میزان بارندگی در ماه های اخیر بسیار بیشتر از حد نرمال بوده است اما نمی توان ادعا کرد که در ادامه سال هم بارندگی ها به همین شکل مناسب باشد.

بارندگی خوب بود اما کافی نیست / به پیش بینی های بلند مدت نمیتوان اتکا کرد/ بارندگیهای اخیر در مقابل کسری مخازن بسیار اندک است

به گزارش قدس آنلاین، احمد قندهاری، مدیر مطالعات پایه منابع آب سازمان آب منطقه‌ای خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت: مدتی است در برخی محافل، موضوعاتی مطرح می شود که کشور از دوره خشکسالی به دوره تر سالی ورود پیدا کرده است. این در حالی است که در عمل نمیتوان به پیش بینی های دراز مدت استناد کرد و این قبیل پیش بینی ها چندان مورد تایید نیست.

وی ادامه داد: در ماه های اخیر میزان بارندگی بسیار بیشتر از حد نرمال بوده است  اما نمی توان ادعا کرد که در ادامه سال هم بارندگی ها خوب باشد. چند سال پیش هم مشابه همین وضعیت را داشتیم. در پاییز بارندگی بسیار مناسبی را تجربه کردیم اما در زمستان آنقدر بارندگی کم بود که در ادامه راه به مشکل برخوردیم.

وی افزود: پیش بینی ها در دراز مدت خیلی قابل اتکا نیست. پیش بینی های ما حکایت از این دارد که متاسفانه بارش های زمستانی کمتر از نرمال خواهند بود.

وی اظهار کرد: هر سال به طور متوسط حدود ۴ میلیارد مترمکعب در سالهای خشک و ۷ میلیارد متر مکعب در سالهای پر بارش یا اصطلاحا ترسال، بارندگی داریم که به آن منابع آب تجدیدپذیر می گویند. ما سالانه علاوه بر اینکه منابع آب تجدید پذیر آن سال را مصرف می کنیم چیزی در حدود یک میلیارد متر مکعب از منابع استراتژیک یا همان منابعی که طی سالیان مدیدی ذخیره شده اند، استفاده می کنیم. هر چقدر بارندگی ها خوب شود بازهم به راحتی جبران کسری گذشته را نمی کند. ما نمی توانیم بر پیش بینی ها، برنامه ریزی کنیم و باید برای آنچه وجود دارد و نازل شده است برنامه ریزی و مدیریت کنیم.

قندهاری بیان داشت: موضوع تغییر اقلیم در دنیا تقریبا پذیرفته و اثبات شده است. در چهل سال گذشته هر سال به طور متوسط حدود ۱ میلی متر بارندگی کم شده است. متاسفانه مشکل دو گونه است هم در استان خشکی قرار گرفته ایم و هم مصرف آب در استان و بخصوص مشهد، بسیار زیاد است. برخی از مشترکان پرمصرفند و برخی بد مصرف. این موضوع باید از ریشه اصلاح شود. باید بد مصرفان جریمه شوند تا بتوان رویه موجود را کنترل کرد.

مجموع ورود آب در بارندگی های اخیر به مخازن سدهای طرق، کارده و ارداک مشهد به سد کمیستان جغتای نمی رسد

درهمین راستا ، مهندس رضا نوروززاده، مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت: اکنون مجموع حجم آب ذخیره شده در سدهای بزرگ استان تا امروز ۲۳۲ میلیون متر مکعب است. اما در سال گذشته در مدت مشابه ، حجم آب ذخیره شده در این سدها ۳۸۰.۶ بود. در حال حاضر ۸۵ درصد حجم مخازن خالی است و تنها ۱۵ درصد حجم سدها از آب ذخیره شده است.

وی افزود: در حال حاضر، حجم آب موجود در سد دوستی ۱۶۸ میلیون متر مکعب، در سد طرق ۶ میلیون متر مکعب، در سد کارده ۴.۳ میلیون متر مکعب و در سد ارداک ۸.۵ میلیون متر مکعب است. از ابتدای مهرماه، ۱۳ میلیون و از ابتدای سال،  ۵۵ میلیون متر مکعب ورودی داشته ایم. اما میزان ۱۶۷ میلیون خروجی از ابتدای سال ۹۷ تا کنون از سدها داشته ایم و این بدان معناست که خروجی آب از سدها سه برابر ورود بوده است و این کسری را از ذخایر سالهای گذشته جبران کرده ایم.

وی اظهار داشت: در بارندگی ۲۴ ساعت گذشته حجم ورودی به داخل مخازن سدهای استان ۳میلیون ۲۰۰ هزار مترمکعب بوده است. در حوزه مشهد ورودی به سدهای طرق، کارده و ارداک  ۷۰۰ هزار متر مکعب بوده است اما بیشترین میزان ورود آب متعلق به سد کمیستان جغتای است که در حدود  ۸۵۰ هزار متر مکعب است.

نوروززاده بیان داشت: سال قبل نسبت به مدت مشابه امسال، حدود ۲۵ درصد حجم سدهای مشهد پر بوده، اما اکنون این میزان حدود ۱۵ درصد است. برای مصارف شرب و بهداشت مشهد از منابع آبهای سطحی و هم از منابع آب های زیرزمینی که چاه ها می باشند استفاده می کنیم. اکنون ۲۰ درصد منابع آب های سطحی ما کمتر از مقدار نیاز آب برای مصارف مشهد است.

امیدواریم که در ماههای اخیر بارش های خوبی صورت بگیرد و این کسری جبران شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.