گیلان- محمد عباسی عمده‌ترین راه مقابله با بیماری اچ آی وی را آموزش صحیح و تغییر نگرش نسبت به این بیماری دانست.

عمده‌ترین راه مقابله با ایدز تغییر نگرش نسبت به این بیماری است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ،محمد عباسی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، با بیان اینکه عامل ایجاد کننده ایدز، ویروسی ضعیف است که فقط درون گلبول سفید زنده می‌ماند و در خارج از بدن قادر به ادامه حیات نیست، گفت: گلبول‌های سفید در خارج از بدن مدت کوتاهی زنده می‌مانند، ویروس اچ آی وی هم در خارج از بدن در مدت کوتاهی از بین می‌رود. حرارت، الکل و مواد ضدعفونی کننده(مانندوایتکس ) به راحتی می‌توانند باعث از بین رفتن ویروس شوند.  

وی با بیان اینکه در دوران ابتلا به اچ آی وی، فرد مبتلا هیچ علامتی ندارد که بر اساس آن بتوان به اچ آی وی مشکوک شد گفت: همین موضوع تشخیص اچ آی وی را با مشکل مواجه می‌کند. عده زیادی هستند که مبتلا به این ویروس می‌باشند اما از وضعیت ابتلا خود مطلع نیستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر این که تنها راه تشخیص، آزمایش خون است، تصریح کرد: اگر آزمایش فردی مثبت باشد، نیاز به تایید دارد و اگر تست تاییدیه فرد هم مثبت شد یعنی آلوده به ویروس ایدز است. ایدز آخرین مرحله بیماری است که علایم بیماری ظاهر شده باشد.

عباسی زمان ورود ویروس اچ آی وی به بدن انسان را دارای سه مرحله پنجره، اچ آی وی و دوره ایدز ذکر کرد و گفت: در مرحله پنجره، از زمان ورود ویروس به بدن تا زمانی که گلبول‌های سفید آنتی بادی ترشح می‌کنند، مدتی بین دو هفته و گاه حتی سه ماه طول می‌کشد که در این زمان علی رغم اینکه ویروس در بدن فرد وجود دارد، اگر فرد آزمایش هم انجام بدهد جواب آزمایش منفی خواهد بود که به این دوران، دوران پنجره می‌گویند.

وی ادامه داد: در دوره اچ آی وی، با توجه به این امر که ویروس در بدن است اما هیچ علامتی وجود ندارد و جواب آزمایش خون هم مثبت است. اما در دوره ایدز، علاوه بر وجود ویروس در بدن، علامت عفونت‌های دیگر نیز در بدن وجود دارد و آزمایش خون هم مثبت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه فرد معمولا در صورت عدم مراقبت و دریافت دارو به طور متوسط ۱۰ سال طول می‌کشد تا وارد مرحله ایدز شود، یادآورشد: طبیعی است اگر فرد تغذیه خوب نداشته باشه و مواد هم مصرف کند، زودتر وارد این مرحله می‌شود.

عباسی خون و فرآورده‌های خونی، تماس جنسی محافظت نشده و مادر به کودک را از عمده‌ترین راه‌های انتقال ایدز ذکر کرد و گفت: عامل بیماری‌زا فقط از طریق خون و ترشحات جنسی منتقل می‌شود از این رو، بیماری اچ آی وی به راحتی قابل کنترل است.

وی افزود: بی‌شک ما در زندگی روزمره خون خود را با خون فرد دیگر در تماس قرار نمی‌دهیم. پس از این نظر نیز بیماری اچ آی وی نمی‌تواند بیماری خطرناکی باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اضافه کرد: اچ آی وی یک بیماری عفونی است که در حالت معمول نسبت به سایر بیماری‌های عفونی از قدرت همه‌گیری خیلی پائین‌تری برخوردار است و قاعدتا" از بعد اجتماعی، بیماری خطرناکی نباید باشد و جز بیماری‌های عفونی است که تا مدت‌های طولانی و در صورت مراقبت و درمان حتی تا آخر عمر فرد بدون علامت بوده و ضمن آنکه در روابط معمول اجتماعی خطری برای سایرین ندارد و فرد می‌تواند زندگی معمولی داشته باشد.

عباسی گفت: ویروس ایدز از طریق بوسیدن، دست دادن، در آغوش گرفتن، استخرهای شنا، خوردن و آشامیدن قابل انتقال نیست همچنین، نیش حشرات نیز نمی‌تواند موجب انتقال بیماری شود.

وی افزود: فردی که مبتلا به سوزاک یا سفیلیس می‌باشد شانس آلودگی در وی به دلیل وجود زخم هم بیشتر خواهد بود، عمده‌ترین راه مقابله با این بیماری را آموزش صحیح و تغییر نگرش نسبت به این بیماری دانست که در کنترل بیماری بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

عباسی ادامه داد: آموزش‌های غلط از یک طرف و راه‌های انتقال بیماری که آن را جز بیماری‌های رفتاری دسته‌بندی کرده است منجر می‌شود تا انگ مرتبط با "اعتیاد" و "روابط جنسی" با بیماری عجین شود و از طرفی در خصوص وحشت مردم از فرد مبتلا به اچ آی وی تنها عامل دانش نا کافی در این خصوص است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر این که قضاوت عمومی در مورد افراد مبتلا وحشتی را به دنبال دارد که صدها برابر بیش از هر بیماری مهلک می‌تواند زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد، تصریح کرد: این وحشت آنقدر زیاد است که گاهی اوقات افراد مبتلا حاضر نیستند برای آنکه رازشان برملا نشود برای مراقبت مراجعه کنند و به این ترتیب فرد تحت مراقبت قرار نمی‌گیرد درست به همین علت فرد به تدریج مبتلا به انواع عفونت‌های دیگر مانند سل و ...می‌شود.

عباسی با تاکید بر اینکه مهمترین اصل این است که در زمان آموزش اچ آی وی باید به گونه‌ای عمل کرد که ترس از بیماری به حداقل برسد گفت: حمایت از بیماران خصوصا حمایت‌های اجتماعی آنها در بقاء به درمان آنها کمک می‌کند.

وی مراقبت و درمان بیماران را در کاهش بار ویروسی و شانس انتقال به دیگران در کنترل بیماری موثر دانست و اظهار کرد: اگرچه هنوز دارویی پیدا نشده که عامل بیماری‌زا را از بین ببرد، اما داروهای زیادی وجود دارد که به روش دوم هم تعداد ویروس در خون را کم کرده از طرف دیگر چون اچ آی وی به وسیله ضعف سیستم ایمنی باعث ایجاد بیماری‌های دیگر می‌شود داروهایی نیز وجود دارد که با تقویت سیستم ایمنی می‌تواند بروز علایم را به شکل چشمگیری به تاخیر بیندازد بنابراین فرد مبتلا به ویروس اچ آی وی با استفاده از این داروها می‌تواند به یک زندگی عادی و بدون علامت باز گردد.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به هزینه‌های مربوط به درمان بیماران، خاطرنشان کرد: با آن که فقط هزینه‌های ملموس این بیماران یعنی خرید داروها و آزمایشات آنها سالانه به ده‌ها میلیون تومان می‌رسد؛ این بیماران از بدو تشخیص تا آخر عمر بطور رایگان تحت درمان دارویی، مشاوره و مراقبت و حمایت‌های اجتماعی خواهند بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.