حمید ورناصری آدرس‌هایی داد که می‌توان مرغ، گوشت و تخم مرغ بسیار ارزانتر از مغازه خریداری کرد، در عین حال گفت: انبارهایمان را قبل از تحریم‌ها پر کرده بودیم و هیچ مشکلی برای تامین کالاهای اساسی وخوراک دامها نداریم.

قیمت تخم مرغ متعادل می‌شود

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، شرکت پشتیبانی امور دام از شرکت‌های وابسته به جهاد کشاورزی است که دو رسالت تامین نهاده‌های دام و تنظیم بازار محصولات پروتئینی را به عهده دارد. نهاده‌های دام از این لحاظ اهمیت دارد که کشور در تأمین آنها در برخی موارد تا ۶۰ درصد وابسته به واردات است و تأمین به موقع این نهاده‌ها برای تولید محصولات پروتئینی در کشور بسیار باارزش است و از آنجایی که دام موجود زنده است باید تأمین نهاده‌ها به موقع باشد.

از سوی دیگر ۷۰ درصد قیمت محصولات پروتئینی وابسته به نهاده‌ها از جمله خوراک آنها است. هر چقدر این نهاده‌ها با قیمت کمتر و در زمان خودش وارد شود قیمت تمام شده محصولات پروتئینی کمتر شده و محصولات با قیمت پایین‌تری به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

رسالت دوم شرکت پشتیبانی امور دام تنظیم قیمت محصولات پروتئینی نظیر گوشت و مرغ است که در زمان عرضه زیاد در بازار آنها را جمع‌آوری و در زمان عرضه کم به بازار تزریق می‌کند و با این شرایط سعی می‌کند قیمت را در بازار متعادل نگه دارد. 

حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت‌وگویی با خبرنگار بخش کشاورزی انجام داد که در زیر می‌خوانیم.

ورناصری گفت: در طول سال حدود ۱۰ میلیون تن کالای غلات وارد کشور می‌شود و این عدد خیلی سنگینی است. انصافاً علی‌رغم تمام نوساناتی که در بازارهای جهانی داشتیم توانستیم قیمت نهاده‌های دامی را به خوبی کنترل کنیم؛ همه کشورهای صادرکننده این محصولات نیستند زمانی که شما در مورد صادرات کنجاله حرف می‌زنید باید بروید سمت صادرکنندگان اصلی این کالاها یعنی آرژانتین، آمریکا و بقیه کشورها تولیدکننده هستند که تولید آنها کمتر از نیازشان است. 

بنابراین هر اتفاق کوچکی که در یکی از این کشورهای عمده تولید کننده می‌افتد بازار جهانی را متلاطم می‌کند مثلا زمانی که محصول دچار افت کیفیت محصول می‌شود یا  نوسانات نرخ در هر کدام از این کشورها رخ می‌دهد، یا کالاهای دیگر جایگزین محصول می‌شود مثلاً همان اتفاقی که در تولید ذرت در سال گذشته اتفاق افتاد بازار جهانی را بسیار متأثر کرد و آمریکا به خاطر اینکه فضای قیمت نفت را دچار چالش بکند به ذرت متوسل شد یعنی آمریکا به خیلی از این بازارها ورود پیدا کرد و علی‌رغم اینکه آمریکا بزرگترین تولیدکننده ذرت است یعنی ۴۰۰ میلیون تن ذرت در سال تولید می‌کند بخشی از تولیدات خود و بخشی از تولیدات سایر کشورها را به عنوان تولید اتانول استفاده کرد که به عنوان بایوگاز استفاده می‌شود و جایگزینی برای بنزین است و همین هجوم یک دفعه‌ای بازار جدید و نیاز جدید ایجاد کرد و باعث افزایش قیمت ذرت در بازارهای جهانی شد یا در بحث سویا اتفاقی که در سال گذشته افتاد سیل در آرژانتین باعث شد ۶ میلیون تن دانه سویای آنها از بین برود و قیمت بازارهای جهانی را تحت تأثیر گذاشت. 

ورناصری گفت: در کشور ما یکی از عامل‌های تأثیرگذار در قیمت نهاده‌ها،  قیمت بازارهای جهانی و یکی دیگر نوسانات نرخ ارز است و به همان نسبت قیمت‌ها بالا و پایین می‌شود.

