بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد در حالی امروز آخرین روز خود را می‌گذراند که هدف نخست مسؤولان از برگزاری آن ترویج مطالعه بوده، اما هدف مردم از حضور در این نمایشگاه خرید کتاب و استفاده از تخفیف‌های غرفه‌ها است.

از ترویج مطالعه تا نبود کتاب‌های تخصصی در نمایشگاه کتاب مشهد
به گزارش قدس آنلاین ، بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد در حالی امروز آخرین روز خود را می‌گذراند که هدف نخست مسؤولان از برگزاری آن ترویج مطالعه بوده، اما هدف مردم از حضور در این نمایشگاه خرید کتاب و استفاده از تخفیف‌های غرفه‌ها است.

در حالی که روزهای پایانی بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد با استقبال بیشتری از سوی مردم روبه‌رو بوده، اما مانند سال‌های گذشته هنوز هم شهروندانی هستند که دست خالی از خرید کتاب از نمایشگاه خارج می‌شوند، البته به‌نظر می‌رسد، امسال به‌دلیل در نظر گرفتن بن کتاب یکسان برای علاقمندان، شرایط خرید کتاب متفاوت از سال‌های گذشته باشد، آنچه در ادامه می‌خوانید، نظر برخی از بازدیدکنندگان از این نمایشگاه است.

نبود کتاب‌های تخصصی در نمایشگاه کتاب مشهد

در سالن عطار بازهم مانند سال‌های گذشته، ناشران دروس کمک مدارس و دانشگاه‌ها همراه با آموزشگاه‌های کنکور حضور دارند، در این سالن از تبلیغ کلاس‌های کنکور گرفته تا ارائه کتاب‌های کمک درسی دیده می‌شود، یکی از غرفه‌داران جوانان را برای حضور در کلاس‌های آمادگی کنکور دعوت می‌کند و دیگری به‌استفاده از کتاب‌های کمک درسی بهتر با قیمت مناسب، خلاصه بازار همه غرفه‌ها به‌دلیل حضور بسیار جونان، والدین و متقاضیان کنکور در مقاطع مختلف تحصیلی داغ داغ است!

یکی از متقاضیان کنکور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد می‌گوید: مانند سال‌های گذشته کلاس‌های کنکور نیز سعی کرده‌اند دست پر به‌این نمایشگاه بیایند، اما با وجود خرید بن کتاب و تخفیف 20 درصدی غرفه‌ها بازهم با توجه به‌افزایش قیمت هزینه‌های هر کدام از بسته‌های کنکور، امکان خرید بسته‌های مذکور وجود ندارد.

یکی دیگر از بازدیدکنندگان که محمد علمداریان معرفی می‌کند، ادامه می‌دهد: من برای خرید یکی از کتاب‌های تخصصی دانشگاه به‌نمایشگاه کتاب آمدم، تا هم از تخفیف‌های 40 درصدی استفاده کنم، هم کتاب مورد نیازم را تهیه کنم، اما متاسفانه بازهم مانند سال‌های گذشته، این نمایشگاه کتاب‌های تخصصی رشته‌ام را نداشت.

وجود ناشران ناآشنا در نمایشگاه کتاب مشهد

در سالن فردوسی، حدود یک ردیف از غرفه‌ها به‌مشاوره‌های مختلف دینی تا ازدواج اختصاص دارد و حال اینکه معلوم نیست این نمایشگاه، برای کتاب است یا مشاوره!

یکی از بازدیدکنندگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد به‌تعداد زیاد ناشرانی که امسال به‌نمایشگاه مشهد آمدند و در سال‌های گذشته نامی از آنها در این نمایشگاه وجود نداشت اشاره می‌کند و می‌افزاید: خوب است که ناشرانی امسال در این نمایشگاه حضور دارند که کتاب‌های جدید خود را برای علاقمندان به‌نمایش گذاشتند، اما برخی از آنها ناشرانی ناآشنا هستند که به‌واسطه برگزاری این نمایشگاه با هر کدام از آنها و کتاب‌هایشان آشنا شدم.

