۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 632507

گروه ۲۰ و بحران اعتماد

 سید حمید طباطبایی

اگر مصاحفه غیر معمول پوتین با بن سلمان را یک اقدام خوشایند برای شاهزاده سعودی تلقی کنیم، عکس های منتشر شده از اجلاس به خوبی از رفتار سرد و نگاه غضب آلود رئیس جمهوری ترکیه نسبت به ولیعهد عربستان حکایت داشت.

به گزارش گروه سیاسی قدس‌آنلاین، سیزدهمین نشست اعضای گروه ۲۰ یکشنبه شب در بوئنوس آیرس به کار خود پایان داد. همان‌طور که انتظار می رفت این نشست با توجه به تنش ها و اختلاف نظرهای عمیق میان برخی اعضا بخصوص بر سر توافقات مالی، رویکرد تجاری، مناقشات  ژئوپولیتیک و موضوعات آب و هوایی با انتشار بیانیه ای کلی و پر ابهام به اتمام رسید.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا از همان روز نخست بر وجود اختلافات عمیق میان شرکت کنندگان بر سر موضوعات مختلف تأکید داشت و منابع نزدیک به هیئت آمریکایی نیز تصریح کرده بودند کشورشان با هرگونه بیانیه و یا موضع‌گیری مغایر با سیاست های کاخ سفید مخالفت خواهد کرد.

این نشست پیش از شروع و هنگام برگزاری با حواشی متعددی همراه بود. دونالد ترامپ در اقدامی عجیب و پیش بینی نشده دقایقی پیش از ورود به آرژانتین دست به توییت شد و ملاقات برنامه ریزی شده خود ولادیمیر پوتین را در حاشیه نشست گروه ۲۰ را لغو کرد. حضور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این اجلاس به عنوان میهمان از حواشی دیگر نشست سال جاری گروه ۲۰ بود.

ولیعهد جوان در حالی پا به این اجلاس گذاشت که کمتر از دو ماه پیش جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد حکومت ریاض در کنسولگری عربستان در استانبول سر به نیست شد. این ماجرا با واکنش تند جامعه جهانی مواجه شد و حتی برخی از نزدیک‌ترین متحدان ریاض در غرب را به انتقاد های جدی و نیز اقدامات تنبیهی واداشت.

اگر مصاحفه غیر معمول ولادمیر پوتین با بن سلمان را یک اقدام خوشایند برای شاهزاده سعودی تلقی کنیم، عکس های منتشر شده از اجلاس به خوبی از رفتار سرد و نگاه غضب آلود رئیس جمهوری ترکیه نسبت به ولیعهد عربستان حکایت داشت.

در بیانیه پایانی نشست سال جاری گروه ۲۰ که منتشر شد بر وجود مشکلات و معضلات تجاری میان اعضا تأکید شده است. این در واقع یک از معدود نکاتی است که همه کشورهای شرکت کننده در اجلاس بر سر آن تفاهم دارند، اما این تفاهم با یک تفاوت دیدگاهی عمیق همراه است.

از یکسو دولت ترامپ در چند ماه  گذشته نگاه باج خواهانه به اعضا داشته است و از نفت تا امنیت و قوانین تجاری مرسوم را به باد انتقاد گرفته و در چند مورد به تجدید قراردادهای سنواتی پرداخته است و خواستار صدور صورت‌حساب های جداگانه برای آنچه ترامپ خدمات ایالات متحده به کشورهای پولدار می‌خواند، شده است. در سوی دیگر اتحادیه اروپایی بویژه آلمان و فرانسه به دنبال کم کردن نقش آمریکادر مناسبات دول اروپایی از سیستم‌های مالی گرفته تا امنیت مشترکشان هستند.

چینی‌ها گرچه در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ پس از چند ماه جنگ تمام عیار اقتصادی گمرکی با آمریکا به یک آتش بس ۹۰ روزه رسیدند، اما به‌دنبال گسترش تجارت خود در آمریکای جنوبی و لاتین بدون در نظر گرفتن سهم یانکی ها هستند و این یعنی سرمنشأ مشکلات هنوز پابرجاست.

روسیه که در سایه اختلافاتش با اوکراین مورد انتقاد آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان قرار گرفت به همراه ترک ها و چینی ها به دنبال محدود کردن نقش دلار در مبادلات تجاری خود است. روسیه که از تحریم‌های آمریکا و اروپا نسبت به خود لحنی انتقادی دارد، نشان داده است که در فضای اقتدار سیاسی و نظامی تمایلی به دادن باج اقتصادی ندارد.

بخشی دیگر از بیانیه پایانی گروه ۲۰ به تأکید اعضا بر تقویت هر چه بیشتر یک شبکه مالی ایمن درجهان اختصاص داشت. قدرت های بزرگ اقتصادی جهان با اشاره به این موضوع یادآور شدند که این شبکه باید با مرکزیت یک صندوق بین المللی پول قوی تر و با اتکا به سهم و منابع مالی مناسب تر ایجاد شود.

تمامی کشورهای شرکت کننده در نشست گروه ۲۰ به استثنای آمریکا در بیانیه پایانی بر تعهد خود نسبت به مفاد توافقنامه آب و هوایی پاریس اعلام کردند.

سران ۲۰ کشور اقتصادی تاکید کرده اند که توافقنامه پاریس غیر قابل بازگشت و تجدید نظر است.

این درحالی ‌است که در بخشی از بیانیه که به تغییرات آب و هوایی اختصاص دارد آمریکا ضمن اعلام مخالفت با سند پاریس تأکید کرده است که استفاده از تمامی فناوری‌ها و منابع موجود انرژی را با لحاظ همه مسائل زیست محیطی مد نظر دارد و موافق رشد اقتصادی و دسترسی بدون قید به منابع انرژی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.