امروزه خرید کالا در فضای مجازی و به صورت آنلاین مورد توجه و گرایش مردم قرار گرفته است و برخی افراد سود جو نیز از این موضوع سو استفاده کرده و اقدام به عرضه کالاهای قاچاق و بی کیفیت در این عرصه می کنند که لازم است شهروندان توجه کافی و لازم به کالای عرضه شده و داشتن استانداردهای لازم را داشته باشند.

کلاهبرداری آنلاین بافروش کالای قاچاق درفضای مجازی/ مردم گول حراجهای اینترنتی را نخورند

به گزارش قدس آنلاین ، فضای مجازی پدیده نوظهوری است که رفته‌رفته تمامی شئون زندگی بشری را درگیر خود می کند. یکی از مباحث درگیر با فضای مجازی، بحث‌های مربوط به بازاریابی و فروش کالا است که به دلیل سهولت ارتباط بر بستر اینترنت، به عنوان یکی از مهمترین تکنیک‌های فروش کالا رواج پیدا کرده است.
در همین حال، فروش کالاها و ارائه خدمات از طریق فضای مجازی این روزها مورد توجه همه تولیدکنندگان، واردکنندگان و فعالان اقتصادی قرار گرفته و از آنجا که در این نوع فروش خدمات، فروشنده به صورت رو در رو با مشتری برخورد ندارد، پای افراد سودجو به این نوع تجارت باز شده است. به همین دلیل امروز با مفهوم جدیدی همچون کلاهبرداری‌های اینترنتی و عرضه کالاهای قاچاق و غیر استاندارد  مواجه شده‌ایم که لازمه برخورد با آن افزایش سواد رسانه‌ای مردم و افزایش نظارت دستگاه‌های مسئول بر فضای مجازی است.
از سوی دیگر اخیرا شنیده شده که با تشدید برخورد با عرضه و فروش کالاهای قاچاق در کشور، افراد سودجو رو به فروش این اجناس و اقلام به صورت اینترنتی و در بستر فضای مجازی آورده‌اند. سایت‌های اینترنتی بدون هویت، گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی قارچ‌گونه و حتی صفحات اینستاگرامی به محلی برای عرضه کالای قاچاق تبدیل شده اند. در سوی مقابل، خریداران این محصولات نیز گاه در دام کلاهبرداران افتاده و یا با اجناسی بدون کیفیت و فاقد استاندارد  مواجه می‌شوند که قابلیت استفاده ندارند. متاسفانه مشکلاتی که فروش کالاهای قاچاق و بی کیفیت از طریق فضای مجازی به بار آورده است ، روز به روز در حال افزایش است و اگر امروز جلوی آن گرفته نشود، آینده مشکلات جدی‌ تری دراین زمینه برای جامعه رخ خواهد داد.

***فروش اینترنتی فقط بانماد
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی نیزدر این باره به خبرنگار قدس آنلاین گفت : هر شرکت و یا تولید کننده ای که قصد فروش کالا در فضای مجازی را داشته باشد باید ابتدا از سازمان صنعت و معدن استان نماد الکترونیکی دریافت کند و این نماد را در صفحه اول سایت خود نصب و در معرض دید خریداران قرار دهد.
رسول فرزاد فر اظهار داشت: فروش کالا بدون نماد الکترونیکی در فضای مجازی غیر مجاز و جرم تلقی می شود و مردم نیز باید به این موضوع هنگام خرید خود توجه لازم را داشته باشند.
وی ادامه داد: از طرفی سایت هایی که نماد الکترونیکی دریافت می کنند و به اصطلاح مجوز قانونی برای فروش کالا در فضای مجازی را دارند به صورت مرتب از طریق دستگاه های نظارتی مورد ارزیابی و نظارت قرار می گیرند و در صورتی که  اقدام به فروش کالای غیر قانونی و قاچاق کنند مورد شناسایی قرار گرفته و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
وی با بیان اینکه برای فروش کالاهای غیر مجاز و قاچاق در فضای مجازی جلسات متعددی در استان تشکیل شده است، تصریح کرد:به دلیل آنکه مرزهای  استان خراسان رضوی، مرزهای امنی هستند این استان بیشتر از انکه مبدا کالای قاچاق باشد مقصد کالاهای قاچاق است و کشفیات کالای قاچاق در استان که از طریق فضای مجازی به فروش می رسیدند نیز مبدا شرکت آنها در تهران و یا سایر شهرهای کشور همچون بانه بود که موارد کشف شده به شهرهای مبدا این کالاهای قاچاق ارجاع داده شده است.   

***استاندارد اجباری
مدیر کل اداره استاندارد خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار قدس آنلاین گفت: افرادی که کالاهای مشمول استاندارد اجباری را بدون استاندارد و یا با استاندارد تقلبی در فضای مجازی به فروش برسانند جرم کرده و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
علیرضا جمیع با بیان اینکه متاسفانه تقلب در فروش کالاهای غیر استاندارد و قاچاق در فضای مجازی از فضای واقعی بیشتر می باشد، افزود: اگر فردی کالایی که مشمول استاندارد اجباری است را در فضای مجازی خرید کند و سپس متوجه شود که کالا فاقد استاندارد لازم می باشد می تواند علیه هم تولید کننده و هم توزیع کننده اعلام جرم کند زیرا تولید و توزیع کالای غیر استاندارد به موجب قانون در هر فضایی جرم است و قانون برای این افراد نیز مجازات هایی را در نظر گرفته است.
وی تصریح کرد: توصیه ما به مردم این است که هنگام خرید کالا از هر فروشنده ای در هر فضایی به استاندارد های لازم توجه کافی نمایند و صرفا به دلیل برخی قیمت های پایین وسوسه نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.