۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۶
کد خبر: 631846

چند تذکر به رانندگان

علی محمدزاده

بی‌تردید بسیاری از ما سال هایی را به یاد داریم که در طول یک روز شاید به تعداد انگشتان یک دست می‌شد رانندگانی را دید که از کمربند ایمنی استفاده می‌کردند اما امروز ماجرا برعکس شده و کمتر راننده‌ای را می‌توان دید که کمربند ایمنی نبسته باشد و این مسئله تنها نتیجه یک چیز است «فرهنگ سازی».

چند تذکر به رانندگان

بر همین اساس بر آن شدیم تا برای فرهنگ سازی رانندگی ایمن مطالبی را منتشر کنیم.

لازم به ذکر است که این ستون آموزشی با همکاری اداره فرهنگ و ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی ارائه می‌شود به امید آنکه شاهد کاهش تصادفات و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن باشیم. بر همین اساس در ابتدا به برخی از اصول اولیه و پیش نیازهای ایمنی خودرو اشاره می‌کنیم.

از اصلی‌ترین مواردی که باید قبل از شروع حرکت مورد بازبینی و توجه قرار گیرد مسئله صحت عملکرد صحیح سیستم چراغ‌های خودرو شامل چراغ جلو، چراغ خطر، چراغ‌های راهنما، چراغ دنده عقب است وضمناً در صورت کثیف بودن شیشه‌ چراغ‌ها باید آن‌ها را تمیز نمود در غیر این صورت از شدت روشنایی آن‌ها کاسته خواهد شد. بوق، مهم‌ترین وسیله هشداردهنده در خودرو است. از صحت عملکرد بوق اطمینان حاصل کنید. به یاد داشته باشید بوق زدن برای اطلاع و آگاه سازی سایر کاربران راه و جلوگیری از بروز سانحه و خطر است. چشم‌ها مهم‌ترین عضو در رانندگی محسوب می‌شوند و امکان دیدن معمولاً از پشت شیشه‌ها انجام می‌شود.

بنابراین شکسته شدن یا کثیف بودن شیشه‌های خودرو می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ چرا که سبب کاهش دید می‌شود. پس باید همواره شیشه‌های خودرو را تمیز نموده، در صورتی که شیشه‌ای شکسته است هر چه سریع‌تر آن را تعویض نمایید. عمق شیار تایرها باید حداقل ۵/۱ میلی متر باشد. تایرهایی که شیار مناسب نداشته باشند در هنگام رانندگی در سطوح خیس به دلیل عدم وجود اصطکاک مورد نیاز احتمال دارد سر بخورد. ضمناً باید میزان باد تایرها مناسب باشد. پرباد بودن یا کم باد بودن تایرها می‌تواند تأثیر مستقیم در فرمان پذیری خودرو به هنگام ترمزگیری داشته باشد.

به همین دلیل باید میزان باد تایرها قبل از حرکت و در زمان سرد بودن تایرها بررسی شود. در شرایط برف و یخبندان لازم است از تایرهای یخ شکن یا زنجیر چرخ استفاده گردد؛ چرا که در غیر این صورت به دلیل کم بودن اصطکاک تایرها با آسفالت، احتمال سر خوردن و چرخش به اطراف افزایش خواهد یافت. پیش از طی هر مسافت کوتاه یا طولانی، صحت عملکرد ترمزها باید مورد بررسی قرار گیرد. خرابی و نقص ترمز می‌تواند باعث افزایش مسافت توقف شده و احتمال بروز حادثه و تصادف را بالا می‌برد. تنظیم نبودن دقیق ترمزها سبب انحراف خودرو به اطراف در هنگام ترمزگیری می‌شود.

قبل از حرکت باید آینه‌های خودرو را به گونه‌ای تنظیم نماییم که کمترین میزان نقطه کور در قسمت‌های عقب و جانبی خودرو را داشته باشیم. این کار برای رؤیت خودروهایی که در پشت سر و نواحی جانبی خودرو شما حرکت می‌کنند ضروری است. ضمناً باید همواره آینه‌های خودرو را تمیز نگه داشت. کنترل میزان آب رادیاتور و شیشه شور و برف کن‌ها و تمیز نمودن پلاک‌ها از دیگر اقدامات ضروری قبل از حرکت است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.