سودان که به «پایتخت نه به رژیم صهیونیستی» معروف است، این روزها با چالشی به عنوان عادی‌سازی روابط با این رژیم مواجه است.

آیا سودان سومین ایستگاه سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواهد بود؟

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، گزارشگر سیاسی کانال دهم تلویزیون رژیم صهیونیستی اخیرا از تلاش این رژیم و همکاری آن با آمریکا و اتحادیه اروپا برای کمک به سودان خبر داد و افزود که تل‌آویو به واشنگتن، بروکسل و دیگر کشورهای غربی ابلاغ کرده که به دنبال بهبود روابط با خارطوم و ارائه مشوق‌هایی به آن است.

در پی شکست رژیم صهیونیستی در برابر اعراب در جنگ ژوئن ۱۹۶۷، خارطوم میزبان اجلاس عربی در تاریخ ۲۹ آگوست ۱۹۶۷ بود که به اجلاس «سه نه» معروف شد و منظور از آن «نه به صلح با اسرائیل، به رسمیت شناختن اسرائیل نه و مذاکرات با اسرائیل نه» و از آن زمان خارطوم به «پایتخت سه نه» معروف شد.

روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» با اعلام این مطلب نوشت که پس از گذشت ۵۱ سال از اجلاس مذکور، اکنون عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب در سودان به اصل تبدیل شده و در مقابل مبارزه با این رژیم نیز «جرم» شناخته می‌شود همچنانکه مقاومت در عرف رسمی کشورهای عربی برابر با «تروریسم» تلقی می‌شود به گونه‌ای که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس حزب‌الله لبنان را که توانست در سال ۲۰۰۶ پوزه رژیم صهیونیستی را به خاک بمالد، یک «سازمان تروریستی» می‌دانند.

به نوشته این روزنامه، تل‌آویو در تلاش است تا به سودان به دلیل مواضع خصمانه علیه ایران و حمایت از عربستان سعودی، پاداش دهد و لذا به دنبال برقراری ارتباط با سودان و ارائه مشوق‌هایی به آن است کما اینکه اردوگاه کشورهای سُنی یا اردوگاهی که ایران را دشمن شماره یک خود می‌داند و به طور پنهانی و علنی به دنبال ائتلاف با رژیم صهیونیستی، در پی رفع به اصطلاح «خطر ایران» است!

برخی منابع سیاسی عالی‌رتبه در تل‌آویو اخیرا از سفر قریب‌الوقوع «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به خارطوم پس از سفر به بحرین، خبر داده‌اند و طبق گزارش کانال‌های تلویزیونی این رژیم، عادی‌سازی روابط بین تل‌آویو و خارطوم با باز شدن حریم هوایی سودان به روی شرکت‌های هواپیمایی رژیم صهیونیستی جهت سفر به برزیل، آغاز می‌شود.

در همین ارتباط اظهارات «مبارک الفاضل المهدی» وزیر سرمایه‌گذاری سودان که گفته بود به صورت علنی از عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بین سودان و رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند، مورد اهتمام گسترده رسانه‌های صهیونیستی قرار گرفت.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» اظهارات المهدی را در صفحه نخست خود منتشر کرد و «ایوب قرا» وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی نیز در صفحه توییتر خود در واکنش به این اظهارات المهدی نوشت: «بسیار خرسند می‌شوم که مهمان ما در اسرائیل باشید تا روند سیاسی در منطقه را به پیش ببریم.»

المهدی در مصاحبه با کانال ۲۴ سودان در توجیه این سخنان خود گفته بود که فلسطینیان روابط خود با رژیم صهیونیستی را عادی‌ کرده و درآمدهای مالیاتی و برق از این رژیم دریافت می‌کنند و با مقامات این رژیم بر سر میز مذاکرات حاضر می‌شوند.

هاآرتص همچنین اشاره کرد که سودان در سال ۲۰۱۵ روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده و به حامیان عربستان سعودی و محور کشورهای سُنی ملحق شد و از آن زمان تا کنون در برخی کنفرانس‌ها و نشست‌ها به یک موضوع سیاست خارجی که همان برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی است، پرداخته می‌شود.

طبق این گزارش، «یوسف الکوده» رئیس حزب اسلام‌گرای الوسط نیز حمایت خود از برقراری روابط با رژیم صهیونیستی را اعلام کرده همچنانکه «ابراهیم غندور» وزیر خارجه سابق سودان نیز گفته بود که عادی‌سازی روابط با تل‌آویو مسئله‌ای است که می‌توان درباره آن بحث کرد.

وزیر سرمایه‌گذاری رژیم صهیونیستی بر این باور است که از دیدگاه مقامات سودان از جمله المهدی، سودان به منظور غلبه بر بحران اقتصادی این کشور بایستی به بازارهای جدید روی آورد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.