۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 631740

امروز نه تنها در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بلکه در اقیانوس هند، تنگه باب المندب، دریای سرخ و حتی مدیترانه نیروی دریایی ما توانسته در تأمین امنیت راه‌های تجاری و امنیت آبراهه‌های بین المللی نقش مهمی ایفا کند.

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش که ظهر دیروز صورت گرفت، با اشاره به پیشرفت های شگرف صورت گرفته و بویژه الحاق یک ناوشکن و دو زیر دریایی جدید به نیروی دریایی به ضرورت‌های دفاع از کشور و انقلاب اشاره و تأکید کردند که ما باید آنقدر توانمندی نظامی خود را بالا ببریم که نه تنها تهدید بلکه سایه تهدید هم از سر کشور برداشته شود. 

باید توجه داشت در سایه تدابیر رهبر معظم انقلاب، کشور ما در عرصه نظامی بیش از یک دهه است که به مرز بازدارندگی رسیده است. اکنون چیزی که باقی مانده سایه تهدیدات است که رهبر انقلاب در این دیدار خواستار تقویت بنیه نظامی کشور شده اند تا این موضوع هم برطرف شود. سایه تهدید به این معناست که در مقاطع مختلف شاهد آن بوده ایم که برخی رئیسان جمهور آمریکا با گستاخی تمام به خود اجازه داده اند به بهانه های مختلف کشور ما را تهدید به حمله نظامی کنند. اگرچه این موضوع فقط جنبه رسانه ای داشته و با هدف همراه کردن افکار عمومی داخلی با اقدامات رئیس جمهور آمریکا صورت می گیرد اما شاید برخی اذهان داخلی کشورمان هم اینگونه تصور کنند که ممکن است این تهدیدات مصداق عینی پیدا کند.

اما رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر یک مرحله جدید از بازدارندگی را خواستار و تأکید کرده‌اند باید آن قدر توان نظامی خود را بالا ببریم که دشمن حتی جرئت تهدید کردن کشورمان را هم نداشته باشد. رهبری در این راستا یک مرحله بالاتر از بازدارندگی را خواستار شده اند که مبتنی بر دو مؤلفه است. نخست اینکه مبتنی بر آیات قرآن است. آیه شریفه «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ» که مسلمانان باید آنقدر توان نظامی خود را بالا ببرند که دشمن حتی جرئت تهدید آنها را نداشته باشد. مؤلفه دوم آن است که این راهبرد مبتنی بر پیشرفته و جدیدترین تزهای دفاعی جهان است. در جهان طرح های دفاعی زیادی وجود دارد اما عالی‌ترین آنها آن است که توانایی دفاعی کشور تا حدی بالا رود که هیچ کشوری فکر تجاوز به خاک آن کشور را به خود راه ندهد و این آن چیزی است که رهبر انقلاب از نیروی دریایی خواسته اند. بویژه اینکه به تازگی نیروی دریایی در اقدامی که بر خلاف خواست قدرت های جهانی است، توانسته است در آبهای آزاد و بین‌المللی حضور پیدا کند. از سوی دیگر، نیروی دریای توانسته در تأمین امنیت مسیر کشتی های تجاری نقش اساسی ایفا کند. امروز نه تنها در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بلکه در اقیانوس هند، تنگه باب المندب، دریای سرخ و حتی مدیترانه نیروی دریایی ما توانسته در تأمین امنیت راه‌های تجاری و امنیت آبراهه‌های بین المللی نقش مهمی ایفا کند.

نکته دیگر که در بیانات رهبری بازتاب داشته و باید به آن توجه داشت این است که ایشان در این دیدار پیشرفت های بزرگ و شگفت آور نیروی دریایی پس از انقلاب را بشارت دهنده امکان پیشرفت های روزافزون دانسته اند. این موضوع بیانگر آن است که رهبر انقلاب با اشاره به پیشرفت های نیروی دریایی الگویی عینی و عملی برای پیشرفت در دیگر عرصه های کشور معرفی کرده اند. برخی افراد فریفته غرب با تزریق ناامیدی به جامعه معتقد هستند که به تنهایی توانایی پیشرفت در بخش های مختلف اعم از صنعتی، کشاورزی، آموزشی و ... را نداریم. حضرت آیت الله خامنه ای با بیان این مطلب تأکید کرده اند که اینگونه نیست؛ زیرا ما در نیروی دریایی بدون کمک کشورهای خارجی و با وجود تحریم های شدید و تنها با تکیه بر نیروی انسانی جوان، مؤمن و پُر انگیزه توانسته ایم به پیشرفت های مهمی دست پیدا کنیم. طبیعتاً وقتی که توانسته ایم در این نیروی راهبردی به این پیشرفت های بزرگ برسیم، مطمئناً در حوزه هایی مانند خودروسازی، داروسازی، کشاورزی و غیره هم می توانیم پیشرفت کرده و سرآمد کشورهای منطقه شویم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.