۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 631738

اردوغان و دیپلماسی نفاق 

  دکتر علیرضا رضاخواه 

ترکیه همزمان با بازاریابی اردوغان در میان ملت‌های مسلمان تحت برند حمایت از فلسطین، پشت پرده به فروش فلسطین و آرمان‌های قدس شریف پرداخته است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی قدس آنلاین، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که بیش از یک دهه از حضورش در رأس هرم قدرت این کشور می‌گذرد، بارها و بارها از کارت حمایت از آرمان فلسطین و مقاومت، برای جذب کاریزما و حمایت مردم مسلمان ترکیه بهره گرفته است. او تلاش کرده تا با استفاده از ژست سیاسی حمایت از قدس شریف، در جهان اسلام نیز برای خود جایگاهی به دست بیاورد. با این حال نکته عجیب اینجاست که حمایت آنکارا از رهبران فلسطینی، سخنان آتشین ضد اسرائیلی اردوغان و برگزاری کنفرانس‌های متعدد حمایت از قدس در استانبول هیچ کدام باعث نشده تا روابط اطلاعاتی و نظامی میان ترکیه و رژیم صهیونیستی متوقف شود. 

واقعیت این است که اردوغان در مواجهه با موضوع فلسطین از دیپلماسی نفاق بهره می‌گیرد. ترکیه همزمان با بازاریابی اردوغان در میان ملت‌های مسلمان تحت برند حمایت از فلسطین، پشت پرده به فروش فلسطین و آرمان‌های قدس شریف پرداخته است.

از جمله چنین رویکرد منافقانه‌ای می‌توان به نقش پشت پرده آنکارا در پروژه موسوم به معامله قرن ترامپ اشاره کرد. این طرح بلند پروازانه که در جهان عرب به پروژه خیانت قرن معروف شده، شامل چند مرحله است که از جمله این مراحل می‌توان به انتقال دفاتر دیپلماتیک خارجی به قدس شریف برای به رسمیت شناختن پایتختی قدس برای رژیم صهیونیستی و همچنین پروژه عادی سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی اشاره کرد.

 ترکیه ظاهراً این روزها در پروژه عادی سازی روابط نقشی جدی را برعهده گرفته است. شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی دیروز فاش ساخت که نماینده‌هایی از تل‌آویو و خارطوم حدود یک سال قبل برای برقراری روابط، دیدار محرمانه‌ای برگزار کردند که استانبول میزبان این نشست بود. ترکیه نخستین کشور در جهان اسلام بود که رژیم صهیونیستی را در تاریخ ۲۸ مارس ۱۹۴۹ میلادی، به رسمیت شناخت. آنکارا با وجود حضور ۱۳ ساله حزب عدالت و توسعه در قدرت هنوز هم روابط استراتژیک خود را با تل آویو حفظ کرده است. سیاست یک بام و دو هوا یا دیپلماسی نفاق در قبال اسرائیل را می‌توان بخشی از خوانش ماکیاولیستی اردوغان از امر سیاسی دانست. خوانشی که هر اقدامی را برای تداوم حضور در قدرت مجاز می‌شمارد.
 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.