خوزستان- مهدی مکارمی گفت: اگر تصمیم گیری ها بر مبنای کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام می شد مشکلات اقتصادی و بیکاری کمتری را شاهد بودیم و بودجه‌های کمتری را از دست می‌دادیم.

بی‌توجهی به حوزه فناوری بیکاری و مشکلات اقتصادی به بار آورده است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ در نشست خبری هفته پژوهش سال ۹۷ که امروز شنبه ۱۰ آذرهمزمان با سراسر کشور در استان خوزستان نیز با شعار « پژوهش همراه با فناوری ارزش آفرین در خدمت تولید ملی» برگزار شد، علی حقیقی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز، با بیان اینکه هدفمند سازی پژوهش و فناوری در خدمت تولید ملی و توسعه پایداراست؛ عنوان کرد: پژوهش پیش از آنکه یک فعل یا امری ایجابی باشد فرهنگ و باور است، فرهنگی که می بایست از کودکی درخانواده شکل گرفته و در مدارس پرورش و در نهایت در دانشگاه‌ها به تولید علم و صنعت منجر شود.

حقیقی با اشاره به این مهم که این بار در استان و در کشور ما بر دوش دانشگاه ها و پارک علم و فن آوریست و ۱۲ سال فرصت باور و فرهنگ پژوهش در کودکان از دست رفته است، اظهار داشت: به این شکل سالهای مفیدی که در دوران ابتدایی می توان آن را پرورش داد هدر می رود، بنابراین تمام نهادهای اجتماعی شامل خانواده، مدرسه، دانشگاه، محیطی های کسب و کار که فرزندان خود را پرورش میدهند باید بیش از پیش در تعامل چند سویه و هدفمند و ترویج فرهنگ پژوهش در جامعه بپردازند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران درباره برنامه های امسال جشنواره پژوهش، گفت: با بررسی وضعیت پژوهشی استان در ابعاد مختلف و در نظر گرفتن این مهم که یکی از نشانه های تحول فرهنگی و پژوهشی در استان، رشد مراکز رشد، پارکهای علمی و فناوری، توسعه مراکز تحقیقاتی، افزایش حجم قراردادهای فناوری است می توان نتیجه گرفت فناوری در استان تحولات اساسی داشته ونشانه‌های امیدبخشی از آینده روشن و مسئولیت شرکت توسعه کشور به سوی اقتصاد مبتنی بر دانش را دارد.

وی ضمن تقدیر از پژوهشگران و فناوران برجسته خبر ، نوید داد: موفقیت دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در انجام طرح‌های تقاضا محور، رشد شرکت‌های خلاق و دانش بنیان، دستاوردهای درخشان و در نتیجه اعتماد و توجه ویژه مسئولان بلندپایه کشور بتوان علمی داخل، نویدبخش آینده روشن برای پیشرفت و توسعه ایران در سایه پژوهش و فناوری است.

حقیقی با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی دانشگاه ایجاد می‌کند چالش‌ها و معضلات منطقه و ملی خود را مدنظر قرار داده و در پاسخ آنها مأموریت های پژوهشی و فناوری ویژه‌ای ترسیم کند؛ افزود: دانشگاه ماموریت گرا یک دانشگاه مسئول آماده به ایجاد ارتباط موثر و پایدار در جامعه است، دانشگاه شهید چمران به عنوان دانشگاه مادر استان خوزستان با توجه به چالش های محیط زیستی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از طرفی شناخت ظرفیت‌هایی که در هر یک از حوزه‌ها نهفته است ماموریت های پژوهشی ویژه را متناسب با توانمندی مندی ها و امکانات را مد نظر قرار می دهد.

رتبه اول خوزستان در تولید ناخالص ملی

وی از جایگاه خوزستان در تولید ناخالص ملی به واسطه داشتن منابع عظیم انرژی، صنایع بزرگ بالادستی، قطب کشاورزی خبر داد و اضافه کرد: اگر تهران را کنار بگذاریم رتبه اول در کشور را خوزستان دارد و لازم است جایگاه بهتری برای رشد فناوری داشته باشیم، و تمام نهادهای علمی و پژوهشی در این راستا باید با یکدیگر همکاری داشته باشند، پژوهش در زمینه هایی که درگیری استان در آن بیشتر است مانند مسائل زیست محیطی و اجتماعی، بحران آب، ریزگردها ضروریست چرا که استان خوزستان بیشترین منابع آب را دارد و شایسته نیست کشاورزی مشکل آب و خرمشهرو آبادان مشکل آب شرب داشته باشند.

