معاون امور بین‌الملل جمعیت هلال احمر از ارسال اقلام غذایی و دارویی هلال احمر ایران برای کمک به مردم مظلوم یمن از طریق کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خبر داد.

 دارو و اقلام غذایی هلال احمر ایران به یمن از طریق صلیب سرخ ارسال شد

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، داود باقری معاون امور بین‌الملل جمعیت هلال احمر در نشست خبری فعالیت‌های بین‌المللی جمعیت هلال احمر اظهار کرد: ما در منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار گرفتیم و در ساختار بین‌المللی هر قاره یک منطقه تلقی می‌شود. در این منطقه بیش از دو سوم مردم دنیا ساکن هستند.

وی افزود: این منطقه، منطقه‌ای فعال و متنوع و به سرعت در حال تغییر و رشد است و  متاثر از سوانح طبیعی، دست‌ساخت بشر و سوانح صنعتی و بیولوژیکی و نزاع و جنگ است. در چنین شرایطی سازمان‌های بین‌المللی به صورت عمومی و تخصصی تلاش می‌کنند به افراد متاثر از این آسیب‌ها کمک‌رسانی کنند.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر گفت: ما در جمعیت‌های ملی هفت اصل و چهار هدف داریم که شام تسکین آلام بشری، تامین احترام، تلاش برای ایجاد صلح و دوستی و تامین زندگی و سلامت انسان‌هاست. در حوزه بین‌الملل تلاش می‌کنیم به این اهداف به انحاء مختلف برسیم. با دیپلماسی بشردوستانه تلاش می‌کنیم آلام افراد متاثر از حوادث را تسکین دهیم. به عنوان مثال در تحریم‌های بین‌المللی که علیه ملت ما ایجاد شده، یک فرصتی در دیوان دادگستری بین‌المللی ایجاد شد و ما از  طریق کمیته برجام تلاش می‌کنیم دارو و تجهیزات پزشکی که مستثنا شدند را به داخل کشور منتقل کنیم.

باقری تصریح کرد: در خصوص کمک به مردم مظلوم و ستمدیده یمن، عراق و سوریه و میانمار سعی می‌کنیم میانجیگری کنیم و کمک‌های بشردوستانه را ارسال کنیم. 30 درصد نزاع و جنگ‌ها و 70 درصد بلایای جهان در منطقه خاورمیانه اتفاق می‌افتد بنابراین در منطقه‌ای قرار گرفتیم که بسیار مهم است و هلال احمر ایران هم نقش تعیین کننده‌ای دارد.

معاون امور حقوق بین‌الملل جمعیت هلال احمر درباره کمک به مردم یمن گفت: در دو الی سه سال گذشته که جنگ یمن آغاز شده و تا زمانی که می توانستیم کمک ارسال کنیم، سه هزار تن کمک معادل هفت میلیون دلار به یمن ارسال کردیم.

وی ادامه داد: از زمانی که دایره کمک به مردم یمن تنگ شد و متاسفانه کمترین کمک‌ها انتقال می‌یابد، فعالیت‌هایمان گسترده‌تر شد. در این خصوص با ریاست کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مذاکره کردیم و با نایب رییس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز هفته گذشته با دبیرکل هلال احمر ایران دیدار داشت که در این جلسه هم تلاش شد تا بر لزوم کمک به مردم مظلوم یمن تاکید شود.

باقری اضافه کرد: در این جلسه عنوان شد که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ 120 میلیون دلار برای کمک به مردم یمن اختصاص داده اما به جهت اینکه نتوانسته ورود بیشتری کند، قصد دارد 30 میلیون دلار را بازگرداند که اعتراض کردیم و گفتیم اگر نمی‌توانند ما با لباس صلیب سرخ ورود کنیم.

این مقام سئول در جمعیت هلال احمر گفت: پیگیری‌ها به اینجا منجر شد که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از ما لیستی از اقلام دارویی و غذایی خواست تا در بسته‌های صلیب سرخ به مردم یمن منتقل کنند لذا در حال ارسال این اقلام هستیم تا در آینده نزدیک به دست مردم یمن برسد.

