افزایش قیمت خودرو مدتی است که در فضای عمومی جامعه مطرح شده است موضوعی که با برخی نگرانی ها از سوی مردم مواجه شده است.

دولت تکلیفش با خودروسازان را  مشخص کند/ قیمت خودرو به استخوان لای زخم تبدیل شده است

به گزارش قدس آنلاین ، افزایش قیمت خودرو  مدتی است که در فضای عمومی جامعه مطرح می باشد ، این در حالی است که  در اوایل دهه هفتاد خرید خودرو نوعی سرمایه گذاری محسوب می شد، در اوایل دهه هشتاد شکاف بین قیمت خودرو و کارخانه از بین رفت و خودرو به کالایی مصرفی و از نیمه دوم سال 91 تا کنون این شکاف دوباره ایجاد شد و خودروسازان هر بار خواستار افزایش قیمت شدند به طوری که قیمت گذاری خودرو وترس از افزایش آن به استخوانی لای زخم برای مردم تبدیل شد. از طرفی طبق نظر کارشناسان قیمت خودرو در ایران 3 برابر بازار جهانی است.

***سرمایه کلان مردم درجیب خودروسازان


یک کارشناس بخش صنایع دراین خصوص می گوید: قسمت عمده ای از قیمت خودرو در ایران وابسته به مواردی همچون بهره های بانکی بالا و پرداخت هزینه های جانبی همچون نیروی انسانی، ارزش افزوده و مالیات است.
دکتر صادقی در ادامه با بیان این مطلب که بانک‌ها در چندسال گذشته تسهیلاتی با نرخ‌های بالا وحتی تا40‌درصد به بخش خودروسازی پرداخت کرده اند، به قدس آنلاین می افزاید: در دنیا 80 درصد از منابع مورد نیاز خودروسازان را بانک‌ها با تسهیلات پایین وحتی صفر درصد تأمین می‌کنند این در حالی است که در ایران تسهیلات با بهره‌های بانکی بالا به خودروسازان پرداخت می شود.
وی تصریح می کند: حمایت از صنعت خودروسازی در مقطع کوتاه میسر نخواهد شد بلکه باید در طول چند سال با برنامه‌ریزی موثر به تولید خودروهای باکیفیت و باقیمت مناسب حرکت کرد برای تولید یک خودرو علاوه ‌بر کارخانه‌های خودروساز، قطعه‌سازان نیز دخیل هستند و برخلاف تصور عامه 85‌درصد تولید خودرو و قیمت آن در فرآیند قطعه‌سازی شکل می‌گیرد. یعنی نقش کارخانه‌های خودروساز در این فرآیند تنها 15‌درصد است.
صادقی با بیان اینکه قیمت خودروها باید به گونه ای باشد که اقشار آسیب پذیر نیز قدرت خرید خودروداشته باشند ، ادامه می دهد: از طرفی خودروسازان طی چند ماه گذشته در مراحل مختلف پیش فروش ، سرمایه های کلانی را از مردم جمع کردند که در پیشبرد صنعت آنها بسیار تاثیر گذار می باشد، از این رو در قیمت گذاری خودروها نیز باید منصفانه برخورد کنند تا اعتماد جامعه به آنها دچار خدشه نشود.

***تکلیف نامشخص خودروسازان
همچنین نماینده تربت حیدریه و مه ولات  در این باره می گوید: برای بررسی قیمت خودرو ،دولت باید به صورت ریشه‌ای به علل و عوامل چرایی قیمت آن توجه کند.
سعید باستانی درگفت وگو با قدس آنلاین ، می افزاید: بالغ بر 50سال است که درکشور خودرو تولید می شود اما هنوز به یک خودروسازی حرفه ای دست پیدا نکرده ایم ،  خودروسازان ، مردم و دولت همه نالان هستند برای اینکه صنعت خودروسازی به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند ، باید یک بار تکلیف دولت با حوزه خودروساز مشخص شود، اگر قرار است حمایتی انجام شود به صورت کار کارشناسانه این حمایت باید مورد بررسی و اجرا قرار بگیرد .
وی می افزاید: به خودروسازان در شرایط کنونی تسهیلاتی با نرخ سود بالا پرداخت می شود که باعث می گردد قسمت عمده ای از هزینه های آنها را تشکیل دهد در صورتی که اگربا یک برنامه کارشناسانه در طول چند سال ، تسهیلات با نرخ صفر به مدت طولانی مثلا پنج ساله به این شرکت ها پرداخت گردد و هزینه های مالی شرکت ها نیز کاهش پیدا کند و از طرفی یک بازسازی نیروی انسانی نیز دراین صنعت صورت بگیرد. مثلا دریک مقطعی دولت وقت به یکباره 3500نفر به کارخانه ایران خودرو تحمیل کرد که این خود به خود ، افزایش قیمت خودرو را درپی داشت و از انجا که خود دولت دراین عامل نقش داشت، بنابراین در مقابل این افزایش قیمت ایستادگی نکرد.
عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس تاکید کرد: از طرفی اگرچه با واگذاری صنعت قطعه سازی سهم دولت در ظاهر از صنعت خودرو سازی کاهش پیدا کرده است اما چون این واگذاری به بخش خصوصی صورت صحیح ودرست صورت نگرفته و به شرکت های خصولتی واگذار شده است که به نوعی دولت در انها نقش دارد این یک ایراد است، از این رو دولت باید تکلیف خودش را با خودروسازان برای همیشه مشخص نماید .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.