وارد که می‌شوم فضای متفاوت گل و گیاه با دنیای ماشینی بیرون حس خوب آرامش را برایم ایجاد می‌کند.

پرورش گل و گیاه از پشت بام خانه تا گلخانه

اینجا گلخانه‌ای درنزدیکی شهرمان است که به همت دو خواهر و برادر راه‌اندازی شده است. «فاطمه نوری»، متولد ۶۷ درمشهدو دانش آموخته رشته مهندسی کشاورزی از دانشگاه دولتی شیراز است. او می‌گوید: با علم به آن که در آینده پرورش گل و گیاه حرفه اصلی من خواهد بود، رشته دانشگاهی‌ام را براین اساس انتخاب کردم. به کشاورزی علاقه‌مند بودم و کار با گل و گیاه هیچ گاه مرا خسته نمی‌کند و به این کارحس خوبی دارم.

  پرورش گل و گیاه در پشت بام

وی می‌افزاید: بعد از اتمام درسم برای شروع از یک فضای ۱۰۰ متری پشت بام خانه برادرم کارم را آغاز کردم. خواهرم عصمت که دانش آموخته رشته معماری است، سال‌ها قبل از من در کارگل و گیاه بود و در تمام این مراحل بحث بازاریابی و فروش با حمایت او انجام شد. این بانوی پرتلاش تصریح می‌کند: پنج سال قبل برای شروع کار چون همزمان با عید بود سمبل را پرورش دادیم و حدود ۳۰۰۰ سمبل پیش فروش کردم که آن سال سمبل‌های مااز سایر سمبل‌های سر سفره عید نوروز بسیار بزرگ‌تر و مرغوب‌تر بود واین اتفاق انگیزه مارا دوچندان کرد. عصمت نوری هم در این باره می‌افزاید: بعد از بحث گل سمبل در نوروز، بخش تکثیر گل‌های آپارتمانی را در اولویت کارهایمان قرار دادیم. البته گلدان‌ها را با پایین‌ترین نرخ ممکن فروختیم، اما اتفاق و شروع خوبی بود و توانستیم در این سال‌ها بازار مطمئنی را فراهم سازیم.

وی ادامه می‌دهد:با بحث وام خود اشتغالی در واحد خودکفایی آشنا شدیم وپس از بازدید از کار و دیدن تلاش جدی ما دراولین مرحله توانستم ابتدا ۲۰ و سپس ۳۰ میلیون تومان وام بگیرم. همین وام سبب گسترش کارمان شد و از فضای ۱۰۰ متری روی پشت بام به فضای ۵۰۰ متری این گلخانه نقل مکان کردیم.

این بانوی موفق توضیح می‌دهد: در این فضا انواع کاکتوس، گل یخ، ایونتیا، کروتون، یتوس، حسن یوسف، گل سنگ، ریی پلین، ساسن وریا و... را پرورش می‌دهیم و از لحظه به لحظه بزرگ شدن و رشد آن‌ها لذت می‌بریم.

 از گرما و آفت تا گام‌های محکم تر

از سختی‌های کار که می‌پرسم، این مهندس رشته کشاورزی می‌گوید: هنگامی که گلخانه مان روی پشت بام بود خیلی از گل‌ها به دلیل گرما از بین می‌رفت و یک بار دیگر هم به دلیل قارچی که به گیاهان افتاد، تمام محصولات ما از بین رفت و من خواهر و برادرم با این مشکل مواجه شدیم. وقت و هزینه زیادی گذاشته بودیم و خیلی ناراحت شدیم، اما این موضوع موجب نشد از ادامه کار بمانیم، بلکه آن را به عنوان یک تجربه پذیرفتیم و ادامه راه را جدی‌تر برداشتیم. وی درباره مدت زمان آماده شدن یک گیاه برای فروش بیان می‌دارد: مدت زمان پرورش گیاهان متفاوت است. برای گیاهان بذری بین ۵ الی ۶ ماه طول می‌کشد، اما برخی گل‌های قلمه‌ای، مانند گل یخ دو ماه زمان نیاز دارد. وی توضیح می‌دهد: پرورش گیاهان کار ساده‌ای نیست. فضا و درجه دما یکی از مهم‌ترین موارد است وهمچنین می‌توان به آماده سازی خاک گلدان اشاره داشت که خاک ترکیبی شامل کوکو پت، پت ماس، پرلیت، ماسه، خاک برگ، بذر، کود است. بخش دیگر خرید گلدان و تهیه گیاه مادری و سیستم سرمایش و گرمایشی و آبیاری است که در حال حاضر آمار فروش ماهانه مان حدود ۳۰۰۰ گلدان است. به هرحال ۷ صبح تا ۸ شب مشغول کاریم؛ زیرا این کار بسیار زمان‌بر است. وی خاطرنشان می‌کند: متأسفانه افزایش نرخ دلار بر کار ما هم بسیار تأثیر گذاشته است، اما همه تلاش‌مان این است که بدون واسطه بتوانیم، گلدان‌ها را به دست مشتری با کمترین قیمت برسانیم.

 چشم اندازه آینده

وی درباره چشم‌انداز آینده کارش می‌گوید: امیدوارم در آینده‌ای نزدیک چند هزار متر فضا را برای خودمان داشته باشیم. چون در بین جابه جایی بسیاری از گیاهان از بین می‌روند و از برنامه‌های دیگرمان فروشگاهی برای فروش مستقیم و بدون واسطه است تا در بحث گل‌آرایی هم با قیمت مناسب به دست مشتری کار خوب را با قیمت مناسب، انجام دهیم. نوری اذعان می‌دارد: از کارهای آینده دلم می‌خواهد در کنار پرورش گل و گیاهان آپارتمانی، کاشت صیفی جات و کاشت گیاهان دارویی را هم در برنامه کاری مان داشته باشم.

 حمایت برای یاری بانوان

این بانوی موفق اظهار می‌دارد: از ابتدا تصمیم گرفتم ازخانم‌هایی که سرپرست خانوار یا بد سرپرست هستند در صورت علاقه و کار در این حرفه به آن‌ها کمک کنم و هرگونه حمایتی لازم داشته باشند در حد توانمان انجام دهیم به جهت بازاریابی در فروش یا در صورت مشکل اطلاعات علمی داشته‌هایمان را در اختیارشان بگذاریم.

اسماعیل، برادر بزرگ‌تر آن‌ها هم که در گوشه‌ای از فضای گلخانه، مشغول آماده سازی خاک برای گلدان‌هاست، می‌گوید: کار پرورش گل و گیاه در حجم بالا کار سختی است، بخصوص در بحث خرید خاک و کود و جابه جایی و بیل زدن و مرحله آماده‌سازی خاک و جابه جایی گلدا ن‌ها و... نیاز به توان جسمی دارد. از این رو در بحث کارهای سنگین من کنار خواهرانم هستم تا آن‌ها براحتی بتوانند کارشان را با آرامش انجام دهند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.