نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر آن مقدار سرمایه‌گذاری که برای مذاکرات با آمریکا و کشورهای اروپایی کرده بودیم، بخشی از آن را برای حل مشکلات در داخل کشور صرف می‌کردیم و به‌بحث تولید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی اختصاص می‌دادیم، قطعاً وضع کشور این‌گونه نبود.

عده‌ای هنوز برای حل مشکلات، نگاهشان به‌بیرون است / اگر بخشی از سرمایه‌گذاری مذاکرات صرف حل مشکلات می‌شد، قطعاً وضع کشور این‌گونه نبود

به گزارش قدس آنلاین ، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر ظهر امروز در آیین بزرگداشت هشتاد و یکمین سالگرد شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس(ه) که با حضور مسؤولان و اقشار مختلف مردم در جوار آرامگاه این بزرگ‌مرد عرصه دین و سیاست برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم به‌ویژگی‌های شهید مدرس و هر کدام از ابعاد شخصیتی این مجاهد بپردازیم، صحبت‌ها و مستندات فراوانی می‌توان ارائه کرد، چراکه وی فقیهی جامع‌الشرایط و شخصیتی  بود که از لحاظ فقهی و مباحث علمی در دوران خودشان از افراد صاحب‌نظر در مباحث بودند.

نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌توانمندی آیت‌الله مدرس در مباحث علمی و در تولید علم، افزود: پاک‌دامنی، عفت، عبودیت، بندگی و اتکا به‌خداوند از ویژگی‌های بارز و منحصربه‌فرد این عالم مجاهد بود که همواره این مباحث را در زندگی و در سطح جامعه و حضور در مجلس مدنظر داشت.

وی بابیان اینکه شهید مدرس در 5 دوره نمایندگی مجلس، دوران تبعید و تا زمان شهادت همواره خدامحوری را به‌عنوان یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فردش مدنظر داشت، افزود: امروز همه جوانان ما به‌ابعاد شخصیتی این شهید به‌ویژه خدامحوری ایشان توجه داشته باشند.

پژمان‌فر با اشاره به‌اینکه شهید مدرس در سایه خدامحوری که داشت در مقابل همه فشارها ایستادگی کرد و در این مسیر ثبات قدم داشت، خاطرنشان کرد: خدامحوری مرحوم شهید مدرس بود که سبب شد در مقابل حوادث همچون کوه ایستاد و دشمن را به‌ضعف و ناتوانی کشاند.

نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شهید مدرس به‌معنای واقعی موضوع دموکراسی و مردم‌سالاری را که جریان استبداد به‌شدت زمینه بروز این زاویه را در جامعه نمی‌گذاشت صورت بگیرد، محقق کرد و در دورانی که بسیاری از مناطق در شرایطی بودند که اساساً هیچ نوع رابطه‌ای بین مردم و مسؤولان وجود نداشت و حتی تصور نمی‌کردند، شهید مدرس این کار را انجام داد و در ارتباطی که با مردم داشت، به‌آن‌ها گزارش می‌داد و در این مسیر که گاها مورد نقد قرار می‌گرفت که چرا چنین کاری انجام می‌دهد،  اعلام می‌کرد، این‌ها موکلین ما هستند و ما به‌عنوان وکلای مردم باید کاری را که انجام می‌دهیم گزارش و توضیح دهیم.

وی با تأکید بر اینکه اقدامی که شهید مدرس در یک قرن گذشته و در دوران مسؤولیتش به‌آن عمل کرده، اما متأسفانه مسؤولان جامعه ما در اقصی نقاط کشور هنوز آن را جدی نگرفته‌اند، گفت: ارتباط عاطفی و پیگیری مطالبات مردم در مجلس، یکی از مسائل بسیار مهمی بوده که کمتر به‌آن پرداخته‌ شده است.

پژمان‌فر با اشاره به‌اینکه نظام ما امروز پس از چهار دهه یک نظامی است که براساس نظریات، مطالبات و خواسته مردم در مسیر خودش حرکت می‌کند، ادامه داد: قوای سه‌گانه در کشور که هر کدام در راستای اختیارات و وظایفی که بر عهده‌دارند تفکیک شدند، در حقیقت مأموریت‌های مستقلی بر اساس قانون اساسی بر عهده‌ دارند که در قبال انجام آن مسؤولیت دارند.

نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ریل‌گذاری و قانون‌گذاری در موضوعات مختلف در راستای اینکه کشور به‌یک افق روشن برسد درواقع یکی از وظایف مهم قوه مقننه است، یادآور شد: مرحوم شهید مدرس در سخنان خود بسیار به‌این موضوع تأکید داشتند که ما باید یک هدف مشخص را برای کشور تعیین و تنظیم کنیم و قوانین را بر این اساس به‌تصویب برسانیم، در همین راستا نیز نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند با پیش‌بینی چشم‌انداز و اسناد بالادستی که برای نظام پیش‌بینی‌شده، این کار را انجام دهند.

وی بابیان اینکه مرحوم مدرس در حدود 100 سال قبل به‌این موضوع توجه داشته، که اگر می‌خواهیم حرکت کنیم باید یک نقطه را به‌عنوان افق پیش‌بینی و برای رسیدن به‌آن باید برش‌هایی تنظیم کنیم، اظهار داشت: نگاه مرحوم مدرس همواره به‌تمامی موضوعات یک نگاه جامع بود و در این مسیر نیز اعتقاد داشت که اگر امروز بشر می‌خواهد در مسیر سعادت حرکت کند تنها در سایه دین و اجرای احکام الهی می‌تواند طعم سعادت را به‌معنای واقعی بچشد.

پژمان‌فر با اشاره به‌اینکه افقی را که مرحوم مدرس در افکار و صحبت‌هایش اشاره می‌کرد، استقرار حکومت الهی و اسلامی در جامعه بود، بیان کرد: ایشان معتقد بود در آن زمان باید در حوزه اقتصاد براساس مبانی اسلامی، اقتصاد خودمان را مدیریت کنیم، در حوزه مباحث عملیات‌هایی که در کشور صورت می‌گرفت به‌شدت معتقد بود که باید به‌نیروهای داخلی خودمان، اعتماد کنیم و از طرفت‌های داخلی خودمان استفاده کنیم.

نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، یکی از مهم‌ترین ضعف‌هایی  کشور در دوران قبل از پیروزی انقلاب را اعتماد و اتکا به نیروهای خارج از کشور برای اداره کشور دانست و تأکید کرد: شهید مدرس به‌خوبی این ضعف را در کشور احساس کرده بود، به‌طوری‌که مقابل این وابستگی فکری که منجر به‌وابستگی در برنامه‌ها، تلاش‌ها و اتفاقات کشور بود، به‌شدت ایستاد.

وی بابیان اینکه عده‌ای  این نسخه را برای جامعه پیچیده بودند که ما باید از نوک سر تا ناخن پا باید دین زدایی کنیم و متکی به‌آن جریان غرب شویم و همان‌طور که غرب پیشرفت خودش را در فاصله گرفتن از دین پیش برد، ما هم این کار را انجام دهیم، ادامه داد: مرحوم شهید مدرس در مقابل این نظریه به‌شدت ایستاد و این معنا را اصرار کرد که نه‌تنها این نسخه نجات‌بخش نبوده، بلکه موجب اضمحلال و نابودی کشور می‌شود، ما باید در این مسیر اتکا به‌داخل داشته باشیم و براساس توانمندی‌های خودمان مسائل کشور را اداره کنیم.

پژمان‌فر با تأکید بر اینکه امروز هم ما برخی از افراد راداریم که هنوز تکیه و نگاهشان  در حل بحران‌ها و برون‌رفت کشور از مسائل و مشکلات به‌بیرون است، افزود: متأسفانه این افراد توجهی به‌ظرفیت‌های داخل کشور نداشته و ندارند و این‌ یک ضعف اساسی است که مرحوم مدرس آن زمان توجه داشتند، به این موضوع با جدیت تلاش می‌کردند تا استقرار پیدا کند.

نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در آن زمانی که مدل اداره کشور را بعد از مسافرتی که رضاخان قلدر به‌ترکیه انجام داد و مشاهداتی در آنجا داشت که باید با مسیر دین‌زدایی و فاصله گرفتن از مبانی دینی مسیر خودمان را جلو ببریم، یادآور شد: در همه عرصه‌های صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگی مردم وارد شدند و تمام تلاش را به‌این سمت بردند که بتوانند اجازه ندهند گزاره‌های دینی در جامعه پیاده شود.

وی با اشاره به‌اینکه جریان حاکمیت و حکومت که یک جریان استبدادی بود با همان قلدری و خشونت که مردم را دعوت به‌جریان اعتقادی نمی‌کرد، بلکه به‌زور مردم می‌خواست مردم را به‌این سمت ببرد، در مابقی بخش‌ها دست به‌چنین اقداماتی می‌زد، ادامه داد: ما کشوری بودیم که از لحاظ تولیدات داخلی و توانمندی‌ها در شرایط بسیار خوبی قرار داشتیم، چراکه اتکای تولیدات ما به‌نفت نبود، ما براساس تولیداتی که با محوریت مردم بود به‌کشوری مستقل و تأثیرگذار در  منطقه تبدیل شدیم، به‌طوری‌که بسیاری از تولیدات ما باوجود همه مشکلاتی در سر راه داشت، صادر می‌شد.

پژمان‌فر با ابراز تأسف از اینکه نسخه‌های نابجا و غلطی که در عرصه‌های مختلف برای کشور پیچیده می‌شد، منجر به‌این شد که کشور روزبه‌روز وابسته‌تر شود، متذکر شد:  این وابستگی به‌حدی بود که در سفره‌هایی که پهن می‌شد، تولیدات داخلی نبود و هر غذایی که استفاده می‌کردیم، وارداتی بود.

نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه انقلاب اسلامی براساس همین نگاه که ما باید به‌ظرفیت مردم اتکا و از این طریق مسائل را حل کنیم در این مسیر حرکت کرد و این خواسته‌ای که شهید مدرس درصدد آن بود بعد از پیروزی انقلاب به‌دست بنیان‌گذار جمهوری اسلامی آغاز شد، افزود: مردم مهم‌ترین پشتوانه برای نظام بودند و باید باشند و اگر ما می‌خواهیم از این گردنه‌های مسیر پیشرفت و افتخار کشور عبور کنیم، چاره‌ای جز اتکا به‌مردم نداریم.

وی با تأکید بر اینکه درصورتی‌که انتظارات و خواسته‌های مردم برآورده نشود، قطعاً پشتوانه مردمی را از دست خواهیم داد، یادآور شد:رابطه بین مسؤولان و مردم یک رابطه متقابل است، بنابراین اگر مسؤولان می‌خواهند از ظرفیت مردم برای حل مسائل کشور استفاده کنند، باید خواسته‌ها و مطالبات آنان را مدنظر قرار دهند و حقوق مردم را ایفا کنند.
پژمان‌فر بابیان اینکه کاری در  جمهوری اسلامی توسط امام راحل(ره) و براساس مبانی اسلام که شهید مدرس و انبیای الهی بر آن اصرار داشتند، انجام شد، بهره‌گیری و استفاده از ظرفیت مردم بود، افزود: در این مسیر هیچ‌گاه استفاده ابزاری برای رسیدن به‌خواسته‌ها انجام نشد و همان‌گونه که امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که مردم ولی‌نعمت ما هستند از پشتوانه مردمی بهره بردند.

نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌اینکه امام راحل(ره) در راستای تأثیراتی که شخصیت ایشان از شهید مدرس و مکتب اهل‌بیت (ع) داشتند این کار را انجام دادند، بیان کرد: امروز که در آستانه 40 سال پیروزی انقلاب قرار داریم، در حقیقت کلکسیونی از مشکلات و مسائلی که در گوشه دنیا پیش آمد برای  ما پیش آوردند، اما باید اذعان کنیم همه این تهدیدهای خرد و کلانی که بعضاً براساس تحلیل‌هایشان این بود که کشور و جریان حاکمیت را جابه‌جا کند، درواقع تبدیل به‌فرصت شد.

