محمد حیدر در مورد نتایج نشست گروه بیست در "بوینس آیرس" گفت: بررسی مسائل مهم جهان مانند جنگ یمن، موضوع مهاجران و قتل جمال خاشقچی در این نشست مورد توجه قرار نگرفت و در مقابل ماهیت سلطه جویانه آمریکا برفضای این نشست حاکم بود.

هدف آمریکا از اصلاح توافقنامه تجارت جهانی فرار از تعهدات بین‌المللی بود

"محمد حیدر" کارشناس و پژوهشگر اقتصادی لبنانی و مشاور مالی در انگلیس در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین در رابطه با چالش ها و نتایج نشست گروه بیست در "بوینس آیرس" پایتخت آرژانتین که طی روزهای گذشته برگزار شد، گفت: از مهمترین چالش های این نشست تداوم برگزاری آن در سایه گردن‌فرازی آمریکا و عدم حضور کامل رئیس جمهور این کشور در نشست های تجاری از یک طرف و وجود موضوعاتی خارج از موضوعات معمول در نشست های پیشین مانند قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول و مسئله یمن از طرفی دیگر بود.

محمد حیدر افزود: بیانیه پایانی نشست گروه بیست حجم بالای اختلافات میان کشورهای شرکت کننده را به نمایش گذاشت؛ به گونه ای که برخی از کشورها بر تغییر بخشی از نظم جهانی و گریز از قوانین بین المللی حافظ منافع تنها برخی از کشورها و نیز بازگشت به توافق تجارت جهانی که نظام جهانی سازی آن را بی اهمیت کرده است، تاکید داشتند.

این کارشناس امور اقتصادی گفت: در بیانیه پایانی به مسائل بسیار مهم و دردناکی مانند جنگ عربستان سعودی علیه یمن و موضوع ترور روزنامه نگار منتقد سعودی در استانبول توجه نشد، همانطور که موضوعات مهم بسیار دیگری مانند انتشار گازهای گلخانه ای، مشکلات زیست محیطی، زیرساخت ها، پناهجویان و مهاجران که بسیاری از کشورها را درگیر خود کرده است، مغفول ماند.

 وی در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم انتقادات شدید موجود نسبت به محمد بن سلمان به دلیل دست داشتن در قتل خاشقچی، سران کشورهای منتقد با او دیدار کردند، گفت: موضوع قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان و نیز جنگ یمن در نشست گروه بیست مطرح بود ولی مورد بررسی قرار نگرفت و به عنوان یک موضوع جانبی بود که رسانه ها هم بدان نپرداختند؛ بنابراین از آنجایی که این موضوعات در دستور کار نبود، بررسی آن به ویژه در سایه حضور ترامپ که به شدت از محمد بن سلمان حمایت می کند، کاری آسان نبود. ولی با این وجود شاهد بودیم که هنگام آغاز مراسم اصلی نشست بیشتر شخصیت های حاضر به ولی عهد عربستان توجه نشان ندادند و رسانه ها تصویر منزوی شده او را به نمایش گذاشتند.

محمد حیدر در رابطه با اینکه آیا وعده برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و بلژیک در مورد توقف فروش سلاح به عربستان محقق خواهد شد، گفت: به نظر من نشست گروه بیست مکان مناسبی برای طرح موضوعاتی مانند تحریم عربستان و توقف فروش سلاح نبود؛ به ویژه آنکه موضوع خاشقچی همچنان موضوعی است که بین عربستان و ترکیه در دست بررسی است و علی رغم آنکه در سطوح بالای سیاسی جهان مطرح شده ولی موضوعی بین المللی نشده و هر کشوری متناسب با منافع و روابط خود با عربستان با این موضوع برخورد می کند و از طرف دیگر عربستان سعودی نیز سعی می کند با انجام معامله های تجاری و اقتصادی صدای کشورهای معترض را خاموش و مانع از صدور قطعنامه در شورای امنیت و محافل بین المللی شود.

