبری رسید و ایشان در پیامی شفاهی از حرکت حجت‌الاسلام موسوی‌فرد تقدیر کردند.

حجت‌الاسلام موسوی‌فرد بعد از این پیام در گفت‌وگویی که با سایتkhamenei.ir داشت، گفت: وقتی این حقیر به آنجا رفتم، مثل زمان هشت سال دفاع مقدس که طلاب ما حضور تبلیغی و رزمی در جبهه و در کنار رزمندگان داشتند و دست به اسلحه می‌شدند، اینجا هم عزیزان ما در سنگر آبرسانی به مردم در حال جهاد فی سبیل الله بودند، بنابراین در کنار آن‌ها چند دقیقه‌ای دست به انبر شدیم!

من قبلاً تخصص این کار را داشتم و در دوران جوانی و نوجوانی در همین منطقه در کشتی‌های متعدد و در دیگر جاها جوشکاری کرده بودم. در زمان جوانی و نوجوانی در کنار درس خواندن، مشغول کار و فعالیت بودم؛ طوری که کارهای ساختمانی را -به جز سفیدکاری- در حد تخصص همه را بلدم. ولی درخصوص جوشکاری آبرسانی و جوش سربالا و پاس یک و پاس دو و مانند این ها، در دوران جوانی و نوجوانی در همین شهر در بعضی از کشتی‌ها جوشکاری می‌کردم.

امام جمعه بیله‌سوار

کمپینِ واقعی

خیلی بعید است که تاکنون دیده باشید امام جمعه یک شهر کمپین راه بیندازد و از مردم دعوت کند که به آن بپیوندند، چون چیزی که در کشور ما طبق قانونی نانوشته مُد شده این است که فقط سلبریتی‌ها کمپین راه می‌اندازند؛ آن هم در فضای مجازی و با موضوعاتی که اصلاً دغدغه مردم نیست. اما استثناها را هیچ‌وقت نمی‌شود نادیده گرفت و منکر شد، مثل امام جمعه شهر بیله‌سوار استان اردبیل که هنوز پایش به اردبیل نرسیده، در خطبه‌های نماز جمعه این شهر کمپینی را راه انداخت و همه مردم را دعوت کرد در آن شرکت کنند. حجت الاسلام جدایی در اولین خطبه‌های نماز جمعه بیله سوار از وضعیت مبلمان شهری، انباشت زباله و نخاله در معابر، وجود بناهای فرسوده و تخریبی، نبود فضای سبز مناسب و رویش علف‌های هرز در معابر و وجود پیاده‌روهای غیراستاندارد، ساختمان‌ها و مغازه‌های نیمه‌ساز انتقاد کرد؛ صحبت‌هایی که خیلی بعید است در نمازجمعه‌ها بشنویم. جدایی فقط به انتقاد کردن و مقصر دانستن شهرداری بسنده نکرد و از مردم خواست که خودشان دست به کار شوند و ۶ ماهه وضعیت بیله‌سوار را که یکی از شهرهای مهم مرزی ایران است، بهبود ببخشند. اسم این حرکت هم شد کمپین شهر زیبا.

کمپینی که بشدت با استقبال مردم بیله‌سوار همراه شد و خودشان در کنار شهرداری شروع کردند به رنگ‌آمیزی جدول‌ها، گلکاری، شست‌وشوی معابر و.... طوری که امروز چهره این شهر با دوماه قبلش زمین تا آسمان فرق کرده است.

اما تصویر امام جمعه این شهر که خودش در کنار بقیه مردم و کارگران شهرداری در حال بیل‌زدن و سروسامان دادن به باغچه‌های کنار خیابان است، بازخورد بیشتری از این کمپین در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی داشت. از صفحه‌های خبری پربازدید گرفته تا چهره‌های مشهوری مثل محمدرضا زائری، عکس حجت الاسلام جدایی را به اشتراک گذاشتند و از او قدردانی کردند و دوباره همه را متعجب کرد که مگر امکان دارد یک امام جمعه با آن دبدبه و کبکبه بیاید وسط مردم و شروع کند به بیل زدن؟ درهرصورت این اتفاق افتاده بود و صاحب کمپین از بیرون گود نمی‌گفت که لنگش کنید. حجت‌الاسلام جدایی در مصاحبه‌ای در پاسخ به سؤال یک خبرنگار درباره این کارش گفته بود: مردم دوست دارند مسئولان را همراه و کنار خود ببینند. امروز بزرگ‌ترین مشکل و معضل ما دوری مسئولان از مردم است و مردم حق دارند مسئولان را در جمع خود و همراه خود احساس کنند. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.