مقامات قضایی آرژانتین به درخواست سازمان دیده بان حقوق بشر، دادخواستی را علیه ولیعهد سعودی در ارتباط با جرائم جنگی در یمن و همچنین مسائل دیگر آغاز کرده است.

 دادخواست دستگاه قضایی آرژانتین علیه بن‌سلمان به دلیل ارتکاب جرائم جنگی

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که دستگاه قضایی آرژانتین، در حال بررسی دادخواست مربوط به نقش «محمد بن سلمان» ولی عهد عربستان در جنایات جنگی ارتکابی ائتلاف سعودی در یمن و شکنجه‌های صورت گرفته از سوی مقامات مسئول سعودی است.

 ولی عهد عربستان سعودی امروز ۳۰ نوامبر برای حضور در نشست سران گروه ۲۰، وارد پایتخت آرژانتین شده است.

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در ۲۶ نوامبر جاری، این سازمان، دادخواستی را به دادستانی کل دادگاه فدرال آرژانتین ارائه کرد که مربوط به تحقیقات این سازمان درباره نقض‌های صورت گرفته علیه قوانین بین‌الملل طی درگیری‌های مسلحانه در یمن بود و طی آن، بن سلمان به عنوان وزیر دفاع سعودی، مسئول جنایات صورت گرفته در این درگیری‌ها، اعلام شد. در این دادخواست همچنین، احتمال نقش او در شکنجه و بدرفتاری با شهروندان سعودی و قتل «جنال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا ذکر شد.

«کنت راث» مدیر اجرایی سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این‌باره گفت: مقامات دادستانی آرژانتین باید نقش بن‌سلمان در جنایات جنگی ارتکابی احتمالی از سوی ائتلاف سعودی در یمن از سال ۲۰۱۵ تاکنون را بررسی کنند. حضور ولی‌عهد در نشست سران گروه ۲۰ در بوینس آیرس نیز می‌تواند راهی برای گرفتن حق قربانیان جنگ یمن شود که نمی‌توانند در یمن یا عربستان به دنبال تحقق عدالت باشند.

بر اساس قانون اساسی آرژانتین، مقامات قضایی این کشور می‌توانند، صرف‌نظر از مکان ارتکاب جنایت یا تابعیت مظنونان یا قربانیان آنها، جنایات جنگی و شکنجه‌ها را بررسی کنند. دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که پرونده‌های دادرسی جهانی بخش مهمی از تلاش‌های بین‌المللی برای شناسایی و بازخواست مسئولان این جنایات است؛ تا عدالت برای قربانیانی که هیچ پناهی ندارند، محقق شود. ضمن اینکه این اقدام موجب بازدارندگی و تکرار جنایات مذکور در آینده می‌شود.

قانون کیفری آرژانتین این اجازه را می‌دهد که هر شخصی که از ارتکاب جنایتی اطلاع دارد، علیه عامل آن دادخواست ارائه دهد. لذا اگر مدارکی برای اثبات ارتکاب این جنایت در دست باشد، این امر به دادستانی کل یا قاضی دادگاه فدرال برای انجام تحقیق رسمی ارائه می‌شود و سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز این دادخواست را به قاضی دادگاه فدرال آرژانتین ارائه کرده است.

راث در پایان تاکید کرد: تصمیم مقامات آرژانتین برای تحقیق و بررسی این پرونده، یک نشانه قوت است و نشان می‌دهد که حتی مقاماتی مانند بن سلمان نیز نمی توانند از قانون بگریزند و وی باید بداند که اگر او خطر سفر به آرژانتین را بپذیرد، ممکن است با یک پرونده کیفری جدی روبرو شود.

بن سلمان ولی‌عهد، معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع سعودی است و بر کلیه نیروهای نظامی این کشور نظارت دارد. وی فرمانده ائتلاف بین‌المللی در جنگ علیه یمن است. لذا دیده‌بان حقوق بشر او و سایر مقامات ارشد سعودی را مسئول جنایات جنگی علیه یمن می‌داند که باید مسئولیت این امر و پیامدهای آن را بپذیرند.

ائتلاف سعودی - اماراتی از مارس ۲۰۱۵، جنگ تمام عیاری را علیه یمن آغاز کرده و ضمن محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور، غیرنظامیان را هدف قرار داده است. تخریب زیر ساخت‌ها، مساجد، منازل، بیمارستانها، بازارها، مدارس و ...یمن تنها بخشی از خسارات مالی وارده به این کشور فقیر است و مردم این کشور علاوه بر کشته شدن طی بمباران‌های متعدد جنگنده‌های ائتلاف سعودی به دلیل گرسنگی، فقر، کمبود دارو و ...به شدت در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

منبع: فارس

 انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.