یزد -جلیل عفتی گفت: هم اکنون بیش از ۲۵ هزار و ۲۰۰ نفر در استان دارای معلولیت هستند و بیش از ۲۰۶ مرکز در استان به افراد دارای معلولیت خدمات ارائه می دهد.

استان یزد ۲۵هزار و۲۰۰ نفر معلول و ۲۰۶ مرکز ارائه خدمات به معلولان دارد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، جلیل عفتی مدیر کل بهزیستی استان ظهر امروز(دوشنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی معلولین، گفت: شعار هفته معلولیت توانمندسازی  افراد دارای معلولیت  و حصول اطمینان  از فراگیرسازی و برابری است.

وی افزود: هم اکنون درجهان بیش از ۵۰۰ میلیون شامل ۱۰درصد از جمعیت دنیا دارای  انواع مختلف معلولیت هستند که بر اساس این آمار در ایران نیز بیش از ۱۰ درصد افراد دارای معلولیت بوده  که  ۴ الی ۵ درصد این افراد دارای معلولیت ها ی شدیدی هستند و براین  اساس بیش از ۱میلیون ۵۰۰هزار نفر از خدمات استفاده می کنند  که از این تعداد بیش از ۷۰۰هزار نفر دارا ی معلولیت بیشتری هستند.

بیش از ۲۵ هزار و ۲۰۰نفر دارای معلولیت هستند

عفتی تصریح کرد: در استان یزد بیش از ۲۵هزار و ۲۰۰نفر دارای معلولیت هستند واین تعداد افراد از خدمات این سازمان استفاده می کنند که از این تعداد معلول در استان ۳۸درصد معلول حسمی حرکتی ،۳۴درصد ذهنی و روانی ،۱۳.۵درصد بینایی ، ۱۲درصد شنوایی و ۱.۵درصد دارای معلولیت گفتاری هستند.

 وی گفت : درحال حاضر بیش از ۲۰۶ مرکز دراستان خدمات را به افراد دارای معلولیت ارائه می دهد که از این تعداد ۱۰مورد دولتی بوده و ما بقی از بخش خصوصی و بخش خیری هستند .  

مدیر کل بهزیستی استان ادامه داد : لایحه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال ۸۳توسط دولت تصویب شد  که این قانون در گذشته بخوبی اجرا نمی شد و در سال گذشته بااصلاحاتی مواجه شد و هم اکنون این قانون در همه بخش های دولتی، قوه مقننه و قوه قضائیه و سازمان ها  و شرکت های خدماتی که حداقل بودجه دولتی را در یافت می کنند  لازم الاجرا است.

 وی گفت :  در قانون جامع حمایت ازحقوق معلولان  مناسب سازی تمامی ساختارهایی که مرتبط با معلولان است تدارک دیده و امکاناتی که درجامعه برای  افراد عادی هست برای این قشرهم باید درنظر گرفته شود وبسترهای و زیر ساختهای آن نیز باید طبق این قانون فراهم شود  به عنوان مثال در طرح ثبت نام کارت سوخت برای افراد ناشنوا و نابینا  شرایطی فراهم شده که این افراد بتوانند  به راحتی ثبت نام کنند .

مدیر کل بهزیستی استان با انتقاد از وضعیت مناسب سازی برا ی معلولان و سالمندان در شهر یزد، گفت:  متاسفانه در بحث تردد وحمل نقل معولین دراستان کوتاهی هایی صورت گرفته  و شهردارسابق یزد دراین زمینه اقدام مناسبی را انجام دادند و اینکه در برای بحث معولین  یک فرد معلول را به عنوان مشاور خود انتخاب کردند تا این الگویی باشد برای دیگرارگان ها  که اقدام بسیار ارزشمندی بود  و استان در مورد بحث مناسب سازی باید به صورت جدی وارد کار شد.

وی افزود :  قرار بر این شده  ۳دستگاه  خود روی ون  مناسب سازی شده  در این تاریخ به سازمان بهزیستی داده شود و در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان فضای حمل و نقل شهری هم باید مناسب سازی شود حتی برای یک نفر که متاسفانه مناسب سازی در استان یزد بخصوص در حوزه حمل و نقل شهری از استان های کمتر توسعه یافته همجوار نیز پایین تر است و در این قانون اگر مسئولی مناسب سازی را انجام ندهد در برخورد با فرد متخلف حتی انفصال از خدمت هم در مراحل گوناگون وجود دارد .

عفتی افزود : در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان ارائه خدمات  بهداشتی و توانبخشی  کاملا تعریف شده و برخی معلولان  به وسایل بهداشتی و پرستاری نیاز دارند  و با توجه به نوسات ارزی درکشور در ماه های گذشته برخی از افراد با کمبود پوشاک بهداشتی مواجه بودند که با رایزنی های صورت گرفته شده تاحدودی مشکل نبود این وسیله ضروری دربازار حل شد ولی قیمت بالای این اجناس دیگر مشکل این قشر است و حتی بحث بیمه تکمیلی که مهمترین نیاز معلولان هست در نظر گرفته شده و در این قانون هرنوع خدمتی که برای معلولان هزینه می شود طبق قانون است.

