البرز - حامد رضایی با بیان اینکه ۱۸.۵ میلیون هکتار اراضی تحت کشت در کشور موجود است، گفت: از این میزان ۶.۸ میلیون هکتار با مشکل شوری مواجه است و چالش هایی دیگری از جمله تغییر کاربری و تغییر برداشت از خاک را هم داریم.

 ۶.۸ میلیون هکتار از ۱۸ و نیم میلیون هکتار اراضی قابل‌کشت کشور با مشکل شوری مواجه است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حامد رضایی قائم‌ مقام موسسه تحقیقات آب و خاک ایران پیش از ظهر دوشنبه در همایش روز جهانی خاک که در کرج برگزار شد، گفت: خاک مهم‌ترین بستر تولید موادغذایی است و حدود ۹۵ درصد از مواد غذایی ما را خاک تأمین می‌کند.

وی به ازدیاد جمعیت و نحوه بهره برداری و تخریب خاک اشاره کرد و گفت: بایستی از تخریب خاک جلوگیری کنیم  چراکه تغییرات دما واقلیم نیز بر خاک تاثیر گذاشته ونباید نسبت به واکنش‌ها و فرایندهای خاک بی‌توجه باشیم.

قائم‌مقام موسسه تحقیقات خاک و آب  با اشاره به اینکه استفاده از غلات  از گذشته مرسوم بوده است اما در حال حاضر استفاده از مواد پروتئینی در اولویت قرار دارد، گفت: تهیه  مواد پروتئینی به دلیل فراهم کردن زمین برای دام‌ها به عرصه بیشتری نیاز دارد.

وی افزود: ۱۸.۵ میلیون هکتار اراضی تحت کشت در کشور موجود است که ۸ میلیون هکتار از اراضی به کشت آبی و ۶.۳ میلیون هکتار به کشت دیم اختصاص  یافته است.

رضایی با اشاره به اینکه در حال حاضر در حوزه ظرفیت های زیستی کشور سه برابر ظرفیت بهره‌ برداری می‌شود، گفت: از ۱۸ و نیم میلیون هکتار اراضی قابل‌کشت کشور ۶.۸ میلیون هکتار با مشکل شوری مواجه است.

این مسئول در خصوص وضعیت نامناسب آبخوان‌ها گفت: تغییر کاربری‌ها یکی دیگر از چالش‌های پیش رو در مباحث خاک است، همچنین مشکل تغییر برداشت از خاک را نیزداریم چراکه برای کوره‌های آجر پذیری از خاک استفاده می‌کنیم.

وی به جلوگیری از آلودگی خاک اشاره کرد و گفت: در زمانی که دلار سه هزار تومان بود اعتبار رفع آلودگی خاک هفت یا ۸ میلیارد تومان در هکتار محاسبه می شد اما در حال حاضر با آلودگی گسترش‌ یافته وعمومی مواجه نیستیم و فقط در برخی مناطق لکه‌هایی وجود دارد.

رضایی خاطرنشان کرد: کیفیت محصولاتی ازجمله گندم، گوجه‌فرنگی و خیار آزمایش‌ آلودگی انجام‌شده در این زمینه نیازمند توجه بیشتری هستیم.

قائم‌مقام موسسه تحقیقات آب وخاک کشور با بیان اینکه از سال ۹۳ اقدامات خوبی در زمینه نظارت بر کنترل کیفیت محصولات کودی صورت گرفته است، گفت: تاکنون ۹ هزار و ۸۰۰ برند تولید محصولات کودی به ما مراجعه کرده‌اند که بخش مهمی از آن‌ها در مراحل مختلف دریافت مجوز هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.