نمایشگرها یا استندهای هوشمند که ابتدای چهارراه‌های شهر بتازگی به چشم می‌آید، یکی از گام‌های سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد است که در راستای هوشمند سازی شهر به آن مبادرت کرده‌اند. شعار هوشمند سازی شهر مشهد اگر چه از ابتدای مطرح شدن آن، حرکتی کند دارد، اما تلاش برای به سرانجام رساندن آن از زوایای گوناگونی در حال وقوع است.

عملکرد نمایشگرهای شهری هوشمندانه نیست

ناگفته نماند با وجود کندی کار، مردم همچنان در هماهنگی خود با این مقوله چند گام عقب‌تر هستند و این نشان می‌دهد آنان برای پذیرش و شناخت موارد هوشمند سازی تحت آموزش‌های لازم قرار نمی‌گیرند و بعضاً اصلاً متوجه آن هم نمی‌شوند. چنانکه وقتی در مورد نمایشگرهای کوچک سر چهار راه‌ها از آن‌ها سؤال می‌کنیم،متعجب می‌شوند.

 استندهایی که به چشم نمی‌آید

علی محمدی یکی از شهروندان است که وقتی از او می‌پرسیم این نمایشگرها را دیده یا نه با تعجب سؤال می‌کند؟ کدام نمایشگرها؟وی حتی کارکرد این نمایشگرها را نمی‌داند. زهرا فردوسی یکی دیگر از شهروندان است که او هم این استندها را ندیده. او می‌گوید: شاید قرار بر این است که عابران نبینند !

او عنوان می‌کند: من هر روز از مسیر سناباد - فلسطین -آبکوه - دستغیب - سجاد و برعکس عبور می‌کنم. اما هرگز این نمایشگرها را ندیدم. جعفر حسینی با تعجب می‌پرسد:چی؟! اما هادی مرادی بیان می‌دارد: من دیدم ولی به محتوای آن دقت نکردم. بعد هم می‌پرسد: تبلیغاتی است؟

علی ثابت قدم از شهروندانی است که دقت بیشتری دارد. او به گزارشگر قدس اظهار می‌دارد: این نمایشگرها در ارتفاعی نصب شده که در دید عابران پیاده نیست و چون درباره آن‌ها اطلاع رسانی نشده، شهروندان با کارکرد آن‌ها آشنایی ندارند. از این رو خیلی از افراد هنوز بر این باورند که این تابلوها برای جریمه رانندگان تعبیه شده است. علاوه بر این به خاطر پراکندگی تبلیغات در این تابلوها و عدم تناسب با نیاز شهروندان هنوز ارتباط بصری لازم را با این تابلوها برقرار نکرده‌اند.

محمد علوی هم بیان می‌دارد: وقتی این تابلوها توجهم را جلب کرده که یکی از بانک‌ها با تصویر سر مربی تیم ملی برای خودش تبلیغ کرده.یعنی در واقع کی روش موجب جلب توجه این شهروند شده است نه خودِ نمایشگر.

وی با این حال معتقد است این نمایشگرها جزو تبلیغات شهری هستند و تأثیرگذاری آن‌ها به مراتب از بیلبوردها بیشتر است.

 شهر هوشمند

«در بحث شهر هوشمند سر فصلی به نام اطلاع رسانی دیجیتالی وجود دارد که بر اساس آن المان‌های مختلف مورد استفاده واقع می‌شود.المان‌های تبلیغاتی یکی از آن‌هاست که به جای المان‌های هزینه برقبلی چون بنر و پوستر و ... به کار می‌رود و دیگر سبب آلودگی بصری نمی‌شود و لزومی ندارد پس از استفاده هزینه‌ای صرف امحای آن‌ها شود.»این را مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد یا همان «فاوا» عنوان کرده و می‌گوید:در راستای کاهش هزینه‌های تبلیغاتِ شهری طرح جامع اطلاع رسانی در شورای اطلاع رسانی شهرداری ایجاد و بر اساس آن نهایتاً ۵۰۰ نقطه شهر برای نصب المان‌ها در نظر گرفته شد.

محمد جواد رجاییان درباره کاهش هزینه‌های ناشی از نصب نمایشگرها بیان می‌کند: سال ۹۵ بودجه‌ای افزون بر ۵/۷ میلیارد تومان برای نصب بنر و تبلیغات و امحای آن‌ها صرف شد. او اظهار می‌دارد: اما در طرح پایلوت، ۶۰ نقطه شهر به این نمایشگرها به مبلغ ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان مجهز شد.وی این نقاط را معابر اصلی شهر اعم از میدان استقلال تا شهدا، بلوار سجاد، خیابان راهنمایی تا میدان راهنمایی، بلوار پیروزی از رضا شهر تا صیاد شیرازی و میدان تقی آباد تا میدان برق و تعدادی هم در قاسم آباد به اضافه اطراف پارک ملت نام برد.او خاطر نشان می‌کند: طبق براوردهای خودمان از ۶ ماه پیش تاکنون حجم بالایی از اطلاع رسانی توسط این نمایشگرها صورت گرفته؛ یعنی هر هفته افزون بر ۲۰ پیام مختلف اطلاع رسانی شده است.رجاییان همچنین هدف از نصب این نمایشگرها را اطلاع رسانی شهری با یک مرکز کنترل واحدِ پیام عنوان می‌نماید که حتی می‌تواند به صورت منطقه‌بندی شده نیز در ساعات مشخص به اطلاع رسانی بپردازند.

وی یادآور می‌شود: این نمایشگرها از ماه رمضان با قابلیت صوتی راه افتاده‌اند و در همین راستا پخش اذان - که پیش از آن قرار بود در شهری مذهبی چون مشهد با نصب بلندگو در مناطق مختلف شهر، تعبیه شود  نیز مهیا شد. وی این اطلاع رسانی‌ها را شامل پیام‌های فرهنگ شهروندی، مناسبتی، اقدامات شهری و... عنوان می‌کند.او ادامه می‌دهد: این نمایشگرها عملاً یک رسانه شهری هستند که می‌توان از طریق آن‌ها ارتباط خوبی با شهروندان برقرار کرد.چنان که هنگام بازدیدهای استانی نیز برای اجرای تشریفات به تأکید استاندار مسیر تقی‌آباد تا چهارراه بی‌سیم اطلاع‌رسانی شد.

وی علاوه براین در خصوص ویژگی اطلاع رسانی کردن این استندها خاطر نشان کرد: از طریق این استندها ظرفیت پارکینگ‌ها در مسیر شهری به اطلاع رانندگان می‌رسد تا در صورت تکمیل بودن ظرفیت، راننده‌ها بتوانند قبل از رسیدن به پارکینگ تعیین مسیر کنند. رجاییان بیان داشت: در واقع نصب این استندها یکی از ظرفیت‌های شهر هوشمند است که بسته به نیاز شهر می‌توان از قابلیت‌های آن‌ها استفاده کرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.