مسکن و اشتغال مهمترین مشکل معلولین است

مدیر کل بهزیستی استان گفت : مسکن از دیگر دغدغه ها ی معلولان در استان هست  که  دربحث مسکن مهر ۲هزارو ۲۱۹مورد مسکن مهر تهیه شده توسط خیرین که از این تعداد ۱۸۰۰برای معلولین در نظر گرفته شده  که ۸۰درصد واحدها تاکنون به افراد متقاضی داده شده است .

وی با بیان اینکه  اشتغال از دیگر دغدغه ها ی معلولان در استان هست افزود:  توزیع وام های خود اشتغالی در استان به  ۲طریق به جامعه هدف داده می شود اعطای وام تا سقف ۲۵میلیون تومان  با  کارمزد ۴درصد برای فرد معلول و حتی کارفرمایی که فرد معلول را به خدمت گرفته  ۲۲میلیارد در استان برای  این امر در نظر گرفته شده  که ۱۷میلیارد آن اختصاص  یافته و ۱۳میلیارد ان به بانک ها معرفی شده و نوع دیگر ثبت نام در سامانه کارا است که افراد با ثبت نام در این سامانه ۲۵تا ۵۰میلیون تومان وام با کار مزد ۶درصد  دریافت می کنند .

عفتی تصریح کرد :  در حال حاضر مهمترین اقداماتی که برای افراد معلول استان  انجام شده  اختیار خرید تجهیزات این جامعه به خود انجمن ها واگذار شده و این طرح دردو استان یزد و استان فارس به صورت پایلوت در حال اجرا است و این سازمان تنها نقش حمایتی را ایفا می کند.

۴۰۰نفراز معلولین استان در رده ورزش قهرمانی فعالیت دارند

وی ادامه داد : در مقوله ورزش معلولان توجه به ۲نکته ضروری بوده  اول اینکه یک فرد معلول درابتدای کار شرایط خانه نشینی را داشته و آن اعتماد به نفس گذشته خود را ازدست داده  و دیگر اینکه بازگشت اعتماد به نفس و توانمندی سازی این افرا بسیار مهم است و ورزش دراین بین نقش بسیار مهمی را ایفا می کند .

عفتی خاطر نشان ساخت : هم اکنون بیش از ۴۰۰نفراز معلولین استان در رده ورزش قهرمانی فعالیت دارند و بیش از ۱۲۰۰نفر در ورزش همگانی فعالیت دارند و این تعداد ورزشکار در بیش از ۱۷تشکل ورزشی عضو یت دارند .

مدیر کل بهزیستی استان درمورد افراد ناشنوای استان نیز گفت : سال گذشته بیش از ۹هزار۳۲۷نفر دراستان از خدمات حوزه ناشنوایی و کم شنوایی بهره مند شدند که این خدمات شامل  تهیه ۳۰۰موردسمعک ، ۱۵مورد کاشت حلزون ، و ۱۵۵مورد خرید تجهیزات کاشت حلزون بوده است .

وی افزود: در این زمینه پیشگیری مهمترین هدف این سازمان بوده  ما در ۲بحث پیشگیری و انجام آزمایشات ژنتیک و بررسی اختلالات ژنتیک برای جلوگیری از تولد افراد نا شنوا و دیگراینکه توجه به بحث غربالگری را در دستور کار خود قرار داده ایم و به دلیل اینکه هزینه ها درمان این بخش سنگین بوده ما بحث پیشگری را در اولویت کار خود قرارداده ایم و در حال حاضر کودک  متواد شده دارای اختلالات ناشنوایی به استان اضافه نشده و با اقدامات پیشگری شده  آمار ناشنوایی استان در حال افزایش نیست .

وی افزود: با توجه به اینکه هزینه درمان اختلالات شنوایی بسیار سنگین بوده با ید دراین زمینه فرهنگ سازی شود وخانواده ها بیشتر در این زمینه آگاهی داشته باشند و متاسفانه در سیستم درمانی کشور ما بیشتر مباحث درمان مورد توجه قرار گرفته ومسئله پیشگیری آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته در حالی که با پیشگیر و آگاهی دادن بسیاری ا ز مشکلات ما برطرف خواهد شد .

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر ۳۶۷ دانشجو ، ویک هزارو ۳۵۰دانش معلول در مراکز اموزشی استان مشغول به تحصیل هستند وانجمن صایع نخاعی استان در حال حاضر دارای ۴۲۰ عضو است  و این  انجمن یکی از انجمن های موفق استان هست . 

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.