محبوبه محمدی‌نیا نیز دیگر بازدیدکننده‌ای است که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به‌اهمیت وجود کتاب خوب در نمایشگاه کتاب اشاره می‌کند و می‌گوید: اگرچه مسؤولان برای برگزاری این نمایشگاه هر سال بودجه و وقت می‌گذارند، اما به‌نظر می‌رسد، کتاب‌های موجود در این نمایشگاه قبل از ورود به‌آن رصد یا نظارتی نمی‌شود، به‌طوری که به‌جای کتاب‌های خوب، برخی از غرفه‌ها از ارائه کتاب‌های ممنوعه گرفته تا فروش گل به‌مردم را نیز در این نمایشگاه انجام می‌دهند.

سرای اهل قلم؛ محور اتفاق‌های فرهنگی خوب

در سالن بهار بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد، آنچه که بیشتر از همه مردم را جذب خود کرده برنامه‌های سرای اهل قلم است، محوریت برنامه‌ها در این مکان نسبت به‌سال‌های گذشته تغییراتی داشته و توانسته علاوه بر نویسندگان و شاعران، مردم را نیز به‌سوی خود جلب کند.

یکی از بازیدکنندگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با بیان اینکه امسال برنامه‌های سرای اهل قلم متفاوت از سال‌های گذشته است، می‌گوید: رونمایی از تنوع کتاب‌های مختلف، برگزاری برنامه‌های شب‌های فرهنگی و نقد و برسی‌های کتاب با شیوه‌ای جوان‌پسند از جمله برنامه‌هایی است که سبب شده من و دوستانم تاکنون سه شب را برای حضور در سرای اهل قلم بیاییم.

اولویت ما فروش کتاب نیست، ترویج مطالعه است

معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درخصوص میزان استقبال مردم از بیستمین نمیشگاه کتاب مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد می‌گوید: براساس آمارها، نظرسنجی از ناشران و فعالیت بخش بن کارت‌های خرید کتاب این نمایشگاه و وضعیت جمعیت در داخل سالن‌ها، در نخستین روزهای آغاز این نمایشگاه نسبت به‌مدت مشابه با استقبال خوب مردم روبه‌رو بوده است.

افشین تحفه‌گر با ابراز خرسندی نسبت به‌نظرات کارشناسانه مسؤولان درخصوص حضور و استقبال مردم مشهد، بیان می‌کند: امیدوارم در روزهای پایانی علاقمندان بیشتری در این نمایشگاه حضور یابند و از فرصت باقیمانده بهره ببرند.

او با بیان اینکه متاسفانه امکان تمدید روزهای بیشتر برای این نمایشگاه وجود ندارد، چراکه بعد از این نمایشگاه، نمایشگاه دیگری برگزار می شود، متذکر می‌شود: اما روز پنج شنبه از ساعت 10 تا 21 مردم می‌توانند به‌بیستمین نمایشگاه مراجعه به‌عنوان آخرین روز با ساعت بیشتر مراجعه کنند.

معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درخصوص سرای اهل قلم و فعالیت‌های متنوع آن نیز می‌افزاید: تقریبا حدود 200 عنوان برنامه در شب‌های این نمایشگاه داشتیم که رونمایی از کتاب، نشست‌های تخصصی با محوریت موضوعات اجتماعی، گفت‌وگوهای فرهنگی، دینی، خانواده و مهارت‌های زندگی و هنری از جمله برنامه‌هایی بوده در سرای اهل قلم برگزار شده که با استقبال خوبی از مردم روبه‌رو بوده است.

تحفه‌گر با بیان اینکه براساس شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب در تهران، اولویت ما فروش کتاب نیست، ترویج مطالعه و کتابخوانی است، اضافه می‌کند: فعالیت‌های فوق برنامه و جانبی در این نمایشگاه می‌تواند نسل جوان را بیشتر با مطالعه کتاب آشنا کند و درصد مطالعه را افزایش دهد.

حال سئوال اینجاست، آیا ترویج مطالعه نباید از طریق نظارت بر کتاب‌هایی که ناشران به‌نمایشگاه کتاب مشهد می‌آورند، نیز مورد توجه قرار گیرد؟، آیا نمایشگاه کتاب مشهد این ظرفیت را ندارد تا همه مردم دست پر از خارج شوند و برای برگزاری نمایشگاه کتاب در سال‌های آینده لحظه‌شماری کنند؟

منبع : فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.