نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: در امربه‌معروف و نهی از منکر اگر هیچ‌کس حرف نزند کسی چیزی نمی‌گوید اما صدا از جمع کوچک هم شنیده شود بقیه همراه می‌شوند زیرا مردم همه ناراحت‌اند، حتی بی‌دین از اینکه ناموس را آلوده کنند راضی نیست.

حتی بی‌دین از اینکه ناموس را آلوده کنند راضی نیست
 
به گزارش قدس آنلاین ، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در جمع اعضا ستاد نماز جمعه ساری که در حسینیه دفتر امام‌جمعه مشهد برگزار شد، گفت: ارزش و موقعیت امروز شما به‌عنوان زائر امام هشتم(ع) در کنار فضایل و موقعیت‌های ارزشمندی که دارید امتیاز فوق‌العاده‌ای است. 

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ادامه داد: امام رضا(ع) رئوف هستند و لقب رئوف که به ایشان اختصاص‌یافته است، مربوط به بعد شهادت و نسبت به زائرانشان نیست بلکه در زمان حیات هم این لقب را داشتند.

وی افزود: رأفت امام رضا(ع) تا حدی بود که وقتی از مدینه به مرو آمدند، به ایشان خبر دادند که غلامان و خدام شما در مدینه سعی می‌کنند جوادالائمه(ع) را از درب کوچک خانه به بیرون ببرند زیرا مردم جلوی درب بزرگ جمع می‌شوند و غلامان سعی می‌کنند برای اینکه مردم مزاحم نشوند مسیر رفت‌وآمد حضرت درب کوچک باشد. 

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امام رضا(ع) از خراسان به فرزندشان نامه نوشتند که پسرم از درب بزرگ رفت‌وآمد کن، مردم با امید درب خانه می‌آیند و نباید ناامید شوند و هر کس حاجتی دارد باید بتواند با تو اظهار کند تا به فریاد مردم برسی.

وی با تأکید بر رأفت امام هشتم(ع) نسبت به میهمانان خود با نقل روایتی از اصحاب و شاگردان امام رضا(ع) بیان کرد: وقتی حضرت به مرو آمدند خیلی از بزرگان به مرو منتقل شدند و شاگرد امام می‌گوید یک روز خدمت حضرت(ع) رسیدم، جلسه طولانی شد تا پاسی از شب در محضر حضرت بودم بعد مرخصی طلبیدم، فرمودند امشب که آمدی پیش ما بمان، شام بخور، استراحت کن؛ من خیلی خوشحال شدم آرزویم بود در محضرشان باشم و شب را بیتوته کنم و باکمال میل استقبال کردم، وقت استراحت رسید، منتظر بودم خادمی بیاید رخت خواب بی اندازد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: حضرت گفتند اتاق مجاور محل استراحت شما است، منتظر بودم تا اینکه صدایی شنیدم که کسی در اتاق مجاور تشک پهن می‌کند، پرده را کنار زدم چشمم افتاد به خود حضرت رضا(ع) که رختخواب پهن می‌کنند، خودم را به دست و پای ایشان انداختم و گفتم مگر خادمی نبود که این کار را انجام دهد اجازه دهید خودم پهن می‌کنم و حضرت رضا(ع) گفتند خادم هست ولی من پذیرایی از مهمانی را که دوست دارم خودم عهده‌دار می‌شوم. 

وی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) بین مهمانانشان، مهمانان ویژه هم دارند و وقتی رأفت نسبت به مهمانان است، مهمانان ویژه به میزانی که مهمان خاص هستند پذیرایی خاص هم دارند و شما که خدام عبادت خدا و سنگر بزرگ اسلام یعنی نماز جمعه هستید چون دست جمعی آمدید، پذیرایی ویژه می‌شوید. 

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر اینکه زیارت شما در ایام دیگر با الآن فرق دارد اظهار کرد: وقتی تنها برای زیارت می‌آیید، زائر هستید ولی فقط الآن که دسته‌جمعی آمدید و تابلو و علامت خدام بندگی خدا و خادمان سنگر مقاومت دین و حفظ انقلاب رادارید مهمان ویژه هستید. 

وی خاطرنشان کرد: الآن از شما پذیرایی ویژه و خاص هم می‌کنند پس در این سفر حوائج و خواسته‌هایی را می‌توانید بگیرید که شاید وقت دیگر برآورده نمی‌شد ولی الآن برآورده است و موقعیت عتبه بوسی ثامن‌الحجج(ع) را در مقطعی که دسته‌جمعی آمدید حفظ کنید و حداکثر استفاده را داشته باشید. 

امام‌جمعه مشهد ضمن اشاره به نظر خاص وجود مقدس امام هشتم(ع) به زائران، یادآور شد: همیشه به خدمه حرم می‌گویم شما خادم خاص امام رضا(ع) یعنی خادم زائر امام هستید، حضرت برای زوارشان خیلی اهمیت قائل هستند. 