این کارشناس امور اقتصادی ادامه داد: براین اساس، علی رغم آنکه بسیاری از طرف های سیاسی و اجتماعی در کشورهای اروپایی از عربستان و قتل جمال خاشقچی اظهار خشم کرده اند، ولی این کشورها قطعا از منافع خود با عربستان چشم پوشی نخواهند کرد، البته بین المللی کردن موضوع خاشقچی می تواند در تحریم عربستان و اظهار ماهیت واقعی آن سهیم باشد. در شرایط کنونی به نظر نمی رسد که کشوری قصد مجازات خود بن سلمان را داشته باشد جز آنکه این موضوع را در محافل بین المللی مطرح و افراد دخیل در این جنایت را مجازات کند.

وی در مورد تظاهرات علیه بن سلمان و حضور او در نشست گروه بیست، گفت: این اولین باری نیست که پیش از یک مسئله بین المللی که در آن هم و غم کشورهای شرکت کننده تنها منافع خود است، تظاهرات برگزار می شود، همانطور که اخیرا در کشورهای مختلف برگزار شد. ولی از مهمترین سوالاتی که می شود مطرح کرد این است که چرا کشورهای توسعه یافته و ثروتمند مانند گروه بیست و گروه اقتصادی هفت نشستی را در مورد مسائل کشورهای فقیر برگزار نمی کنند تا مشکلات آنها را بررسی کنند و راه حلی برای آن بیابند؟ چه زمانی این کشورها که عضوی از این جهان هستند شریک در مسائل موجود در این جهان خواهند شد؟!

محمد حیدر افزود: در این نشست موضوع مهم مهاجران و بررسی آن به نشستی دیگر موکول شد و آمریکا کوشید تا در مورد موضوع تجارت جهانی از مسئله جهانی سازی و معاهده های دوجانبه شانه خالی کند تا از این طریق موضوع سازمان تجارت جهانی را به عنوان تنها مرجع حل اختلافات تجاری دوباره احیا کند و قوانین جدیدی وضع شود که کشورهای فقیر به دلیل نداشتن تکنولوژی لازم نتوانند آن را براساس معیارهای تعیین شده اجرایی کنند.

این کارشناس لبنانی مقیم لندن در مورد تحلیل و ارزیابی خود از نتایج و تصمیات اتخاذ شده در نشست گروه بیست، گفت: در این نشست جز برخی از خواسته های آمریکا به ویژه در مورد انتقال نزاع های تجاری به سازمان هایی که پیش از این از جانب خود آمریکایی ها و برخی دیگر از کشورها به دلیل روابط تجاری فیمابین نادیده انگاشته شده بود، محقق نشد.

وی ادامه داد: آنچه آمریکا در مورد اصلاح توافقنامه تجارت جهانی مطرح کرد، چیزی جز فرار از تعهدات بین المللی با شرکای تجاری و وضع مالیات بر آنها نبود. آمریکا و کشورهای صنعتی معتقد هستند که علم و تکنولوژی صرفا باید در انحصار آنها باشد تا در همه زمینه ها بر دیگران سیطره و سلطه داشته باشند. اظهارات طرف آمریکایی در این نشست و بیانیه پایانی آن میزان تلاش های سلطه جویانه آمریکا را به نمایش می گذارد، آن هم در شرایطی که از توافقات بین المللی مانند توافق هسته ای، توافق آب و هوایی پاریس، توافق موشک های میان برد با روسیه و... خارج می شود و تحریم های اقتصادی غیرقانونی علیه کشورها وضع می کند.

محمد حید در پایان گفت: از این رو رئیس جمهور آمریکا تعدادی از دیدارهای خود با رؤسای دیگر کشورها را لغو کرد چرا که نگران بود این دیدارها از شدت تنش ها در مورد مسائل نظامی و تجاری که بر اتفاقات جهان تاثیر مستقیم دارد بکاهد. این نشست فقط یک نشست مخصوص کشورهای ثروتمندی بود که به دنبال تحقق اهداف خود بودند، ولی از حل مشکلات فیمابین درماندند؛ علاوه بر این بررسی مسائل بسیار مهم جهان از جمله جنگ یمن، موضوع مهاجران، قتل خاشقچی و تروریست در کشورهای منطقه در این نشست مغفول ماند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.