وزیر خارجه ترکیه در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین ضمن رد هشدارهای آمریکا درباره خرید اس -۴۰۰ گفت که مسکو «بهترین توافق» را به آنکارا برای خرید این سامانه ارائه داده است.

 آنکارا: روسیه به ما بهترین توافق را برای خرید اس۴۰۰ داد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، وزیر خارجه ترکیه در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین ضمن رد هشدارهای آمریکا درباره خرید اس ۴۰۰ گفت که مسکو «بهترین توافق» را به آنکارا برای خرید این سامانه ارائه داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به رغم هشدارهای آمریکا و پنتاگون به آنکارا برای انصراف از خرید سامانه دفاعی موشکی اس ۴۰۰ روسیه، وزیر خارجه ترکیه گفت که کشورش بدون تردید این سامانه را خریداری خواهد کرد.

طبق گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزیر خارجه ترکیه در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین، به هشدارهای اخیر مقام‌های آمریکایی علیه کشورش در خصوص توافق آنکارا با مسکو برای خرید سامانه دفاعی موشکی اس ۴۰۰ پاسخ داد.

«مولود چاووش اوغلو» گفت: «قرارداد اس ۴۰۰ (بین ترکیه و روسیه) یک قرارداد انجام شده است. ما از قبل این توافق را نهایی کرده‌ایم و بدون تردید، از روسیه اس ۴۰۰ خواهیم خرید. این چیزی است که ما داریم به روس‌ها هم می‌گوییم».

وی افزود: «در ۱۰ سال گذشته نا سعی کردیم که از دوستان آمریکایی‌مان سامانه دفاعی هوایی پاتریوت بخریم اما تلاش ما به جایی نرسید. ما نیاز فوری داریم و دلیل خرید اس 400 هم همین است. روسیه بهترین توافق را به ما داد و حالا این یک توافق تمام شده است و در آینده خواهیم دید که چه کسی بهترین توافق را پیشنهاد خواهد کرد».

اظهارات چاووش اوغلو در شرایطی مطرح شده که جمعه هفته گذشته وزارت دفاع آمریکا به ترکیه هشدار داد که اگر قرارداد خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-۴۰۰ از روسیه را ادامه دهد، از برنامه مشترک جنگنده‌های F-۳۵ کنار گذاشته می‌شود.

دسامبر سال گذشته (۲۰۱۷) ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید چهار فروند سامانه اس ۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرد. بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

سامانه‌های پدافند موشکی اس ۴۰۰، جزء پیشرفته‌ترین سامانه‌ها در نوع خود است که توانایی حمل و شلیک سه مدل موشک مختلف را دارد که می‌توانند اهداف متنوعی شامل موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، موشک‌های کروز و جنگنده‌های رادارگریز را هدف قرار دهند.

شبکه راداری و شناسایی این سامانه می‌تواند همزمان ۳۰۰ هدف را شناسایی کرده و با آنها درگیر شود. سقف ارتفاع پوشش هوایی این سامانه، ۲۷ کیلومتر است.

وزیر خارجه ترکیه درباره تنش‌های اخیر بین روسیه و اوکراین در تنگه «کرچ» واقع در نزدیکی آب‌های شبه جزیره کریمه هم صحبت کرد و گفت که «ما واقعا نگران بودیم و رئیس‌جمهور (رجب طیب) اردوغان برای کاستن از تنش‌ها با هر دو رئیس‌جمهور (ولادیمیر) پوتین و (پترو) پروشنکو صحبت کرد».

وی با اشاره به دیدار روسای جمهور ترکیه و روسیه در حاشیه نشست گروه ۲۰ و صحبت درباره تنش‌های اخیر بین مسکو و کی‌یف افزود: « امیدوارم که چنین حوادثی تکرار نشود. ما خواهان یک تنش دیگر در همسایگی‌مان نیستیم. گفت‌وگوی خیلی سازنده‎‌ای بین روسای جمهور اردوغان و پوتین برگزار شد».

یکشنبه هفته گذشته رسانه‌ها از تبادل آتش بین شناورهای روسیه و اوکراین در «تنگه کرچ»  واقع در دریای سیاه و دریای آزوف خبر دادند که در نتیجه آن سه کشتی اوکراینی همراه با ملوانان  توقیف شدند (جزئیات بیشتر).

مقام‌های مسکو اعلام کردند که کشتی‌های اوکراینی حریم سرزمینی روسیه را نقض کردند و نیروی دریایی روسیه در دفاع از تمامیت ارضی خود اقدامی قانونی کرده اما کی‌یف‌ ضمن رد این روایت اعلام کرده که طرف‌ روسی در اقدامی غیرقانونی به کشتی‌های اوکراینی حمله و آنها را توقیف کرده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.