*تحریم  روی هزینه واردات را افزایش می‌دهد/انبارها را قبل از تحریم پر کردیم

مدیرعامل شرکت‌پشتیبانی امور دام ادامه داد: علی‌رغم همه این اتفاقات موضوع تحریم هم تقریباً از اردیبهشت ماه عملیاتی شد و خیلی از کشورها به پیشواز رفتند و تحریم هم اثرات خود را روی افزایش هزینه‌های ریسک کشورها می‌گذارد. یعنی کشور صادرکننده برای کشورهایی که دچار تحریم هستند هزینه ریسک بیشتری را اضافه می‌کند. همه شرایط را وقتی کنار هم بگذاریم انتظار افزایش قیمت‌ها ملموس است اما با پیش‌بینی همه شرایط از زمانی که بنده در دی ماه به عنوان مدیرعامل شرکت منصوب شدم  و از آنجایی که پیش از این هم کار من بیشتر در همین راستا بود پیش‌بینی‌ها را انجام دادیم و خریدهای بسیار خوبی را انجام دادیم و علی‌رغم اینکه خیلی از کالاها تغییرات قیمت زیادی داشتند در کنجاله سویا و ذرت بالا رفتن قیمت‌ها متأثر از بازارهای جهانی و تغییر نرخ ارز را که در ۲۲ فروردین داشتیم اما قیمت‌های ما روند نزولی داشت و از کیلویی ۲۶۰۰ تومان کنجالهسویا در اردیبهشت الان در بنادر به ۲۲۵۰ تومان یا حداکثر ۲۳۰۰ تومان رسیده‌ایم و در ذرت ۱۳۵۰ تومان رسیده بود که الان در بنادر به ۱۱۸۰ تومان رسیده است. یعنی علی‌رغم همه شرایط در این کالاهای اصلی اقدامات فوق‌العاده‌ای را وزارت جهاد کشاورزی انجام داد و شرایط مناسب قیمتی ایجاد کردیم.

وی گفت:‌در مهر ماه اقدام بزرگی که وزارت جهاد علی‌رغم این اعتصاب‌ها انجام داد،‌ نیاز آنها را از محل ذخایر خودمان در انبارها تأمین کردیم که نیاز به حمل کامیون‌ها از بنادر نباشد و بخش عظیمی از این معضل را توانستیم جمع کنیم که حداقل صنعت مرغداری ما دچار آسیب نشود والان ما یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده گوشت مرغ با ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در دنیا هستیم. 

عملاً مازاد بر نیاز داخل‌مان است اما اینکه یکسری نوسانات پیش می‌آید و شیب تولید با شیب مصرف همخوانی ندارد اتفاق می‌افتد مثلاً شب عید اوج مصرف را داریم و شاید با تولید همخوانی نداشته باشد یا مثلاً در اردیبهشت و خرداد در راستای حمایت از تولیدکننده‌هایمان ۴۰ هزار تن خرید تضمینی انجام دادیم تا قیمت مرغ در بازار را در کف قیمتی نگه داریم. این روند را ما در حوزه دام و طیور انجام می‌دهیم.

*آمریکا برخلاف ادعایش غذا و داروی ما را هم تحریم کرده است

ورناصری در پاسخ به اینکه اکنون در شرایط تحریم هستیم و شما برای تأمین نیاز نهاده‌های دام به ویژه خوراک آنها مجبور به واردات هستید یعنی همه آنها در داخل تولید نمی‌شود چه تدبیر و راهکاری برای تأمین دارید، گفت: واقعیت این است که در هر حال برخلاف ادعاهایی که آمریکا می‌کند که ما مثلاً در حوزه غذا و دارو هیچ ممنوعیتی برای ایران نداریم اما انصافاً در حوزه تجارت غذا و دارو ممنوعیت ایجاد کرده است. اینکه من بگویم الان آمریکا درست است که اعلام کرده ممنوعیتی وجود ندارد اما از سوی دیگر امکان نقل و انتقال پول را مسدود کرده است بالاخره کالایی که خریداری می‌شود باید پول به ازای آن پرداخت شود و اگر نتوانیم پول آن را پرداخت کنیم عملاً امکان خرید وجود ندارد. بنابراین موضوعی که به نظر من باید به قدری شفاف‌سازی بیشتری روی این ادعاها بشود. 

