سید حسن مدرس مردی بود که تا نفس‌های آخر با ستمگران زمان خود به مبارزه پرداخت و تمام زندگی خود را در راه حفظ استقلال ملت و کوتاه نمودن دستان بیگانه از رسیدن به کیان کشور وقف کرد.

مردی که تا نفس‌های آخر مبارزه کرد/ روایتی از زندگی شهید آیت الله سید حسن مدرس

به گزارش قدس آنلاین، شهید سید حسن مدرس در سال ۱۲۴۹ در شهر زاوه از توابع استان اصفهان متولد شد. وی پس از مدتی به قصد تحصیل به روستای اسفه در حوالی قمشه نزد پدربزرگش میر عبدالباقی رفت و پس از درگذشت او در سن ۱۶ سالگی به اصفهان بازگشت و تحصیلات خود را در علوم اسلامی گذراند.

فعالیت‌های سیاسی او با عضویت در انجمن ملی در اصفهان آغاز شد و همزمان با تشکیل دوره دوم مجلس به عنوان یکی از مجتهدان طراز اول به مجلس شورای ملی معرفی شد.

در سال ۱۳۰۵ خورشیدی هم زمان با قیام نورالله نجفی اصفهانی علیه اقدامات رضا شاه در قم از وی حمایت کرد. شجاعت بالای او و ایستادگی در برابر اقدامات زورگویانه رضا شاه موجب شد تا در سال ۱۳۰۸ مورد سوء قصد عوامل رضا خان قرار بگیرد، اما توانست از این ترور جان سالم به در برد.

سید حسن مدرس مردی بود که تا نفس‌های آخر با ستمگران زمان خود به مبارزه پرداخت و تمام زندگی خود را در راه حفظ استقلال ملت و کوتاه نمودن دستان بیگانه از رسیدن به کیان کشور وقف نمود. و سرانجام در شب ۱۰ آذر ۱۳۱۶ پس از مدت‌ها تبعید و مبارزه به طرز مشکوکی در شهر کاشمر به شهادت رسید. بی شک شهید مدرس یک الگوی نمونه برای مجلس امروز ماست وباید راه این روحانی مبارز سرلوحه تمام امور قرار گیرد.
 

*الگوی حوبی برای مجلس
 
به مناسبت اینکه ۱۰ آذر، شهادت این روحانی بزرگوار در تقویم کشور ما، روز ملی مجلس نام گذاری شده است به سراغ احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده مردم سرخس، فریمان و رضویه رفتیم.

وی درباره نقش شهید مدرس در تاریخ معاصر کشور ما می‌گوید: از مهمترین تاثیرات اقدامات شهید مدرس این است که موجب شد حاکمیت قانون بر مجلس ما حکمفرما شود.

قاضی زاده هاشمی درباره نقش شهید مدرس بر مجلس شورای ملی می‌افزاید: اقدامات این شهید بزرگوار موجب شد تا فردی به عنوان پادشاه با اراده تک نفره بر کشور حاکم نشود و صدای مردم که مهمترین رکن اصلی کشور هستند نیز شنیده شود.

وی تصریح می‌کند: شهید مدرس حافظ تمام منافع ملی و همچنین پشتیبان رای مردم بودند.
 

*استقلال طلبی ویژگی بارز شهید مدرس

قاضی زاده هاشمی درباره بزرگترین ویژگی شهید مدرس می‌گوید: بزرگترین ویژگی ایشان استقلال طلبی با تکیه بر حفظ منافع ملی بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌افزاید: چیزی که موجب می‌شود تا این شهید بزرگوار در آن زمان نسبت به سایر مبارزان متفاوت جلوه کند، عدم باج دهی ایشان به قدرت‌های حاکم بود در واقع شهید مدرس نماد واقعی مردم سالاری و ایستادگی در برابر ظلم است.

وی تصریح می‌کند: شهید مدرس اهل هیچ نوع روابط خارج از قاعده و بیان نبود و تنها خواسته ایشان استقلال کشور بود.

قاضی زاده هاشمی درباره راه شهید مدرس از نظر نمایندگان امروزه ما می‌گوید: حسن سلوک و رفتار نمایندگی بر اساس دیدگاه‌های شهید مدرس و آنچه ایشان مد نظر داشت از همه چیز مهم‌تر است.


*جایگاه دین وسیاست

 "دیانت ما عین سیاست ما وسیاست ما عین دیانت ماست" این جمله معروفی است که شهید مدرس در زمان خود به کار برد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح می‌کند: این جمله معروف مدرس یک جمله آرمان خواهانه است که مجلس و نمایندگان ما باید خودشان را به این جمله معروف نزدیک کنند.

این نماینده مجلس تصریح می‌کند: این جمله معروف مدرس باید هم در اعمال ما و هم در رفتار دینی و مذهبی و ملاحظات سیاسی و اجتماعی همه مد نظر قرار گیرد.
 

*جایگاه شهید مدرس در کلام امام خمینی (ره)

امام خمینی (ره)   در باره شهید مدرس می‌فرمایند: در واقع شهید بزرگ ما مرحوم مدرس که القاب برای او کوچک است ستاره درخشانی بود بر تارک کشوری که از ظلم و جور رضا شاهی تاریک می‌نمود و تا کسی آن زمان را درک نکرده باشد ارزش این شخصیت عالی مقام را نمی‌تواند درک کند.
 
شهید حسن مدرس، همچنان زنده است و نام و یادش سرلوحه قانونگذاری و مردان قانون کشور است.
 منبع: باشگاه خبرنگاران
 پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.