وی ورود زائران به حرم مطهر را در ایام قدیم از پایین پای حضرت دانست و گفت: صحن مطهر انقلاب یا همان صحن کهنه قدیمی‌ترین صحن حرم مطهر است که در زمان شاه‌عباس با مهندسی مرحوم شیخ بهایی ساخته‌شده است. 

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: دروازه مشهد یکی پایین خیابان، طرف نواب است یکی دروازه نوغان پشت سر حضرت، یکی بالا خیابان دروازه قوچان که میدان توحید است، یکی دروازه سراب میدان سعدی و یکی دروازه فردوس در سمت دانش غربی است اما زوار برای احترام دور می‌زند و از پایین خیابان وارد حرم می‌شدند. 

وی افزود: وقتی شاه‌عباس برای افتتاح صحن از اصفهان به مشهد آمد، دید سردر صحنی که همه وارد می‌شوند کامل نیست و سقف سردر را نبستند، معمار را طلبید و گفت سردر باید کامل باشد تا افتتاح کنیم، معمار پاسخ داد شیخ بهایی گفته است نبند تا خودم بیایم و بگویم چطور بسته شود. 

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: شاه‌عباس شب خواب دید که حضرت رضا(ع) به او گفتند به معمار دستور بده سردر را ببندد، به همین علت صبح معمار را طلبید گفت خواب دیدم باید سردر را ببندی، اما معمار گفت نه مهندس شیخ بهایی است و دستور داده دست نزنم تا بیاید.

وی بیان کرد: شب دوم شاه‌عباس خواب دید که حضرت رضا(ع) با عتاب گفتند چرا سردر را نبستی و سردر را ببند، صبح معمار را طلبید و گفت حضرت عتاب کردند و باید الآن سردر را ببندی در غیر این صورت گردنت را می‌زنم و معمار مجبور شد سردر را ببندد. 

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: وقتی شیخ بهایی رسید و دید سردر بسته‌شده معمار را طلبید سپس پیش شاه‌عباس رفت و گفت چرا دخالت کردید؟ شاه‌عباس خوابش را برای شیخ بهایی تعریف کرد و شیخ بهایی شروع کرد به گریه کردن و گفت طلسمی ساخته بودم و تصمیم گرفتم در سردر به کار ببرم تا اگر کسی خواست وارد شود که محب ولایت نیست بدنش رعشه بگیرد، زمین بخورد و نتواند وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: این وجود مقدس امام رئوف است که خواستند حتی دشمنانشان هم بیایند و این رأفت امام رضا(ع) به دشمنانشان است. 

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: شما زائران اول موردتوجه امام(ع) هستید بعد زیارت می‌کنید، وقتی اولین سلام را می‌دهید تا می‌گویید السلام علیک یا علی ابن موسی‌الرضا(ع) دلتان تکان می‌خورد، اشکتان جاری می‌شود، سلام دادن گریه ندارد، چرا این حالت به شما دست می‌دهد؟ 

وی افزود: چون اول حضرت به شما سلام می‌کنند همان‌طور که در سوره انعام خطاب به رسول خدا(ص) داریم که پیامبر وقتی مؤمنین پیش شما می‌آیند اول بگو سلام‌علیکم، امام رضا(ع) هم وقتی مردم می‌آیند اول سلام می‌کنند و می‌دانند شما نه حضرت را می‌بینید و نه کلام حضرت را می‌شنوید.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: سلام دادن به‌وسیله کد قلبی است که امام به شما می‌دهند، قلبتان تکان می‌خورد، اشکتان جاری می‌شود که نتیجه تکان دل و کد امام رضا(ع) به قلب شما است. 

وی ضمن اشاره به خواندن زیارت بدون توجه گفت: ممکن است برای شما پیش بیاید که وسط زیارت یک‌دفعه دلتان تکان می‌خورد و متوجه زیارت می‌شوید و این کد امام رضا(ع) به قلب شماست پس هر حرفی دارید همان لحظه که این حالت پیش‌آمده است از حضرت رضا(ع) بخواهید. 

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: شما خادم عبادت خدا هستید، در روز تعطیل هرکسی دنبال کار خودش است و شما همه‌چیز را رها کردید خادم عبادت خدا شده‌اید تا بندگان خدا با فضیلت‌ترین عبادات را انجام دهند و این بالاترین ارزش است.

وی متذکر شد: فقط یک نکته می‌گویم، امروز در شرایطی هستیم که آدم در هر رشته‌ای برای دین کار می‌کند باید این موضع را داشته باشد وگرنه موردتوجه خدا نیست و آن اینکه درک کند ما در مقابله با دشمن هستیم. 

امام‌جمعه مشهد با اشاره به جنگ احزاب و بیان این نکته که از روز بعثت پیامبر(ص) تا جنگ احزاب هیچ‌وقت این‌قدر دشمن بر سر پیامبر نبوده است اظهار کرد: در جنگ احزاب پیامبر گفت همه اسلام مقابل کفر قرار گرفت و الآن هم در این زمان و این جبهه همه کفر در مقابل همه اسلام است. 