آقای ظریف موضع‌گیری قشنگی را انجام داده بود اینکه گفته بود سیاست‌گذاران آمریکایی دروغ می‌گویند که واردات غذا و داروی ما منعی ندارد. زمانی که سوئیفت همکاری نکند و بانک‌هایی که با ایران همکاری می‌کنند دچار تحریم شوند در حقیقت غذا و داروی ما هم دچار تحریم شده است. 

*پیش‌بینی آینده را هم کردیم

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام افزود: ما بیکار ننشسته‌ایم، وزارت جهاد کشاورزی منتظر ۴ نوامبر نماند و منتظر تحریم‌ها نماند که حالا اتفاقی بیفتد و ما ببینیم که چه کار باید کنیم، ما هم بخش خصوصی را فعال کردیم و هم بخش‌های دولتی فعال شدند تا ذخایر و کالاهای اساسی مورد نیاز خودمان را در ماه‌های گذشته خریداری کردیم یعنی مقدمات کار و خرید در ماه‌های قبل از تحریم انجام شد و انتقال پول هم انجام یافت و چرخه کار عملیاتی شد، کالاها وارد کشور شدند و ذخیره‌سازی کردیم و اکنون شاید جزو معدود سال‌هایی باشد که حجم دپوی کالای ما در بنادر به ویژه بندر امام (ره) فوق‌العاده سنگین است و اکنون مسئولان بنادر فشار می‌آورند که این بارها تخلیه شود و اینها در سایه اقداماتی بود که مجموعه دولت و در حوزه تأمین کالاهای اساسی انجام داد که ما خیالمان راحت باشد. الان در مورد کالاهای اساسی حوزه فعالیت ما نظیر جو، ذرت، کنجاله سویا،‌گوشت، مرغ همه اینها ذخایر بسیار بسیار خوبی را داریم و تا بتوانیم دغدغه‌های خودمان را برای ماه‌های آینده پوشش بدهیم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در پاسخ به اینکه شما چه برنامه‌ها و تدبیرهایی را برای ماه‌های آینده برای واردات کالاها در پیش گرفته‌اید، گفت: ما هم برای ماه‌های آتی کارهایمان را انجام داده‌ایم که شما اگر رشد واردات را در ۶ ماهه گذشته آمار بگیرید رشد بسیار چشمگیری داشته و در برخی اقلام ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش واردات در ۶ ماهه اول در بحث نهاده‌ها انجام شده است که معمولاً در روال عادی این افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصد در نیمه دوم سال باید اتفاق می‌افتاد اما ما پیشاپیش این ذخیره‌سازی را انجام دادیم و پیش‌دستی کردیم و حتماً برای جایگزین کردن راهکار داریم.

*ما از نفت کالا تهاتری وارد نمی‌کنیم /برای هر روزمان راه جایگزین داریم

وی در پاسخ به اینکه شما در تحریم‌های گذشته بخشی از نهاده‌های دامی خودتان را از کشور هند وارد کردید که البته این کار را به صورت تهاتری انجام می‌دادید یعنی به ازای دریافت پول نفت این کالاها را می‌گرفتید اما طی ماه‌های گذشته با تحریم‌های آمریکا، هند خرید نفت خود را از ایران کاهش داده و به کشورهای دیگر گرایش پیدا کرده است آیا در زمینه واردات نهاده از این کشور با مشکل مواجه نمی‌شوید؟، گفت: من نمی‌خواهم این کالاها را به نفت وصل کنم اما کالاهایی را که ما تا به حال از هند انجام دادیم به صورت تهاتری در قبال صادرات نفت نبوده یعنی ما ال‌سی دادیم، ارز خریدیم و خریدها را انجام دادیم ممکن است اتفاقات دیگری بیفتد اما در شرایط فعلی هند هم جزو کشورهایی است که به عنوان تولیدکننده سویا و تولیدکننده دانه سویا حجمی که در این قبیل کالاها دارد مثل کنجاله سویا و مثلاً برنج یا سایر اقلام آنها هم تمایل دارند که کالای خودشان را عرضه کنند. ممکن است قیمت تمام شده بیشتری تحمیل شود اما در شرایط فعلی هم، ما همچنان از خیلی از کشورها تعاملات خیلی خوبی را توانستیم برقرار کنیم و برنامه‌ریزی‌هایمان به این سمت است که برای هر روزمان راه جایگزین داشته باشیم چون اگر چنین نباشد فردا به مشکل برمی‌خوریم. برنامه‌ریزی‌ها به نحوی است که دغدغه و نگرانی برای تأمین کالاهای اساسی در آینده نداشته باشیم.