وی بابیان اینکه دوران دفاع مقدس را هشت سال بر کشوری که هنوز کمتر از 17 ماه از پیروزی انقلاب گذشته بود، تحمیل کردند، ادامه داد: در  شرایطی که ما در تحریم و با مشکلات عدیده روبره‌و بودیم، امام  راحل در طرح موضوع صادقانه‌ای که مطرح کردند، مردم وارد صحنه شدند، آنها با فرازوفرودهای فراوان جنگ را اداره کردند و بعد از شرایطی که به‌وجود آمد توانستیم ابتکار جنگ را به‌دست بگریم.

پژمان‌فر با اشاره به‌اینکه یکی از ویژگی‌های شهید مدرس این بود که نه‌تنها تن به‌بازی‌های بازیگران سیاسی و جریان‌سازها نمی‌داد، بلکه آن‌ها را تحقیر و در مقابلشان می‌ایستاد، اظهار داشت: امام راحل نیز دقیقاً چنین ویژگی را که از شهید مدرس آموخته بودند، انجام می‌دادند، به‌طوری‌که  با مردم بسیار متواضع و پرارتباط، اما در مقابل جریانات ایستاد.

نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: یکی از علت‌های مخالفت در مجلس، برخی‌ها با این کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی صورت می‌گیرد، به‌همین دلیل است که عموم این کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی طوری تنظیم می‌شود که کشورها را بتوانند مدیریت و برنامه برای آن‌ها داشته باشند و ناخواسته آن‌ها را در مسیری قرار دهند، اما آنچه امروز برای عبور از مشکلات احتیاج داریم، استفاده از ظرفیت مردم است.

وی بابیان اینکه اگرچه شأن نمایندگی مجلس، مطالبات ملی است، اما فرد نماینده باید پاسخگو و خودش را در معرض مطالبات مردمی و پیگیری امور آن‌ها قرار دهد، یادآور شد: مرحوم مدرس در دروان نمایندگی مجلس شورای ملی همواره با افراد معمولی در جامعه ارتباط داشت و مواردی که در مجلس مطرح می‌شد را به‌سمع آنان می‌رساند.

پژمان‌فر با تأکید بر اینکه نماینده امروز مجلس باید با الگوگیری از شهید مدرس، ارتباط خودش با مردم را افزایش دهد، افزود: نماینده مجلس امروز به‌غیراز جزئی از مسائل شخصی، عمده‌ای از مسائل زندگی‌اش باید آشکار باشد، اما متأسفانه در مجلس امروز بسیاری از افرادی داریم که زندگی، شرایط، فعالیت و حتی رأیی را هم که می‌دهند، پنهان می‌کنند و مشخص نیست چه نظری داشتند، این در حالی است که این حق مردم و همه افرادی است که به‌او رأی دادند.

نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه شهید مدرس با توجه و عمل به‌مبانی اسلام در مسیر حرکت خودش از ارتباط با مردم استفاده کرد، ادامه داد: امروز بسیاری از مبانی اسلام را که مطرح می‌کنیم، می‌گویند مگر می‌توانیم کشور را بر اساس قوانین دینی بچرخانیم؟ این خیلی بد است برای کسی که آمده در مجلس و پشت تریبون قسم یاد کرده که همه حرکاتش بر اساس الگو و محوریت اسلام باشد، این کار را انجام ندهد.

وی با اشاره به‌اینکه عدم توجه به‌مبانی اسلام امروز منجر به‌بروز مشکلاتی در جامعه شده است، اظهار داشت: امروز اگر ما در عرصه مسائل اقتصادی مشکلاتی داریم، به‌دلیل این است که راه‌حل برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور را در داخل پیگیری نکردیم و برای برون‌رفت از مشکلات کشور در جاهای دیگر و به‌جاهای دیگری امید بسته‌ایم و این در حالی است که سالیان متمادی رهبر معظم انقلاب نسبت به‌حل مشکلات اقتصادی و راه‌های برون از آن اشاره داشتند.

پژمان‌فر با تأکید بر اینکه مشکلات و معضلات امروز کشور باید از ناحیه مردم به‌گوش مسؤولان برسد، یادآور شد: در شرایط بحرانی کنونی متأسفانه اموری در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد که در شأن بررسی امروز مجلس نیست.

نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه به‌مشکلات کشور واقف هستیم و راه‌حل‌های قانونی آن را می‌دانیم، افزود: جای سؤال است، آیا واقعاً مجلس در حوزه قانون‌گذاری و نظارت نقش خودش را  در برون‌رفت کشور از بحران‌های فعلی ایفا کرده است؟

وی با انتقاد از اینکه برخی از قوانین که در راستای کمک و حمایت از تولید برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی است، اما زمانی که در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود، مورد حمایت واقع نمی‌شود، خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های فراوانی که انجام شد، در هفته گذشته توانستیم موضوع حمایت از تولید ملی را در دستور قرار دهیم، اگرچه واقعاً این اقدام دیرهنگام اتفاق افتاد، اما امیدواریم مجلس بتواند در این حوزه تصمیم شایسته‌ای بگیرد.

پژمان‌فر یادآور شد: امروز یکی از مشکلاتی که وجود دارد، در حوزه نظارت نسبت به‌عملکرد دستگاه‌هایی که متولی اجرای قانون هستند، بنابراین باید مجلس جدی‌تر وارد شود و در مقابل تخلفات بایستد و بازدارندگی داشته باشد.

نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید بتوانیم حمایت‌های همه‌جانبه نسبت به‌تولید و مصرف کالای داخلی را داشته باشیم، اظهار داشت: متأسفانه بیشترین مصرف کالاهای خارجی حتی همان شکلات روی میز مدیران در دستگاه‌های دولتی و اجرایی، وارداتی است، بنابراین برای اینکه بتوانیم فرهنگ مصرف کالای داخلی را ترویج کنیم باید به‌سمت خرید و مصرف از کالاها و امکانات داخلی حرکت کنیم.

وی با اشاره به‌اینکه شهید مدرس یک فرد نبود بلکه یک فرهنگ بود، گفت: شهید مدرس یک شخصیتی بود که در آن زمانی که همه وادادگی در برابر جریان غرب داشتند و به‌این نتیجه رسیده بودند که راه نجات کشور از سر تا پا، وابستگی به‌غرب است، فریاد سر داد و امروز فریاد او طنین‌انداز است که ما می‌توانیم به‌اتکای خودمان با اعتماد به‌ظرفیت‌های خودمان مشکلات را حل کنیم.

پژمان‌فر با تأکید بر بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی در راستای نیاز کشور در بخش‌های مختلف، اظهار کرد: اگر آن مقدار سرمایه‌گذاری که برای مذاکرات با آمریکا و کشورهای اروپایی کرده بودیم، بخشی از آن را برای حل مشکلات در داخل کشور صرف می‌کردیم و به‌بحث تولید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی اختصاص می‌دادیم، قطعاً وضع کشور این‌گونه نبود.

نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه گاها برخی بی‌دقتی‌هایی که در این عرصه صورت می‌گیرد، در حقیقت مشکلاتی بر کشور تحمیل می‌کند، یادآور شد: همه ما در کنار سایر قوا باید تلاش کنیم تا شرایطی در کشور ایجاد کنیم تا وابستگی کشور به‌نفت از بین برود.

وی با اشاره به‌اینکه در  بودجه سال گذشته کشور 93 درصد بودجه کشور از محل فروش نفت، مالیات و سایر درآمدها بوده است، با این روند اداره کردن کشور سخت و امکان‌پذیر نیست، بیان کرد: باید به‌کشوری برگردیم که براساس ظرفیت‌های خودمان و توانمندی جوانان و اعتمادی که به‌ظرفیت‌های خرد و کلان داریم، دست به‌تولید بزنیم و نیازهای داخل را برطرف کنیم.

پژمان‌فر با تأکید بر اینکه مجلس ما، امروز باید مجلسی مدرسی باشد که دین را عین سیاست و سیاست را عین دیانت بداند، تأکید کرد: باید روحیه اعتماد و تکیه به‌مردم در مجلسیان و نمایندگان مردم تقویت شود، با نظارت دقیق بر اجرای قوانین در کشور زمینه عبور از بحران‌ها را فراهم کنند.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.