حقیقی در پایان از رونمایی دو پروژه بزرگ دانشگاه چمران خبر داد و گفت: پروژه طراحی و ساخت پمپ لوله کشی یا پی. اس. ای که از کالا های وزارت نفت برای ایجاد فشار مجازی به چاههای نفت است به این صورت که برخی چاهها فشار طبیعی ندارند و عملا امکان بهره‌برداری از آنها وجود ندارد تا پیش از این این دستگاه ها وارداتی بود و در حال حاضر ۲دستگاه از آن بهره برداری شده که در مخزن نفتی آب تیمور و در مخزن نفتی اهواز استفاده میشود.

پروژه دوم نیز بومی سازی دستگاهی با قیمت چند میلیون دلاری با نام «شبیه ساز کنترل فوران حفاری» که در شرکت حفاری استفاده می‌شود، حفاری چاه نفت و گاز گران است که اگر در محاسبات آن اشتباه شود هزینه‌های زیادی در بر می دارد این دستگاه شبیه سازی می کند قبل از اینکه وارد کار اجرایی شوید چه مشکلاتی پیش رو دارید.

وی خاطر نشان کرد: برای برطرف کردن معضلات استان و با توجه به توان دانشگاه هفت عملیات ویژه فناوری و پژوهش انجام می شود که مدیریت ریزگردها و محیط زیست که مهمترین اهمیت آن جلوگیری از فرار نخبه هاست، شروع کار و بقیه شامل موارد زیر است؛

- توسعه و مدیریت منابع آب و انرژی 

- توسعه پایدار صنایع گاز نفت پتروشیمی

- تعلیم و تربیت آموزش علمی، روانی، اقتصادی، انسانی استان

- توسعه فناوری متناسب کارآفرینی با اقلیم و ظرفیت‌های استان

-  داشتن دام سالم انسان سالم غذای سالم

- حفظ ظرفیت سازی در زبان و فرهنگ در بستر تنوع اقوام در استان و فرصت ها و تهدیدهایی که در این حوزه در استان بوجود می آید.

مسایل مادی، مانع حضور نفت و نیرو در نمایشگاه پژوهش

در ادامه این جلسه بابک مختاری، رییس پارک علم و فناوری خوزستان، خبر از برپایی ششمین فن بازار استان از روز سه شنبه ۱۳ آبان با شرکت ۲۰ دستگاه اجرایی خبر داد و گفت: در فن بازار امسال بیش از ۳۰ واحد فناوری حضور دارند، چند برنامه ویژه رونمایی می شود که محصولات جدیدی که در دنیا تولید میکنند را به نمایش میگذارند، ایسپا امسال نظرسنجی از نمایشگاه را دارد و با توجه به اینکه در سال گذشته استقبال دانش آموزان کمتر بود برای کودکان علاوه بر کانون پرورش فکری برنامه های علمی، آموزش ها به زبان ساده و قصه‌های ساده را در برنامه داریم.

بابک مختاری اظهار کرد: هدف این است همه اقشار به خصوص کودکان با مباحث علمی آشنا شوند که در این راه کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش نیز وارد کار شده اند، به غیر از آن مسابقات رباتیک داریم تا کودکان با توجه به محیط رباتیک در آینده با ساخت آن بیشتر آشنا شوند، در کنار آن دفاع سه دقیقه ای پایان نامه های مطابق به مسائل روز را نیز به صورت نمادین داریم.

وی از دیگر فعالیت های امسال نمایشگاه ثبت برند خانه بازار را نام برده و توضیح داد: محصولات زنان خانه‌دار و کارآفرینی را نشان می دهد که ۲۸ خانم  برای نمایشگاه و در حوزه فروش آن فعالیت دارند، رویداد «حرف نو» نیز با ۲ تن از کارآفرینان برتر استان که زیر ۳۲ سال دارند درباره موفقیت‌ها و شکست‌های خود مطالبی ارائه میدهند تا راهنمایی باشد برای جوانانی که می خواهند به کارآفرینی روی آورند.

مختاری از برگزاری تالار گفتگو با موضوع نوآوری نیز در نمایشگاه سخن گفت و ادامه داد: در سال گذشته ویژگی که باعث استقبال از نمایشگاه شد حضور رسانه با اطلاع رسانی مداوم از دستاوردهای جدید بود که امیدواریم امسال نیز همان رویه دنبال شود.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان از دو کاربر بزرگ در زمینه پارک علم و فناوری در نمایشگاه نام برد که یکی مینی کامپیوتر هایی که در استان تولید می شود ودیگری یک سری پمپ مکش هایی که ثبت اختراع آنها در آمریکا انجام شده و در حوزه فولاد کار می کنند.

وی در پایان بیان کرد: به نسبت سال غرفه های فناوری بازار افزایش پیدا کرده اما شرکت نفت و نیرو در نمایشگاه امسال غرفه ای ندارند که دلیل آن مسایل مادی عنوان شده است.