*برنامه‌ریزی‌هایمان را با احتمال اینکه سوئیفت قطع خواهد شد انجام دادیم

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در پاسخ به اینکه شما می‌دانستید که رسالت شرکت پشتیبانی امور دام کلاً روی محور واردات است آیا قبل از آغاز تحریم‌ها به مقامات بالادستی گوشزد کردید که احتمال زیاد است کهسوئیفت بسته شود و نقل و انتقالات مالی به مشکل بر بخورد و آنها مثلاً اقداماتی در حوزه بلک‌چین داشته باشند و یا مبادلات دوجانبه با دیگر کشورها ببندند تا در شرایط تحریم دچار مشکل نشوند، گفت: اقداماتی که انجام شد اتفاقاً با نگاه کاملاً مشخص به اینکه این احتمالات وجود دارد که این اتفاقات وجود بیفتد انجام شد. این حجم وارداتی که در ۶ ماهه اول انجام دادیم با همین نگاه بود شما هیچ موقعی واردات دولت را در ۶ ماهه اول به این اندازه نداشتید ما این واردات را با این نگاه انجام دادیم که احتمال می‌دادیم سوئیفت قطع شود و یا مبادلات مالی به مشکل بخورد. ممکن است امکان دسترسی به منابع مالی خارج کشور محدود شود طبیعتاً با در نظر گرفتن همه این احتمالات حجم زیادی خرید انجام دادیم. 

اینکه در یک روز ما ۱۱ کشتی همزمان در بندر داشتیم خیلی حرف است، ورود ۱۱ کشتی در روز تنها  به این دلیل بود که کالاهای ما زودتر از موعد به کشور برسد. واردات یک میلیون تن کنجاله سویا تنها شرکت پشتیبانی امور دام به غیر از بخش خصوصی انجام داد. حدود ۱.۲ میلیون تن ذرت، حدود ۱۵ هزار تن جو  هم وارد شد و در بحث کسری مورد نیاز گوشت منجمد هم واردات انجام شد و همچنان برای کسری‌های احتمالی واردات در حال انجام است و در کنار اینها بخش‌های خصوصی هم واردات انجام داده‌اند.

ما به بخش خصوصی فشار وارد کردیم که آنها حتماً واردات خود را در نیمه نخست سال افزایش دهند. این اتفاق بزرگی بود .

اگر این اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در تأمین کالاها نبود و اگر ما نهاده‌ها را در استان‌ها ذخیره نمی‌کردیم فاجعه می‌شد و این در حالی است که در مهر ماه در حوزه مرغداری هیچ تنشی ایجاد نشد. 

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در پاسخ به اینکه ‌آیا بخش‌های خصوصی الان به عنوان یک بازوی کمکی برای بخش دولتی محسوب می‌شود و یا اینکه مافیا هستند و بازار را متشنج می‌کنند، گفت: بخش خصوصی به عنوان کمک‌کنندگان به بخش تولید حضور دارند و خیلی منطقی نیست که شما فکر کنید که دولت این امکان را داشته باشد بتواند ظرف یک سال تمام ۱۰ میلیون تن لیست اقلام کالاها را وارد کنند پس یکی از سیاست‌های دولت این است که از بخش‌های خصوصی استفاده کند و قیمت‌ها را کنترل کند.

*سامانه مدیریت نظارت بر قیمت کالاها راه‌اندازی شد

وی ادامه داد: مدیریت نظارت بر قیمت کالاها از حدود ۳ ماه پیش راه‌اندازی شد و به تمام شهرستان‌ها و مسئولین شهرستان‌ها نام کاربری و رمز داده و آمار نهاده‌هایی که فروخته می‌شود به صورت آنلاین قابل مشاهده  و ردیابی است یک شبکه سراسری بسیار وسیعی است.

