«محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی با وجود اینکه اردن در برنامه سفر وی گنجانده نشده بود اما به اصرار ولی‌عهد ابوظبی، امروز به اردن می‌رود.

ولی‌عهد سعودی به اصرار ابوظبی به اردن می‌رود

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی در ادامه سفر دوره‌ای خود امروز دوشنبه نیز پس از الجزائر به اردن می‌رود.

سفر ولی‌عهد سعودی به اردن در حالی است که برخی منابع دیپلماتیک غربی از به تعویق افتادن تصمیم اردن در خصوص بازگشت سفیر قطر به امان خبر دادند.

روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم»، با اعلام این خبر به نقل از برخی منابع محلی نوشت که سفر ولی‌عهد سعودی به اردن چند ساعته خواهد بود.

طبق این گزارش، سفر ولی‌عهد سعودی به اردن جزء برنامه سفر وی نبود اما «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی که اخیرا به امان سفر کرده است، اصرار کرده که اردن نیز جزء ایستگاه‌های سفر بن سلمان باشد تا به این ترتیب روابط محوری بین اردن و عربستان حفظ شود.

هنوز برنامه کاری بن سلمان در سفر به اردن مشخص نیست اما پیش‌بینی می‌شود که این سفر وی چند ساعته باشد و طی آن با «عبدالله دوم» شاه اردن دیدار کند.

محافل سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای اردن اکنون در انتظار سفر بن سلمان هستند تا شاید به روابط متشنج بین دو کشور پایان داده شود به خصوص اینکه شاه اردن اخیرا نیز «باسم عوض‌الله» فرستاده ویژه خود در عربستان و از نزدیکان بن سلمان را عزل کرده است.

روابط اردن و عربستان در چند سال اخیر شاهد تنش‌های به خصوص در رابطه با موضع اردن درباره جنگ یمن بوده و برخی منابع دیپلماتیک معتقدند که بن سلمان از موضع اردن در مخالفت با مشارکت نیروهای زمینی در جنگ علیه یمن همچنان ناراحت است و اردن نیز بر این باور است که این شاهزاده سعودی در صدد آن است تا جای ایفای نقش اردن در پرونده فلسطین و مشخصا شهر قدس را بگیرد و علاوه بر آن از اعطای حمایت مالی کافی به اردن به خصوص با توجه با شرایط دشوار این کشور خودداری می‌کند.

اردن البته بارها نشان داده که جانب احتیاط را در روابط با عربستان سعودی رعایت می‌کند به ویژه اینکه پس از افشای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، اردن پیشنهاد میانجی‌گری بین عربستان و ترکیه را مطرح کرد و شاه اردن علاوه بر اعلام همبستگی با عربستان، در کنفرانس سرمایه‌گذاری این کشور شرکت کرد.

با وجود اینکه محافل سیاسی و اقتصادی اردن در انتظار سفر بن سلمان هستند اما مردم این کشور بی‌طور بی‌سابقه‌ای به این سفر ولی‌عهد سعودی عدم تمایل نشان داده و در شبکه‌های اجتماعی با انتشار مطالبی تأکید کردند که تمایلی به استقبال بن سلمان ندارند.

بن سلمان سفر دوره‌ای خود به چند کشور عربی را از ۱۰ روز پیش آغاز کرده و تا کنون مردم چند کشور از جمله بحرین، تونس، مصر و موریتانی با برگزاری تظاهراتی، اعتراض خود به این سفر بن سلمان را اعلام کردند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.