شاپور محمدی با بیان اینکه امکان انتشار اوراق صکوک برای لکوموتیوها و واگن‌ها وجود دارد، گفت:‌ انتشار اوراق منفعت برای ریل و آزادراه‌ها نیز قابل طرح است.

اوراق منفعت برای ریل و آزادراه‌ها نیز قابل انتشار و طرح است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس در همایش فرصت‌های سرمایه گذاری، تأمین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی اظهار داشت: تسریع در امور وظیفه سازمان بورس است، ما در قوانین و مقررات به لحاظ ریسک اوراق باید مراقبت کنیم اما وظیفه داریم بابت پیشنهادات، سریع جواب بدهیم که در اوراق ریلی هم در کوتاه‌ترین زمان همکاران من پاسخ خواهند داد. 

وی با تأکید بر اینکه برای دارندگان اوراق باید امنیت ایجاد شود، افزود: مجوزهای بازار سرمایه برای رتبه بندی اعتباری صادر کرده است، ما می‌خواهیم از ضمانت‌های صفر بانکی بخشی از اوراق مبتنی بر رتبه منتشر کنیم. 

رئیس سازمان بورس افزود: رتبه ورقه تعیین کننده میزان ریسک آن است. 

وی با بیان اینکه در نیم سال اخیر رتبه‌بندی در بورس اجرایی شده است، گفت:‌سازمان بورس عضو آی‌ای‌کو شده است و این پیام مهمی برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی است، مبنی بر اینکه استانداردهای بازار بورس ایران با استانداردهای بازار بورس بین‌المللی همخوانی دارد و این بدان معناست که سرمایه‌گذاران خارجی حوزه ریلی هم می‌توانند اطمینان کنند که استانداردهای بازار ایران مطابق استانداردهای بازارهای بین المللی است، بنابراین اگر ورقه‌ای خریداری شود، همه حمایت‌ها از آنها انجام می‌شود. 

وی با تأکید بر اینکه تأمین مالی باید سریع، امن و ارزان باشد، گفت: افرادی که اوراق می‌خرند می‌توانند سهام هم خریداری کنند، بنابراین در این حوزه باید به این ویژگی‌ها توجه کنیم، در نرخ‌ها دست سازمان بورس کمی بسته است و ممکن است نرخ‌هایی را آفر کنیم که برای سرمایه‌گذاران جذاب نباشد. 

محمدی ادامه داد: ما ورقه بدهی قابل تبدیل به سهام داریم و راه‌آهن هم می‌خواهد ورقه بدهی قابل تبدیل به ظرفیت حمل و نقل هم ارائه دهد که اینها مشکلی ندارد. 

رئیس سازمان بورس گفت: بیمه مرکزی و ما روی اوراق بیمه اتکایی کار می‌کنیم که بازده آن از اوراق عادی بیشتر و جذاب‌تر است. 

محمدی ادامه داد: زمانی که بورس در مقابل بیمه باشد، از مزیت کاربردی بیمه‌ای برای جذابیت اوراق استفاده می‌کند.

رئیس سازمان بورس  ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان بورس اوراق بهادار تنظیم شده است که امیدوارم بتوانیم در چارچوب این تفاهم‌نامه همکاری داشته باشیم. 

وی تأکید کرد: بازار سرمایه ایران آماده است برای حمل و نقل ریلی تعویض سرمایه را انجام دهد که البته منافع مردم دراین حوزه هم مهم است. 

وی گفت:‌در حوزه حمل و نقل هوایی، ما اولین صکوک اجاره برای هواپیمایی ماهان و اجاره هواپیما منتشر کردیم.

وی تأکید کرد: همچنین برای ا جاره لکوموتیوها و واگن‌ها هم امکان انتشار صکوک اجاره وجود دارد و این مسئله قابل طرح است. 

رئیس سازمان بورس افزود: همچنین اوراق منفعت برای ریل و آزادراه‌ها نیز قابل انتشار و طرح است. 

وی افزود: ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید ظرفیت بزرگی است که امیدواریم همه بخش‌های کشور از این ظرفیت استفاده کنند. 

رئیس سازمان بورس گفت:‌ از سال ۹۰ تا ۹۵ کل اوراق منتشر شده بخش ریلی برای بازار سرمایه ۹۲ میلیارد تومان بود که در سال ۹۶ این رقم به ۱۳۵ میلیاردتومان رسید و در سال ۹۷ تاکنون ۱۶۰ میلیارد تومان موافقت اصولی برای انتشار اوراق در این بخش اخذ شده است. 

وی یادآور شد:‌ ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه ریلی تأمین سرمایه شده که رقم کوچکی است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.