ورناصری در پاسخ به تنظیم بازار محصولات مرغ و تخم‌مرغ و گوشت گفت: قیمت‌های مداخله‌ای را ستاد تنظیم بازار مشخص می‌کند و ما بر اساس آن قیمت‌ها ورود می‌کنیم، اگر زیر قیمت مداخله‌ای باشد ما از بازار خرید می‌کنیم تا تولیدکننده‌مان ضرر نکند و اگر بالاتر از قیمت مداخله‌ای باشد ما شروع به عرضه می‌کنیم. الان شرایط قیمت تنها جایی که احساس می‌کنیم قیمتش نامطلوب باشد تخم‌مرغ بود که بلافاصله وارد شدیم و تخم‌مرغ در سازمان‌های میادین با قیمت شانه‌ای ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌کنیم و اثر خود را در بازار خواهد گذاشت.

*قیمت تخم مرغ متعادل می‌شود/چرا قیمت ها در مغازه گران است

خبرنگار پرسید آقای دکتر من قیمتی که امروز از بازار گرفتم هر شانه تخم‌مرغ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان است و هنوز در بازار تأثیری نگذاشته است، گفت: قیمت از اواخر هفته گذشته توزیع تخم‌مرغ را شروع کرده‌ایم و الان با شانه‌ای ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌کنیم و کاهش قیمت را در روزهای آتی خواهیم داشت. مثلاً روزانه ۱۵۰ تن گوشت گوسفندی گرم فقط در تهران عرضه می‌شود و ما باید این قیمت‌ها را تفکیک کنیم. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هم قطعه‌ای و هم بشقابی وجود دارد و در میادین هم عرضه می‌شود. اینکه در مغازه‌ها و صنف قصابی به چه قیمتی فروش می‌رود مبنا نیست چون آنها می‌توانند مثلاً ۴ تا گوسفند را ذبح کنند و به هر قیمتی که دلشان می‌خواهند عرضه کنند. ما باید شبکه‌های تعریف شده را در نظر بگیریم مثلاً بگوییم که در میادین یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت این طور نیست. 

*مرغ،‌گوشت و تخم مرغ ارزان را از کجا بخریم؟

خبرنگار پرسید اگر ما بخواهیم به مردم معرفی کنیم که گوشت ارزان را از کجا خریداری کنند چه بگوییم، گفت: در تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سازمان‌های میادین می‌توانند مراجعه کنند و قیمت گوشت گوسفندی تازه باکیفیت و با قیمت‌های تنظیم بازار دریافت کنند، قیمت متوسط هر لاشه حدود ۳۷ هزار تومان است و طبیعتاً قیمت قطعات متفاوت است که مثلاً تا ۴۹ هزار تومان در می‌آید، مرغ و تخم مرغ به قیمت با قیمت مناسب هم در این مکانها عرضه می‌شود مثلا قیمت تخم مرغ شانه‌ای ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان است اما ما نمی‌توانیم بگوییم که هر مغازه‌ای را مچش را بگیریم و بگوییم که چرا این کار را می‌کنید به هر حال آنها خارج از شبکه این کار را انجام می‌دهند، ما آنجاهایی را که تماماً گوشتشان را از شبکه تنظیم بازار تأمین می‌کنند و تحت نظارت ستاد تنظیم بازار هستند می‌گوییم که اینها هم در موجودی کالا و هم در قیمتی که عرضه می‌کنند نظارت می‌شود و مردم هم می‌توانند مراجعه  و دریافت کنند.

*چه کسی به گرانفروشان نظارت می‌کند؟

خبرنگار پرسید بالاخره برای این مغازه‌های گران‌فروش چه کسی باید نظارت کند، گفت: آنها صنف دارند و اصناف وظیفه‌شان همین است.

*مسئول تنظیم بازار محصولات کشاورزی کیست؟ 

خبرنگار پرسید مگر قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت کشاورزی این مسئولیت را به وزارت جهاد نسپرده‌ است، گفت: خرده‌فروشی‌ها وظیفه اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت است و ارتباطی به وزارت جهاد کشاورزی ندارد ضمن اینکه خود این اصناف هم حوزه بازرسی دارند و به اینها نظارت می‌کنند در عین حال وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام خودش به صورت کاملاً داوطلبانه این نظارت‌ها را برای صحت انجام این فعالیت‌هایی که اتفاق می‌افتد انجام می‌دهد. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.