پروین افسر کازرونی گفت: کمتر از میزان واقعی اعلام کردن شمار مبتلایان از سوی وزارت بهداشت کاملاً نادرست است زیرا تمام موارد تشخیص داده شده در سیستم، ثبت اطلاعات شده و برای ارایه خدمات بهتر اطلاع‌رسانی می‌شود.

۶۰هزار بیمار ناآگاه مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، اواسط دهه شصت در کشور از بیماری جدیدی به نام ایدز پرده برداشته شد و نخستین مورد آن به ثبت رسید. «ایدز» به دلیل چگونگی ابتلا به آن با وجود تمام مخالفت‌ها پشت پرده نماند و سکوت در خصوص آن از شمار مبتلایانش کم نکرد. امروز پس از گذشت بیش از ۳ دهه کمتر کسی است که سکوت درباره آن را بپذیرد. 

برای روشن‌تر شدن ابعاد این بیماری در کشور و اقدامات انجام شده برای به زانو درآوردن آن با دکتر پروین افسر کازرونی، رئیس اداره پیشگیری از ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت و متخصص پزشکی اجتماعی و بیماری‌های عفونی به گفت‌وگو نشستیم:

■ خانم دکتر؛ از آخرین آمار مبتلایان به ایدز در کشور برایمان بگویید.
کل موارد شناخته شده مبتلایان به ایدز تا پایان شهریور ماه امسال، ۳۸ هزار و ۴۷۴ نفر است. این تعداد شامل افراد مبتلای زنده و فوت شده هستند. البته با شیوه تخمین موارد مبتلا در کشورها به وسیله ابزار و نرم‌افزار بین‌المللی، شمار موارد تخمین زده شده حدود ۶۰ هزار نفر اعلام شده که از این تعداد ۲۴ هزار و ۸۴۰ نفر زنده هستند. همیشه این شایبه وجود داشته که این آمارها صحیح نیست و شمار مبتلایان به این بیماری بسیار بیشتر از مقدار اعلام شده است.  به هیچ عنوان اینطور نیست. کمتر از میزان واقعی اعلام کردن شمار مبتلایان به این معنا که افراد مبتلا بیشتر از این آمارها تشخیص داده شده اما در وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی نمی‌شود، کاملاً نادرست است زیرا تمام موارد تشخیص داده شده در سیستم، ثبت اطلاعات شده و برای ارایه خدمات بهتر اطلاع‌رسانی می‌شود. البته در کشور ما نیز مانند تمام کشورها هر سال بر مبنای اطلاعات مراقبت و درمانی که انجام شده، شمار مبتلایان تخمین زده می‌شود که برای امسال ۶۰هزار نفر اعلام شده و ممکن است این عدد صحیح نبوده و میزان واقعی اندکی کمتر یا بیشتر باشد.

■ دلیل اصلی شیوع این بیماری در جامعه ما بیشتر چه مواردی است؟
در سال گذشته راه احتمالی انتقال در ۳۳ درصد موارد اعتیاد تزریقی و ۴۷ درصد روابط جنسی بود. اما طبق آخرین تحقیقات در سال جاری این الگو تغییر پیدا کرده و حالا از کل موارد شناخته شده حدود ۶۱.۷ درصد اعتیاد تزریقی و ۲۰.۸ از راه رابطه جنسی پرخطر است. ضمن اینکه ۳۲ درصد موارد ثبت شده را زنان و ۶۸ درصد را مردان تشکیل داده و ۵۰درصد آن‌ها در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال قرار دارند.

■ نخستین گامی که باید برای کنترل ایدز برداشت چیست؟
مهمترین راه کنترل ایدز آموزش و اطلاع‌رسانی برای شناخت بیماری و راه‌های پیشگیری و سرایت آن به دیگران است. باید بعنوان یک پیام کلیدی مطرح شود که HIV بعنوان یک بیماری عفونی مزمن در صورت تشخیص سریع و شروع درمان بیماری مهار می‌شود. البته از زمانی که ویروس وارد بدن فرد می‌شود دوره‌ای متوسط ده ساله طول می‌کشد تا سلول‌های ایمنی بدن را ضعیف کرده و به تدریج علایم بیماری‌ شدت پیدا کند. زود تشخیص دادن این بیماری و استفاده از دارو کمک می‌کند از تکثیر ویروس جلوگیری شده و در عین اینکه سلامت فرد حفظ و وارد مراحل پیشرفته نمی‌شود، می‌تواند زندگی نرمالی داشته باشد. ضمن اینکه چون ویروس در بدن کاهش پیدا می‌کند از انتقال به دیگری نیز جلوگیری می‌شود.

■ از پیشرفت‌های پزشکی کشورمان در این حوزه نیز برایمان بگویید.
برای درمان و پیشگیری از سرایت این بیماری کارهای مهمی در کشور انجام شده است. در دسترس بودن این خدمات و تشخیص سریع این بیماری مهمترین این پیشرفت‌ها هستند. در کشور از به‌روزترین و تازه‌ترین داروهای این حوزه استفاده می‌شود. ضمن اینکه راه‌هایی که برای خدمات مراقبتی و پیگیری فردی که تحت درمان است استفاده می‌شود، سبب می‌شود ۶ ماه پس از تحت درمان قرار گرفتن فرد به شرط پایبندی و استفاده صحیح از داروها، سطح ویروس در بدن کاهش پیدا کند. 

■ با توجه به مشکلات حوزه دارو در کشور، دسترسی به این داروها چگونه است؟
تمام خدمات تشخیص قطعی، مراقبت و درمان که در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری ارایه می‌شود، کاملاً رایگان است. 
در این مراکز ارزیابی‌های بالینی و آزمایشگاهی برای افراد انجام می‌شود زیرا وضعیت سیستم ایمنی بدن این بیماران باید به طور مرتب بررسی شود. 
همچنین بیماران از نظر ابتلا به سل نیز معاینه می‌شوند و اگر لازم باشد داروهای پیشگیری به آن‌ها داده می‌شود.

■ اینطور که گفته می‌شود ایدز دوران نهفته‌ای دارد، از کجا باید مطمئن بود آزمایش منفی افراد صحیح است؟
زمانی که فردی با این ویروس مواجه می‌شود، اگر همان موقع آزمایش انجام دهد، پاسخ آن منفی است، مگر اینکه شخص قبلاً به ویروس آلوده شده باشد. برای آن‌هایی که مشکوک به داشتن این ویروس در بدن خود هستند اگر جواب آزمایش ۶ هفته بعد از مشکوک شدن به ابتلا، نیز منفی بود توصیه می‌شود سه ماه بعد هم دوباره آزمایش را تکرار کنند. البته انجام آن تا ۶ماه بعد هم تمدید می‌شود. در عین حال بیشتر موارد مبتلا به ایدز، در همان مرحله ۶ هفته به بعد تشخیص داده می‌شود.

■ در حال حاضر مهمترین مشکل پیش روی درمان ایدز در کشور چیست؟
مهمترین مشکل این حوزه ناآگاهی ۶۰درصد مبتلایان است. بهترین راهکاری که می‌شود برای آن‌ها داشت آموزش و اطلاع‌رسانی است. 
باید تمام افراد جامعه، بخصوص آن‌ها که فکر می‌کنند ممکن است خود یا همسرشان به این ویروس مبتلا شده باشند به مراکز تعیین شده برای مشاوره مراجعه و آزمایشهای لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.