معاون امور بین‌الملل جمعیت هلال احمر در خصوص واردات دارو در شرایط تحریم نیز گفت: مبنای ورود دارو  و تجهیزات وزارت بهداشت است اما ما در هلال احمر برخی داروهای کمیاب را که بر عهده‌مان قرار دارد وارد می‌کنیم و هر زمان وزارت بهداشت اعلام کند در واردات فلان دارو مشکل دارد، مبادرت به واردات داروهای موردنظر وزارت بهداشت می‌کنیم.

باقری از تاسیس شرکتی در سوئیس خبر داد و افزود: در سوئیس مترصد ثبت یک شرکت و باز کردن حساب به نام جمعیت هلال احمر هستیم تا  انتقال دارو را به راحتی انجام دهیم.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر درباره فعالیت بیمارستان ایرانیان دبی نیز گفت: بیمارستان ایرانیان دبی فعال است اما بخشنامه‌ای صادر و اعلام کردند که دیگر بیمه خدمات بیمارستان ایرانیان را پذیرش نمی‌کند ولی ما همچنان خدمات‌مان را ارائه می‌دهیم و از طریق وزارت امور خارجه نیز پیگیر هستیم.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد درخواست مذاکره با هلال احمر عربستان در حاشیه اجلاس آسیا و اقیانوسیه و رد این درخواست از سوی هلال احمر عربستان از موضع ضعف بوده است گفت: کنفرانس و نشست آسیا و اقیانوسیه هر چهار سال یکبار انجام می شود و حدود 50 جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ کنار هم می‌نشینند تا استراتژی‌های خود را برای فعالیت‌های بشردوستانه در چهار سال آینده تعیین کنند و تجارب را به هم انتقال دهند و نهایتاً هم بیانیه‌ مشترکی در پایان اجلاس صادر می‌شود. 

باقری ادامه داد: با توجه به اینکه هلال احمر ایران از اصول بی طرفی و بی غرضی تبعیت می‌کند بنابراین موضع ما با عربستان یا هر کشور دیگری سیاسی نیست و موضوع ما خدمات بشردوستانه است و اگر عربستان هم در این اجلاس شرکت کرده به خاطر همین اصول است.

وی تصریح کرد: چون عربستان و بانی و عامل جنگ یمن بود و اصول و اهداف و دیپلماسی بشردوستانه ا را زیر سئوال برده بود، می‌خواستیم اعتراض خود را به هلال احمر عربستان منتقل کنیم و و بگوییم چرا و چگونه در جمعی شرکت می‌کنید که پایبند به آن اصول نیستید؟ در وهله نخست قصد داشتیم این موضوع را به خودشان بگوییم اما چون پاسخی نشنیدیم به کمیته پیش‌نویس بیانیه بردیم بنابراین از موضع ضعف نبود و از موضع قدرت بود.

معاون امور بین‌الملل جمعیت هلال احمر درباره سفر به کشورهای خارجی با توجه به نوسانات قیمت ارز گفت: بیش از 50 درصد سفرها را کاهش دادیم و فقط سفرهای ضروری انجام می‌شود و حتی سفرهای من هم کمتر شده است. همین الان یک بخشی از مسئولان در اردن نشستی دارند اما من شرکت نکردم و مدیرکل عملیات بشردوستانه و رئیس امداد و نجات شرکت کرد.

وی افزود: سعی داریم سفرها را هدفمند کنیم؛ به همین جهت در اداره کل ارتباطات بین‌المللی این سفرها را منظم می‌کنیم. هفته گذشته هم کارگروه تایید اعزام‌های دولت را دعوت کردیم تا با ماموریت‌های ما آشنا شوند و اگر سفری را می‌خواهند تایید نکنند بدانند چه سفری ضرورت دارد یا ندارد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.