۲۵ پروژه پژوهشی در مرحله تصویب 

در ادامه قاسم سواری معاون سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان و دبیر اجرایی نمایشگاه، با این خبر که توانستیم طبق ماده ۵۶  یک درصد از اعتبارات را در اختیار مسایل پژوهشی استان قرار دهیم، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه دو نوع اعتبارات دارد وهزینه دستگاه ها و شرکت‌های دولتی، بانک ها و موسسات تولیدی که به صورت ملی اتباع دریافت می‌کنند اصولا در دست سازمان برنامه و بودجه است؛ ما برای دستگاه های اجرایی که نمی توانستند پروژه را تصویب کنند کار گروهی را مشخص کردیم تا بعد از بررسی پروژه و تصویب شورای برنامه ریزی استان و طی کردن مراحل، کد ثبت را دریافت کنند؛ از صد دستگاه اجرایی که در استان داریم تعداد ۲۵ دستگاه مربوط به ماست که از آنها ۷۹ پروژه تحقیقاتی دریافت کردیم و کارگروه بررسی ۲۵ پروژه از آن را انتخاب کرد تا مراحل تصویب را طی کردند که این ۲۵ پروژه از ۱۷ دستگاه انتخاب شدند و موفق به ثبت در سامانه سمات شدند که میتوان با آنها اعتبار داد.

قاسم سواری با اشاره به اینکه اعتبارات امسال به پروژه هایی تعلق می گیرد که مشکلی از استان را حل کند، گفت: برای پروژه هایی اعتبار می‌گذاریم که کاربردی باشند و این در خصوص دستگاه ها بر اساس کار تیمی نظارتی صورت می گیرد، کمترین اعتبار برای پروژه ها ۷ میلیون و بالاترین و آنها ۲۰۰ میلیون بوده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از دستگاه‌های اجرایی به خاطر شرایط رقابتی به خارج از استان رفته و سرمایه گذاری ها را در شهرهای دیگر انجام می دهند، خبر داد: برنامه ریزی های انجام شده برای این است تا صد در صد مسائل پژوهشی و سرمایه گذاری در استان باشد تا به رشد و توسعه پایدار نزدیک شویم.

مشکلات امروز خوزستان در زمینه اقتصادی، بیکاری ناشی از بی توجهی به حوزه فناوری و پژوهش است

در ادامه مهدی مکارمی دستیار استاندار در امور اجتماعی و فرهنگی از تاثیر پژوهش بر مسائل اجتماعی گفت و با اشاره به اینکه بخش مهمی از مشکلات امروز در استان خوزستان در زمینه اقتصادی، بیکاری ناشی از بی توجهی به حوزه فناوری و پژوهش است، اذعان کرد: اگر تصمیم گیری ها بر مبنای کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام می شد چه بسا مشکلات کمتری را شاهد بودیم و بودجه‌های کمتری را از دست می دادیم.

مکارمی هزینه بررسی های پژوهشی در صنایع آلاینده را با هزینه هایی به نسبت پایین تر از اثرات مخرب امروز این صنایع خواند و اشاره کرد: آلاینده ها هزینه‌های هنگفتی برای استان وجود آورده است که اگر می‌پذیرفتند در قبال محیط زیست مسئولیت اجتماعی دارند و می توانیم آنها را مطالبه کنیم، امروز روش های بهتری را برای برطرف کردن مضرات آن انجام می دادیم.

وی بیان کرد: دانشگاه چمران باید بتواند دستگاه‌های اجرایی که اعتبارات ملی دارند و یا شهرداری که از بودجه عمومی اعتبار می گیرد را نیز رصد کند که مبلغی را برای انجام پروژه های پژوهشی در نظر دارند یا خیر.

لازم به ذکر است؛  هفته پژوهش از شنبه ۲۴ آذر تا ۲۸ آذر ۸۹است و نمایشگاه آن از شنبه ۱۰ آذر تا ۱۲ آذر در سالن امام رضا با حضور دستگاه های زیربط و پارک های علم و فناوری برقرار است زمان بازدید از نمایشگاه ۸صبح تا ۱۲ و ۴ تا ۸ بعد از ظهر است تا تمام گروه‌های اجتماعی بتوانند از آن استفاده کنند، افتتاحیه این نمایشگاه امروز شنبه ساعت ۴ بعد از ظهر در محل استانداری با حضور دانشگاه و ستاد اجرایی برگزارمی شود که هر روز آن را با یک نماد برای اهمیت پژوهش در نظر گرفته ایم که شامل؛ شنبه: ۲۴ آذر- پژوهش فناوری؛ مدرسه، دانشگاه/ یکشنبه: پژوهش فناوری؛ رسانه/ دوشنبه: پژوهش فناوری؛ چالش های ملی/ سه شنبه: پژوهش و فناوری علوم انسانی هنر و روز چهارشنبه: پژوهش فناوری مسئولیت های اجتماعی- پژوهش فناوری تعامل بین المللی است.

مراسم اختتامیه نیز روز چهارشنبه ۵ دی ماه ساعت ۱۴ در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.