«آنچه از دل بر آید؛ لاجرم بر دل نشیند!». بدون تردید این ضرب المثل - که بر آمده از روایتی از مولای متقیان علی(ع) است- ناظر بر این واقعیت است که «در کنار فرشته‌ها» بر دل و جان بازدیدکنندگان می‌نشیند.

«در کنار فرشته‌ها» روایتی از «عادی» بودن فعالیت معلولان

«در کنار فرشته‌ها» همان نمایشگاه عکاسانه‌ای است که به مناسبت روز جهانی معلولان شامگاه یکشنبه در محل نگارخانه ترمه چی کوهسنگی مشهد با استقبال شهروندان، هنرمندان، عکاسان و شماری از مسئولان گشایش یافت. نمایشگاه خلاقانه‌ای که با مشارکت بزرگ‌ترین مؤسسه توانبخشی کشور یعنی آسایشگاه و مؤسسه خیریه معلولان شهید فیاض بخش مشهد (عبدالله هنری) و انجمن عکاسان خراسان رضوی کلید خورد و به روایت حضور یک روزه شماری از عکاسان خراسان رضوی در قالب تور عکاسی و بازدید از آسایشگاه فیاض بخش می‌پردازد.

اشتیاق حضور در مراسم افتتاحیه و بودن در کنار فرشته سیرتان مجابم می‌کند تا پیش از موعد مقرر در نگارخانه ترمه چی حاضر باشم. خورشید پرمهر بساطش را به تازگی جمع کرده و دقایقی از غروب می‌گذرد. آسمان نگارخانه نیز انباشته از تلألو ماه سیرتان معلول چه در قاب تصویر و چه در قالب بازدیدکننده است. اشتیاق بازدیدکنندگان مشهود است، اما هنوز روبان قرمز افتتاحیه خودنمایی گرمی دارد. حضور جمعی از معلولان ویلچرسوار آسایشگاه فیاض بخش بر شور و نشاط افتتاحیه می‌افزاید.

ساعت هفده و ربع که می‌شود با صلوات حاضران روبان به صورت مشترک توسط رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان خراسان رضوی و معاون توانبخشی آسایشگاه معلولان شهید فیاض بخش قیچی می‌گردد.

 تغییر نگاه ها نسبت به معلولان

نمایشگاه عکس «در کنار فرشته‌ها» روایتی ساده از «عادی» بودن فعالیت معلولان دارد. افراد عادی که تنها محدودیت دارند، اما در عین داشتن این محدودیت؛ سرشار از انرژی، پویایی، توانمندی و... هستند. روزمرگی‌های شان گرچه عادی و معمولی به نظر می‌رسد، اما خوانش تصاویر تلنگری می‌زند بر افکار عمومی که معلولان حق و حقوقی دارند. «سینا» معلول کودکی است که بر روی کالسکه بسان بمب انرژی عمل می‌کند. معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد استان را می‌بینم که کالسکه وی را به دست گرفته و از ذوق کردن‌های سینا که تصاویر هم آسایشگاهی هایش را نظاره می‌کند؛ انرژی می‌گیرد. محمد رضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تبریک روز جهانی معلولان اظهار کرد: تغییر نگاه نسبت به جامعه معلولان از جمله آثار این نمایشگاه است. تعامل مثبت و سازنده هنرمندان و ایفای نقش خطیر در همیاری به معلولان از فصل جدیدی حکایت می‌کند که در آن کرامت انسانی معلول حرف اول را می‌زند. در فضای سینمایی و هنری تلاش خواهیم کرد که رویکرد نوینی در جهت ارتقای همیاری و یاوری به معلولان و آسایشگاه فیاض بخش ایفا نماییم.

سید مهدی حسینی معاون فرهنگی و امور مشارکت‌های مردمی آسایشگاه فیاض بخش هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: طی سال‌ها حضور در آسایشگاه چنین احساس خوشایندی نداشتم. فضای خاکستری نسبت به معلولان محو شده و هر چه می‌بینم پویایی و توانمندی و سپیدی است. نمایشگاه می‌گوید که معلولیت یعنی انعکاس نور و قدرت خداوندی در مخلوقی به ظاهر ناقص ولی با قابلیتی بی نهایت.

محمد رضا لطفی رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان خراسان رضوی نیز به خبرنگار ما گفت: «در کنار فرشته‌ها» با صفای باطنی شان یک نوع حاکمیت ذهنی در اندیشه انسان‌ها ایجاد می‌نماید تا درک بهتری از همسانی معلولان و حقوق آنان داشته باشیم. توانمندی‌های ارائه شده از معلولان این را نشان می‌دهد که برای عزیزان معلول بایستی فرصت حضور در سایر عرصه‌های اجتماع فراهم گردد. نگاه فاخر به معلولان رهاورد نمایشگاه است.

 درس صبر و استقامت

نمایشگاه البته عکاس معلول نیز دارد! نسا خوش نیت رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از معلولان ضایعه نخاعی خراسان رضوی نیز با ارائه یک عکس به عنوان عضو افتخاری انجمن عکاسان هم در تور یک روزه شرکت کرده و هم اینکه یک اثرش به مرحله نمایشگاهی راه یافته است. بازار عکاسی با وی در کنار عکسش از جمله حاشیه‌های نمایشگاه است.

دبیر اجرایی نمایشگاه هم معتقد است: معلول فردی است کــه بــه اطــرافــیانــش درس صــبر و اســتقامت آمــوزش می‌دهــد و همین سرلوحه تلاش و فعالیتم برای برگزاری نمایشگاه شد.

آلما منشی باغان درباره نمایشگاه گفت:همزمان با هفته تکریم و روز جهانی معلولان؛ تعداد ۴۰ قطعه عکس منتخب به داوری آقایان قدیر وقاری شورجه، احمد فیاض و جواد رضایی از میان آثار رسیده بر روی دیوار نگارخانه حسین ترمه چی تا ۱۵ آذر صبح‌ها ۹ تا ۱۳ و عصرها ۱۶ تا ۱۹در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

گفتنی است مدیریت اجرایی این ابتکار عمل هنری که در کشور برای نخستین بار صورت می‌گیرد از تور یک روزه عکاسی تا اختتامیه مراسم در پنج شنبه آینده بر عهده احمد فیاض عکاس و خبرنگار روزنامه قدس است که مورد تشویق و تقدیر مسئولان آسایشگاه معلولان شهید فیاض بخش مشهد و انجمن عکاسان خراسان رضوی قرار گرفت.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.