وی تأکید کرد: هر کاری می‌کنیم باید به‌عنوان دفاع از پیغمبر(ص) و دین و در جبهه دفاع از اسلام در مقابل دشمن باشد و باید از ظرفیت خدمت در نماز جمعه استفاده کنید و وظیفه خودتان در مقابله با دشمن را چه به‌صورت حقیقی و چه به‌صورت مجازی انجام دهید. 

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: مازندران با وضعیت خاصی که دارد عرصه شدید منکرات شرعیه است اما زیرا از همه کشور برای خوش‌گذرانی در فصول مختلف آنجا را انتخاب می‌کنند و مازندران پایگاه تمام خوش‌گذرانی و تفریحات افرادی است که خودشان را در یک فضای بازمی‌بینند که آزادانه هر کار بخواهند می‌کنند و مقابله شما با این منکرات است. 

وی با تأکید بر اینکه دشمن قدرت مقابله نظامی با ایران را ندارد خاطرنشان کرد: از روزی که دفاع مقدس ما تمام شد، دشمن در پایگاه‌های نظامی اطراف کشور مثل سگ پارس می‌کند و قدرت نزدیک شدن ندارد زیرا از مردم پشتیبان حکومت می‌ترسد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با طرح این پرسش که فرق بین کشورهایی مثل ترکیه و پاکستان با ایران چیست؟ پاسخ داد: مردم در آنجا حکومت را متصل به دین نمی‌دانند و حمایتی که مردم اینجا از نظام‌دارند در کشورهای دیگر ندارند چون دینشان را برای نظام و انقلاب می‌دانند و تنها چیزی که نظام را حفظ کرده است مردم هستند. 

وی دشمن را فاقد قدرت برخورد نظامی دانست و تصریح کرد: راه تسلط دشمن بر نظام این است که سفره دین را از زیر پای جوانان بکشد تا نسل‌های جدید از نظام دست‌بردارند و دشمن بر ما مسلط شود و تنها چیزی که می‌تواند سفره دین را از پای جوانان کنار بکشد، منکرات و فحشا است.

آیت‌الله علم‌الهدی متذکر شد: اگر بی‌عفتی رایج شود جوانی که در بستر فحشا جوانی خودش را می‌گذراند از نظام حمایت نمی‌کند زیرا دین ندارد که از نظام دفاع کند و این تنها راه چاره دشمنان برای سرکوب انقلاب است پس در هر عرصه‌ای برای خدمت گذاری به دین وارد می‌شوید، از سینه‌زنی برای امام حسین(ع) تا ستاد اقامه نماز جمعه، تکلیفتان است در این مقابله وارد شوید. 

وی تأکید کرد: وقتی جمع مردمی برای از بین بردن فسق و فجور پای‌کار بیاید، دستگاه‌ها هم دنبال شما راه می‌افتند، هرچقدر دستگاه‌ها بخواهند عمل کنند، وقتی مردم در عرصه نباشند همان‌طور که دیدید در فضای مجازی آن‌ها را منزوی می‌کنند پس باید مردم بیایند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مردمی بودن ستاد اقامه نماز جمعه این ستاد را از هر تشکیلاتی مقدس‌تر دانست و بیان کرد: امتیاز این ستاد حضور جوانان است پس با استفاده از ظرفیت جوانان در جریان امربه‌معروف و نهی از منکر وارد شوید و مطالب را پیگیری کنید و با ظرفیتتان جلوی مفاسدی که از جای دیگر می‌آورند را بگیرید و از زندگی و شهرتان دفاع کنید.

وی مقابله در این عرصه را ضروری دانست و با اشاره به حفظ شخصیت اجتماعی گفت: اگر هیچ‌کس حرف نزند کسی چیزی نمی‌گوید اما صدا از جمع کوچک هم شنیده شود بقیه همراه می‌شوند زیرا مردم همه ناراحت‌اند، حتی بی‌دین از اینکه ناموس را آلوده کنند راضی نیست. 

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: وقتی یک جریان از یک جمع جلو افتاد، کار حل می‌شود پس از ظرفیت ستاد اقامه نماز جمعه برای امربه‌معروف و نهی از منکر استفاده ببرید. 

همچنین مسؤول کانون نشر معارف اسلامی ستاد برگزاری نماز جمعه در ساری نیز ضمن معرفی کانون گفت: این کانون از سال 1364 زیر نظر آیت‌الله طبرسی، نماینده ولی‌فقیه در مازندران تأسیس‌شده است و تاکنون 15 هزار جوان را تحت پوشش برنامه‌های مختلف خود تربیت‌کرده و تحویل جامعه داده است.

گفتنی است ستاد برگزاری نماز جمعه مازندران 150 عضو دارد که اکثریت آن جوانان هستند و 88 شهید در استان مازندران عضو این ستاد بودند که 14 تن از این شهدا متعلق به ستاد برگزاری نماز جمعه ساری بودند. 

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.