۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 632018

گشوده شدن جبهه جولان در سوریه، موازی با جبهه جنوب لبنان واقع در شمال اراضی اشغالی و جبهه نوار غزه در جنوب این اراضی حلقه محاصره اسرائیل را تنگ‌تر کرده و سخت‌ترین لایه مقاومت را به کنار مرزهای سرزمین‌های اشغالی می‌کشاند.

به گزارش گروه گروه سیاسی قدس‌آنلاین، روز گذشته رژیم صهیونیستی بار دیگر طی تجاوزی آشکار به اهدافی در خاک سوریه حمله کرد که با واکنش سریع و آتشین سامانه دفاع هوایی سوری‌ها مواجه شد. این اولین باری نیست که صهیونیست‌ها اقدام به تجاوز نظامی در سوریه می‌کنند. هرچند حمایت از داعش یک روی سکه حملات اسرائیل در سال‌های اخیر به سوریه بوده است اما این اقدام دلیلی مهم‌تر نیز دارد.

در راهبرد پیرامونی رژیم صهیونیستی که بر اساس راهبرد بن گوریون تدوین شده است، هدف اصلی، کشورهای نزدیک به سرزمین‌های اشغالی است. براساس گفته دیوید بن‌گوریون: «ما ملتی کوچک هستیم و امکانات و منابع ما اندک است و باید این خلأ را در برخورد خود با کشورهای عرب دشمن از طریق شناختن نقاط ضعف آن‌ها بویژه در زمینه روابط موجود بین گروه‌های نژادی و اقلیت‌های طایفه‌ای برطرف کنیم به گونه‌ای که ما به آن‌ها دامن بزنیم تا در نهایت به مشکلاتی تبدیل شود که حل یا مهار کردن آن‌ها برای این کشورها دشوار شود».

راهبرد بن گوریون به دنبال انقلاب‌های عربی در سال 2011 به اولویت اصلی دستگاه امنیتی و نظامی صهیونیست‌ها تبدیل شد. با این حال جریان مقاومت توانست با پیروزی بر گروه‌های تروریستی منطقه بویژه در سوریه و عراق این طرح را ناکام بگذارد. علاوه بر این جریان مقاومت در یک بدل استراتژیک، تلاش کرد تا با بازگشایی جبهه جولان، تهدید ایجاد شده در منطقه بویژه در سوریه را به یک فرصت تبدیل کند.

حزب الله تصمیمی راهبردی برای بازگشایی جبهه جولان گرفته است بویژه پس از آنکه گروه‌های مخالف سوری دو ماه قبل از جنوب سوریه بیرون شدند و این منطقه مجدد به شکل کامل به حاکمیت دولت سوریه درآمد. حزب الله از چند سال قبل بازگشایی این جبهه در جولان را در رأس اولویت‌های خود قرار داده و این مسئولیت را دو شهید این حزب یعنی سمیر القنطار و معاونش جهاد مغنیه بر عهده گرفتند. گشوده شدن جبهه جولان در سوریه، موازی با جبهه جنوب لبنان واقع در شمال اراضی اشغالی و جبهه نوار غزه در جنوب این اراضی حلقه محاصره اسرائیل را تنگ‌تر کرده و سخت‌ترین لایه مقاومت را به کنار مرزهای سرزمین‌های اشغالی می‌کشاند. از همین روست که تل‌آویو تلاش می‌کند با هدف قرار دادن عقبه پشتیبانی جبهه جولان برای خود مفری از محاصره جدید بیابد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.